HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp något är knas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/18 :  11:46:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Min nuvarande anläggning består av försteg - en gammal integrerad marantz från 70-talet. Slutsteg - amplifix på toppar och phonic 7030 på basar. Sen kör jag aktiv delning. Nu är frågan jag köpte mig detta phonic steget och det var över förväntan och spelar ruskigt bra. Men så skulle jag kör igång mina baslådor idag och hur jag än gör så får jag inte ut någon vidare djupbas alls. På låg volym låter det helt okej men så fort jag vrider på så låter det bara murrigt och det tappar all tyngd och kraft i bottnen. Jag är även pröva att fasvända på saker å ting jag har prövat att köra amplifixen till basarna men hur jag än gör så blir det bara dåligt. Det har ju funkat innan men då använde jag mig av ett standard subslutsteg som var något mer enkelt att driva för marantzen. Kan det vara så att det helt enkelt är så att marantzens försteg förstör det hela genom att vara aldeles för klent? jag har inte någon aning alls men jag är mkt besviken för det har ju låtit så mkt bättre. Så snälla hjälp

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:01:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det är inte så att ditt gamla subslutsteg hade någon form av inbyggd "bashöjning"/eq? Många sådana har det fast de står ej angivit någonstans. Om du använder (huga) loudness på försteget så brukar ibland även den vara beroende av volymen, dvs effekten avtar med ökad volym.
Om du kör aktiv delning så ska väl Marantzen bara driva det aktiva filtret och det i sin tur driver slutstegen (iof beroende på koppling)... har jag för mig... med reservation... hmmm...
Hur är det med nivåer? Överstyr du försteget för att få tillräcklig nivå ur slutstegen?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/18 :  22:18:51  Show Profile Send dwain a Private Message
om det ska bli något sånär högt med marantzen som försteg så får jag gå en bit över mitten på volymen fast då distar det en del. å njae loudness kör jag defenitivt inte det skulle bli aldeles för mkt. Det roliga är att jag kört ungefär samma innan så det e när phonic slutsteget kom in i bilden som det blev dåligt. Enligt pappa så beror det på att marantzen inte funkar bra som försteg Aja jag har köpt ett beggat billigt försteg så får jag se om det blir bättre eller ej. Det kommer nog nästa vecka Annars kan det vara som du säger att det var lite eq på det förra slutsteget fast jag tror inte det. Hmm får som sagt försöka med ett riktigt försteg och se annars så tror jag nog jag säljer alltihopa å köper ett par golvare så slipper jag aktivdelning å basmoduler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000