HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:20:26  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej på er!

Är total nybörjare i hifiträsket. Står i begrepp att köpa en ny anläggning efter att ha fått lite flis över. Förstärkaren blir förmodligen en HK 670, som verkar vara en bra grej för rimliga pengar.

Nu till min fråga: vad jag tror mig minnas från fysiken är att högtalarnas impedans inte får understiga förstärkarens, eftersom detta kan på något sätt kan paja förstärkaren. Stämmer detta? Om det gör det torde det ju innebära att valet av högtalare borde bli ganska begränsat eftersom jag då måste välja högtalare med minst 8 ohms impedans. Om det stämmer; kan man komma förbi detta på något sätt?
Ytterst tacksam för svar...

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:35:17  Show Profile Send dax a Private Message
Warte mal!
Förstärkaren har en "rekomenderad impedans(last)", dvs vad man kan häkta på för högtalare! HK'n lär nog klara många högtalare då den gladeligen trycker ut ström både till höger och till vänster(även för låga impedanser)!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:40:27  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Aha... så att koppla in t ex ett par 4 ohms högtalare innebär alltså ingen FARA för förstärkaren?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:46:36  Show Profile Send TNT a Private Message
Tjena Rigor!

Som en sammanställning på mitt svar så är det så att det finns ingen standard vad beträffar impedanser som tex i video (tex. 75 ohm) eller andra områden.

En förstärkare har oftast en mycket låg utimpedans, säg 0.1 ohm kanske. En förstärkares uteffekt är specad vid en viss last, typiskt 8 ohm och detta är inte samma sak som att dess utimpedans är 8 ohm.

En sladd vet jag inte riktigt vad den har men det finns i alla fall inga anpassade anslutningsmöjliheter mellan högtalare och förstärkare. Alla försökk med mer eller mindre skumma lådor är allt from optimala ur ett strikt transmission perspektiv.

En högtalare har ju ofta en varierande impedans med frekevensn vilket gör det hela ytterligare kompliserat.

Att en hötalare skulle understiga förstärkarens utimpedans verkar ganska orimligt om du inte har en väldigt gammal rör förstärkare och det har du ju inte. Din föörstärkare äär nog ganskka lågimpediv så denna regel kommer du inte att bryta.

Jag tycker inte att du bejöver oroa dig för detta.

Tips: Prova en el-installations sladd med singel ledare på 2*2,5 mm2. Går att köpa på tex. Claes Olsson i Insjön. Billig och ger för pengen ett riktigt bra resultat (5 spånn metern?)

Happy hunting

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:52:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Gammal fysiklärare eller?

Om du tittar i H&M där HK670 blev testad så gav den fint med kräm ner till 1ohm, då borde den klara de flesta högtalarna utan att brinna upp. Högtalare brukar hålla sig över 3ohm och de kan gå upp till 30ohm (tror jag?), jag fattar inte varför det står ohm på baksidan? är det nå förlegat bullshit ung. som watt?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/10 :  11:10:59  Show Profile Send bjarne a Private Message
Med tanke på att typ häften av alla dagens högtalare är specade till 4 ohm så säger det sig lite grann självt att en "massornas produkt" som h/k670 måste vara kompatibel med sådan last. Jag kör sedan länge sådana högtalare på en gammal 80-talstärkare som rekommenderar 8-16ohm. Nema problema.

slappna av/bjarne
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:50:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Gammal fysiklärare eller?

Om du tittar i H&M där HK670 blev testad så gav den fint med kräm ner till 1ohm, då borde den klara de flesta högtalarna utan att brinna upp. Högtalare brukar hålla sig över 3ohm och de kan gå upp till 30ohm (tror jag?), jag fattar inte varför det står ohm på baksidan? är det nå förlegat bullshit ung. som watt?



Enligt Matti Ottalaa så är den verkliga impedansen fyra till sex gånger lägre än den nominella.

Detta gör att en högtalare som är specifiserad till 8ohm mycket väl kan i delar av musiken sjunka ända ner till 2ohm.Det här gör att behovet av ström blir större än vad det från början kan verka. MvhKristofer
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/10 :  14:04:45  Show Profile Send yalpa a Private Message
mmm...precis...det var det som var frågan: varför ange impedansen när den ändå varierar, för att förvirra folk? Det är massvis med frågor om detta i bla. dvd-forum, så nog lyckas de att förvira folk.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/10 :  14:28:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

mmm...precis...det var det som var frågan: varför ange impedansen när den ändå varierar, för att förvirra folk? Det är massvis med frågor om detta i bla. dvd-forum, så nog lyckas de att förvira folk.



Därför attdet är lämpligt att ange för att få reda på ifall det kan komma att låta bra med den kombination av förstärkare och signalkälla som man tänker sig att köpa. Man talar i de här fallen om sk nominell impedans. Dvs högtalaren skall inte vid något tillfälle under stiga 80% av nominell impedans, vilket i fallet med 8 Ohms högtalare är 6,4 Ohm. MvhKristofer
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:59:51  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tack för alla svar!
Plötsligt blev högtalardjungeln än snårigare, men det är ju enbart ett delikat problem...
Förslag förresten? Bor i en etta med ca 30 kvadrats vardagsrum. Golvare eller stativare? Märke och modell. (Max 10 kkr)

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

erace
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/12/10 :  18:16:33  Show Profile Send erace a Private Message
Tjena..
tipps.. tja en juste modell är
Monitor Audio S6, (silver serien) låter ruskigt fint efter lång(!!) inspelning kostar bara 9000:- ungefär

keep on tweaking

/era's ray
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:09:39  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Stativhögtalare, inget annat på 30 kvardrat
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:13:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by jatttelite

Stativhögtalare, inget annat på 30 kvardrat



Instämmer,inte minst eftersom man ofta får en bättre högtalare i stativmodell än i golvmodell. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/10 :  21:57:37  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
OK... stativhögtalare alltså... vilket märke och vilken modell? Är ju lite av en basbög...

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000