Author |
Topic |
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 22:50:28
|
..att jag var tvungen att spela in ljudet från den så jag kan lyssna genom den två ggr så allt blir dubbelt så bra
jaja, testade att spela in i stereo (två kardioidmicar riktade ca 50grader utåt) vid sittpositionen för att höra hur det lät i hörlurar...(konstigt vilka idéer man får när man har mycket annat att göra...) rätt intressant iaf att höra hur det blev.. man hör ju tydligt att det låter som i badrummet dax att dämpa lite mer kanske.. Nu måste man ju bygga ett konsthuvud! |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 22:54:17
|
Att rummet låter tydligare när du spelar in det beror på att öronen separerar direktljudet från det reflekterade. Mikrofoner är mycket sämre på sånt. |
Edited by - marens on 2002/12/09 22:54:40 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 22:57:14
|
visst, håller med! men om man gjorde konsthuvudinspelning med bra micar och lyssnar i bra hörlurar så borde det bli bättre. Skulle vara kul att testa. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:00:14
|
Inte behöver du nått konsthuvud, skaffa Panasonic mikar, dessa är så små att du kan stoppa dem i öronhålen på ditt eget huvud - funkar asbra! Men rummet låter illa iaf. |
sound pollution |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:01:50
|
quote: Originally posted by celef
Inte behöver du nått konsthuvud, skaffa Panasonic mikar, dessa är så små att du kan stoppa dem i öronhålen på ditt eget huvud - funkar asbra! Men rummet låter illa iaf.
Låter som om du testat? (hmm undrar vad normala folk säger om dom ser en trycka in mikrofoner i öronen..) |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:03:13
|
Jag har lekt lite med binaurala inspelningar, eller vad det nu heter på svenska. Jag byggde om ett par hörlurar, sån'a man trär fast på örat. I dessa stoppade jag i två WM60 kapslar. Blev rätt bra! Nackdelen med att använda sitt eget huvud är ju att ljudbilden ändras när man rör sig. Skulle ha mätt upp mitt huvuds HRTF, men det får bli någon annan gång. (Jag planerade iallafall allt som var teoretiskt intressant.) Det blir lite lättare att bygga sitt dummy-head om man vet HTRF:en. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:05:08
|
HRTF??? |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:05:55
|
Jag är kanske inte helt normal Vågar knappt berätta. men i somras när jag var och spelade i Frankrike spelade jag in mitt besök i Eiffeltornet. Det vitsiga med att bygga in mikrofonerna i hörlurar är att alla tror att det är hörlurar. Inte helt ovanligt i stadsbilden! |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:08:07
|
HRTF=Head related transfer function. DVS den överföringsfunktion, eller filter,med vilket huvudet påverkar ljudet. Används ganska ofta i 3D-spel då man använder hörlurar. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:08:17
|
"Låter som om du testat? (hmm undrar vad normala folk säger om dom ser en trycka in mikrofoner i öronen..)"
Det känns fånigt att bära dem oxå vill jag lova, var tvungen att dämpa belysningen!
"Skulle ha mätt upp mitt huvuds HRTF, men det får bli någon annan gång."
Hur mäter man HRTF'en? |
sound pollution |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:11:50
|
quote: Originally posted by Ljudåtervinning
HRTF=Head related transfer function. DVS den överföringsfunktion, eller filter,med vilket huvudet påverkar ljudet. Används ganska ofta i 3D-spel då man använder hörlurar.
Det funkar väl bara i spel där man vet vart ljudet skall komma ifrån? det borde väl inte fungera om man skulle spela in normalt med två micar i ett rum.. (skulle väl iof funka om man hade en massa riktningskänsliga micar) Rätt intressant iaf, man kan tänka sig upplevelsen av ljud i hörlurar när man får riktig kläm på huvudets påverkan. |
Edited by - norman on 2002/12/09 23:13:14 |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:13:36
|
HRTF-mätning: Jag hade tänkt placera huvudet (någon man kan tvinga sitta still en stund) på en stol ute i det fria en vacker sommardag. Sedan placera en högtalare en bit från huvudet och svepa sinus. Detta upprepas så att vi bildar en sfär av märningar Det blir ganska många. Alltså högtalarens placeringar bildar en sfär. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/09 23:14:21 |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:16:58
|
quote: Originally posted by Ljudåtervinning
HRTF-mätning: Jag hade tänkt placera huvudet (någon man kan tvinga sitta still en stund) på en stol ute i det fria en vacker sommardag.
eller ännu bättre: uppe på nocken på ett hustak med brant lutning... (frågan vem man skall tvinga upp där balanserandes på en stol...) |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:20:16
|
Några snubbar vid Ålborgs-universitet(eller nå't) har skrivit ett simuleringsprogram för akustik, där man kan "lyssna på lokalen" i lurar. Väldigt intressant. Sök, och du ska finna. På deras hemsida kan man ladda ner en demo på programmet. Jag har det på nå'n CD nå'n stans. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:21:16
|
Hade man varit barn kunde man ju alltid ha tvingat tid lillebrorsan |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:22:45
|
Men vad blir vad? |
sound pollution |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:24:24
|
quote: Men vad blir vad?
|
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:33:01
|
Hur sammanställer du alla dessa kurvor du har mätt upp?
Ex:
|
sound pollution |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:57:34
|
Såhär låter det när margo sjunger i mitt betongrum... (gör inget om jag får skämmas för jag skall nog bygga nya högtalare och flytta snart)
http://stefan.peekaboo.se/rumtest.mp3
(trist med mp3 men annars blev den så stor.. (nu är den 0.5mb)) |
Edited by - norman on 2002/12/09 23:58:39 |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 23:57:53
|
celef: Ungefär så. Eftersom det är ganska lätta att avgöra riktningrn till något inspelat med binaural-teknik, borde man kunna "plocka ut" riktningsinformation till ljud genom att filtrera och greja. Vet inte om det hade fungerat. Jag hade även lite planer på att bygga en DSP där man omvandlade flerkanalsljud, t.ex. dolby digital, till binaural. Skulle vara kul om det gick tvärt om ocksåv dvs binaural till 5.1! |
__Ont om idéer har jag ont om! |
Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/09 23:58:37 |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 00:05:54
|
norman: Kul! Kom och tänka på då jag använde binaural-teknik för att utvärdera olika lyssningsplatser i en kyrka! Spelade in och kunde utvärdera hemma i lugn och ro. Det går väldigt enkelt att jämföra ljudbild på det sättet. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 00:13:05
|
quote: Originally posted by Ljudåtervinning
Kom och tänka på då jag använde binaural-teknik för att utvärdera olika lyssningsplatser i en kyrka! Spelade in och kunde utvärdera hemma i lugn och ro. Det går väldigt enkelt att jämföra ljudbild på det sättet.
Hur bra fick du tekniken att fungera? låter det trovärdigt? |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 00:23:59
|
Jovars. Hyffsat. Jag har lite subjektiva test där en kompis övar piano, men har ingenstans att lägga upp dem. |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 00:32:07
|
ok, du kanske kan maila? (om du vill alltså, det vore kul att höra hur bra det blir) min mail är: stefan@bildbolaget.com |
|
|
Ljudåtervinning
Member
114 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 01:01:04
|
norman: Du har mail! |
__Ont om idéer har jag ont om! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 02:30:42
|
*intresserad*
Får gärna lägga upp på u01mahe@stud.hh.se
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Topic |
|