HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Morello! 2905/9700!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/11 :  10:54:37  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hej Morello!

Nu måste du ha hunnit testat 9700an! Eller så har jag missat tråden längre ner (duh!)

Var det någon skillnad då?

Mer generellt om 2905orna: när jag sett mätningar på dessa element ser jag alltid en knöl mellan 10-20 kHz, som följs av ett relativt brant fall i 30 graders vinkel. Naturligtvis kommer fallet tidigare om man mäter brantare. Hur påverkar denna knöl ljudet? Hade det inte varit bättre att välja ett element med jämnare frekvensgång och bättre spridning? Jag är faktiskt lite förvånad att du bytte från 9300 till 9700, tror de är vääääldans lika...

Oj! Nu har jag nästan svarat på frågan själv! Men vad tyckte du!?

Bästa hälsningar,
TV-hataren Jonas Persson

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/11 :  11:32:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror Morello dessutom har fått mail ang 9700'an?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/11 :  11:55:44  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Jag återkommer med en rapport när jag bytt tillbaka till 9300.
Jag håller inte med att de är lika varandra.
9300 har tex ferrofluid i magnetgapet, vilet 9700 inte har.
Att de beter sig ungefär lika map. spridning och frekvensgpng var en förutsättning för experimentet. Dock bör man vara medveten om att 9700 och 9300 inte har likvärdig impedans. Talspolens induktans är ungefär en tiondel så stor i 9700.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:25:39  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hej!

Jag återkommer med en rapport när jag bytt tillbaka till 9300.
Jag håller inte med att de är lika varandra.
9300 har tex ferrofluid i magnetgapet, vilet 9700 inte har.
Att de beter sig ungefär lika map. spridning och frekvensgpng var en förutsättning för experimentet. Dock bör man vara medveten om att 9700 och 9300 inte har likvärdig impedans. Talspolens induktans är ungefär en tiondel så stor i 9700.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"



Väldans lika kanske är en överdrift. När jag säger lika menar jag främst frekvensgång (i olika vinklar). Helst då i färdiga högtalare! Råvaran måste naturligtvis behandlas olika.

/Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000