HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 min stereo är så bra...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  22:50:28  Show Profile Send norman a Private Message
..att jag var tvungen att spela in ljudet från den så jag kan lyssna genom den två ggr så allt blir dubbelt så bra

jaja, testade att spela in i stereo (två kardioidmicar riktade ca 50grader utåt) vid sittpositionen för att höra hur det lät i hörlurar...(konstigt vilka idéer man får när man har mycket annat att göra...) rätt intressant iaf att höra hur det blev.. man hör ju tydligt att det låter som i badrummet dax att dämpa lite mer kanske..
Nu måste man ju bygga ett konsthuvud!

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/09 :  22:54:17  Show Profile Send marens a Private Message
Att rummet låter tydligare när du spelar in det beror på att öronen separerar direktljudet från det reflekterade. Mikrofoner är mycket sämre på sånt.

Edited by - marens on 2002/12/09 22:54:40
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  22:57:14  Show Profile Send norman a Private Message
visst, håller med! men om man gjorde konsthuvudinspelning med bra micar och lyssnar i bra hörlurar så borde det bli bättre. Skulle vara kul att testa.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:00:14  Show Profile Send celef a Private Message
Inte behöver du nått konsthuvud, skaffa Panasonic mikar, dessa är så små att du kan stoppa dem i öronhålen på ditt eget huvud - funkar asbra! Men rummet låter illa iaf.

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:01:50  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Inte behöver du nått konsthuvud, skaffa Panasonic mikar, dessa är så små att du kan stoppa dem i öronhålen på ditt eget huvud - funkar asbra! Men rummet låter illa iaf.



Låter som om du testat? (hmm undrar vad normala folk säger om dom ser en trycka in mikrofoner i öronen..)
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:03:13  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag har lekt lite med binaurala inspelningar, eller vad det nu heter på svenska. Jag byggde om ett par hörlurar, sån'a man trär fast på örat. I dessa stoppade jag i två WM60 kapslar. Blev rätt bra! Nackdelen med att använda sitt eget huvud är ju att ljudbilden ändras när man rör sig. Skulle ha mätt upp mitt huvuds HRTF, men det får bli någon annan gång. (Jag planerade iallafall allt som var teoretiskt intressant.)
Det blir lite lättare att bygga sitt dummy-head om man vet HTRF:en.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:05:08  Show Profile Send norman a Private Message
HRTF???
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:05:55  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag är kanske inte helt normal
Vågar knappt berätta. men i somras när jag var och spelade i Frankrike spelade jag in mitt besök i Eiffeltornet. Det vitsiga med att bygga in mikrofonerna i hörlurar är att alla tror att det är hörlurar. Inte helt ovanligt i stadsbilden!

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:08:07  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
HRTF=Head related transfer function. DVS den överföringsfunktion, eller filter,med vilket huvudet påverkar ljudet. Används ganska ofta i 3D-spel då man använder hörlurar.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:08:17  Show Profile Send celef a Private Message
"Låter som om du testat? (hmm undrar vad normala folk säger om dom ser en trycka in mikrofoner i öronen..)"

Det känns fånigt att bära dem oxå vill jag lova, var tvungen att dämpa belysningen!

"Skulle ha mätt upp mitt huvuds HRTF, men det får bli någon annan gång."

Hur mäter man HRTF'en?

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:11:50  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Ljudåtervinning

HRTF=Head related transfer function. DVS den överföringsfunktion, eller filter,med vilket huvudet påverkar ljudet. Används ganska ofta i 3D-spel då man använder hörlurar.



Det funkar väl bara i spel där man vet vart ljudet skall komma ifrån? det borde väl inte fungera om man skulle spela in normalt med två micar i ett rum.. (skulle väl iof funka om man hade en massa riktningskänsliga micar)
Rätt intressant iaf, man kan tänka sig upplevelsen av ljud i hörlurar när man får riktig kläm på huvudets påverkan.

Edited by - norman on 2002/12/09 23:13:14
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:13:36  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
HRTF-mätning: Jag hade tänkt placera huvudet (någon man kan tvinga sitta still en stund) på en stol ute i det fria en vacker sommardag. Sedan placera en högtalare en bit från huvudet och svepa sinus. Detta upprepas så att vi bildar en sfär av märningar Det blir ganska många. Alltså högtalarens placeringar bildar en sfär.

__Ont om idéer har jag ont om!

Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/09 23:14:21
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:16:58  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Ljudåtervinning

HRTF-mätning: Jag hade tänkt placera huvudet (någon man kan tvinga sitta still en stund) på en stol ute i det fria en vacker sommardag.



eller ännu bättre: uppe på nocken på ett hustak med brant lutning... (frågan vem man skall tvinga upp där balanserandes på en stol...)
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:20:16  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Några snubbar vid Ålborgs-universitet(eller nå't) har skrivit ett simuleringsprogram för akustik, där man kan "lyssna på lokalen" i lurar. Väldigt intressant. Sök, och du ska finna. På deras hemsida kan man ladda ner en demo på programmet. Jag har det på nå'n CD nå'n stans.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:21:16  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Hade man varit barn kunde man ju alltid ha tvingat tid lillebrorsan

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:22:45  Show Profile Send celef a Private Message
Men vad blir vad?

sound pollution
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:24:24  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
quote:
Men vad blir vad?

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:33:01  Show Profile Send celef a Private Message
Hur sammanställer du alla dessa kurvor du har mätt upp?

Ex:


sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:57:34  Show Profile Send norman a Private Message
Såhär låter det när margo sjunger i mitt betongrum... (gör inget om jag får skämmas för jag skall nog bygga nya högtalare och flytta snart)

http://stefan.peekaboo.se/rumtest.mp3

(trist med mp3 men annars blev den så stor.. (nu är den 0.5mb))

Edited by - norman on 2002/12/09 23:58:39
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:57:53  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
celef: Ungefär så.
Eftersom det är ganska lätta att avgöra riktningrn till något inspelat med binaural-teknik, borde man kunna "plocka ut" riktningsinformation till ljud genom att filtrera och greja. Vet inte om det hade fungerat. Jag hade även lite planer på att bygga en DSP där man omvandlade flerkanalsljud, t.ex. dolby digital, till binaural. Skulle vara kul om det gick tvärt om ocksåv dvs binaural till 5.1!

__Ont om idéer har jag ont om!

Edited by - Ljudåtervinning on 2002/12/09 23:58:37
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:05:54  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
norman: Kul!
Kom och tänka på då jag använde binaural-teknik för att utvärdera olika lyssningsplatser i en kyrka! Spelade in och kunde utvärdera hemma i lugn och ro. Det går väldigt enkelt att jämföra ljudbild på det sättet.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:13:05  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Ljudåtervinning


Kom och tänka på då jag använde binaural-teknik för att utvärdera olika lyssningsplatser i en kyrka! Spelade in och kunde utvärdera hemma i lugn och ro. Det går väldigt enkelt att jämföra ljudbild på det sättet.



Hur bra fick du tekniken att fungera? låter det trovärdigt?
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:23:59  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jovars. Hyffsat. Jag har lite subjektiva test där en kompis övar piano, men har ingenstans att lägga upp dem.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:32:07  Show Profile Send norman a Private Message
ok, du kanske kan maila? (om du vill alltså, det vore kul att höra hur bra det blir)
min mail är: stefan@bildbolaget.com
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/12/10 :  01:01:04  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
norman: Du har mail!

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/12/10 :  02:30:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
*intresserad*

Får gärna lägga upp på u01mahe@stud.hh.se


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000