Author |
Topic |
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 18:38:42
|
Hej, planerar bygga en sub av en avsågad prototyplåda. Lådan har 22mm MDF runt om utom botten som blir spånskiva av ungefär samma tjocklek. Lådan har 25 l i volym (inget slutsteg i den volymen) och jag planerar att använda ett Hypex DS 2.0 slutsteg. Denna sub kommer stå längst bak i rummet en bit bakom soffan och enbart spela LFE-kanalen vid filmtittande.
Jag vill ha "blås" runt öronen.
Framtill har jag en stadig REL-sub som får stå för djupet och finliret.
Jag har två frågor: Nedåtriktat element eller framriktat.(REL-subben har framåtriktat) Vilket element ska jag använda. Ska vara billigt och bra, är något av dessa något att ha? MDS Fanatic FS200 (8'') MDS Dynamic DS250RS (10'') MDS Fanatic FS250 (10'') Finns på Hi-Fi Kit http://www.hifikit.se/ Medveten att dessa är bilbasar men vill ha blås runt öronen dvs. lång slaglängd.
Mvh
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
Edited by - Pettersson on 2007/10/19 18:39:17 |
|
fidelityn
Member
870 Posts |
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/10/21 : 15:02:05
|
Varför inte bilbasar? Längre slaglängd mot sk "hi-fi" basar och med ett kraftigt slutsteg så kan man väl kontrollera den. Kan för övrigt tänka mig att avända Hypex DS 4.0 om man vinner extra kontroll.
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/10/21 : 17:29:09
|
Kan alltid driva det med något PA-steg, massor med krut till noll pengar. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2007/10/21 : 18:08:43
|
OM du vill ha mycket flås om öronen så föreslår jag en dipol. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2007/10/21 : 18:58:56
|
Lång slaglängd får du ju inte med tex den där Fanatic 10". Den har +/- 4mm. Lägger du till 100kr på samma firma och köper ett hifi-element tex Peerless SLS 10" så får du +/- 8mm och lägre fs, men du måste titta på alla flera parametrar för att avgöra hur elementet kommer fungera och hur en låda skall dimensioneras. Upplever att många (nej, inte alla) sk "bilbasar" ser värre ut än de är. De är ofta anpassade för små lådor och att spela i en större låda (bilens kupé). Däremot är det kul att testa Jag har spelat med både bilbasar och PA-basar. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/10/22 : 04:12:49
|
Mitt tips ar (ar pa Nya Zeeland...) att istallet for att satsa pa slaglangd, byta det mot membranarea och magnetstyrka. Mycket mer distinkt och torr bas.
Kop en redig 15" eller 18" istallet. Xmax pa 5 mm racker langt. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/10/24 : 17:02:38
|
Hej, och tackar för alla tips. Det blir nog som fidelityn föreslog, min ursprungside var ju gå åt budget hållet iaf, men det är lätt att dra iväg när man väl börjar leta och forska. DS 2.0 och bashögtalare "Alu-Cone Style" blir det. Men det kan bli tyngre saker längre fram, överblivna prototyplådor finns det att tillgå. Tack än en gång
|
|
|
|
Topic |
|