HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur bota mikrofoni ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/10/15 :  10:51:59  Show Profile Send Guru a Private Message
Några tips på hur man får mikrofoniska rör tysta ? Funderar främst på 1G4 röret, jag tror inte vanliga "rör dämpare" räcker.

Hjälp mig nu att överbevisa Time att man kan få 1G4 rör tysta

Mvh

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/15 :  11:37:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har sett i gamla oscilloskop att man har hängt upp röret i mjuka resårband. En sockel med skärmburk och fästöglor
i både toppen av skärmburken och under sockeln. Sen har man också tunna och flexibla kablar till sockeln.

Röret hängde horisontellt i det fallet jag tänker på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/15 :  11:48:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man kunde väl tänka sig att göra ett hängande subchassi, eller montera via några gummidämpare - typ gummidistanser.
Problemet är att en liknande mekanisk konstruktion också måste se till att du får någon dämpning så röret, om det börjar svänga runt, aldrig slutar vibrera. Jag skulle nog titta på ett subchassi (en liten alu-platta) vilken är fäst i huvudchassit via gummidistanser.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/10/15 :  11:57:56  Show Profile Send Guru a Private Message
Socklarna är ju också ett problem, Dom flesta socklar har stift som sitter rätt löst, man skulle kanske kunna baka in sockel och stift i någon icke ledande smet ?
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:05:27  Show Profile Send Guru a Private Message
Ett hängande subchassi med rejäl vikt är nog det som verkar enklast att få ihop. Det bör kunna ta hand om vibrationer som fortplantar sig genom chassit.

Det som återstår är då att ta hand om vibrationer som sprider sig via luften, handklapp sägs få rören att sjunga rätt rejält.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/15 :  18:27:04  Show Profile Send esl a Private Message
Det är ju mycket lätt att se hur mycket de olika åtgärderna gör genom att låta insignalen vara NOLL i röret och koppla skåpet på utgången och se vad adderad massa gör och gummiupphängning.

Att bygga in röret i ett subchassie som hänger i gummiband är genialiskt enkelt och så hänger man ju upp mikrofoner. Så det är väl bara att testa det!

skicka in lite bilder på före/efter moddningen så får vi ett litet F/E test!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/15 :  18:33:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har inget att invända egentligen men...
quote:
Att bygga in röret i ett subchassie som hänger i gummiband är genialiskt enkelt och så hänger man ju upp mikrofoner.

... vi ville ju ha det mindre som en mikrofon!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/10/16 :  22:11:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Guru, hur mycket mikrofoni har du egentligen? Jag menar, är ett problem du behöver åtgärda?

I lumpen minns jag att RA200 radion hade rejäl mikrofoni. Man knackade lite på låda och hej vad det lät i "utorganet".

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/16 :  22:16:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har förresten nuvistorriaat upphängt i fjädrar, en i varje hörn av kretskortet. Det hjälper mycket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/16 :  22:49:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Börja vid källan! Röret kan vara defekt, röret kan vara illa valt för konstruktionen eller så kan det vara självsvängning i HF-området. I värsta fall, och inte ovanligt, allt på en gång.

Men upphängt chassi eller dämpad på glaskropp kan förbättra även en bra konstruktion. Vi gjorde på 80-talet mätningar med Audioquests sorbotan-ringar och det blev tom mätbart större signal-brusavstånd.

Det är också bäst att bygga in preamp-rören i låda så att de inte direkt-utsätts för ljudet från högtalarna.

Ang. skramliga socklar så kan man faktiskt strunta i sådana och löda in rören.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/16 23:47:58
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/16 :  23:25:35  Show Profile Send esl a Private Message
Tack för den kängan MatsT!
Den satt fint ;-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/10/17 :  12:24:55  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag har inte byggt förstegt ännu men 1G4 ska tydligen ha problem med att dom är väldigt mikrofoniska.

Lite dumt kanske att välja ett rör där man vet att man kommer råka ut för mikrofoni... fast nu har jag alla delar hemma så det är bara knåpa ihop försteget
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  13:04:46  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lite GOM-OT: Kan en förförstärkare med ett rör som har brantheten 0,8mA/V låta bra?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:13:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det ser väl inte så tokigt ut här:
http://www.vt52.com/diy/myprojects/amps/1g4/1g4.htm

Notera dock att lasten är 470kohm och för att få bra ljud ur ett sådant rör krävs nog just snäll last.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:29:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jodå, MatsT jag läste faktiskt den artikeln i morse innan jag lade ut frågan. Googlar alltid innan jag frågar mina dumma frågor.
Men även om det inte ser så tokigt ut så säger det inget om hur det låter. Och hur många förstärkare har en Zin på 1/2meg? Även Ua/Ia kurvan ser mkt bra ut.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:01:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man bygger själv så kan man ju fixa högohmiga ingångar (har själv gjort det) men man får tänka på kapacitansen också (kablar och Miller), det kräver lite eftertanke men är inte omöjligt.

Vill man göra en generellt användbar förstärkare så bör man nog välja andra lösningar än med lågbranta rör.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:25:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Guru: 1G4? Är det möjligen det urgamla amerikanska reseradioröret med direkt uppvärmning, i så fall kan jag förstå att du har mikrofoni. Använd överhuvudtaget ej detta och likande typer som småsignalförstärkare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/10/18 :  09:09:26  Show Profile Send Guru a Private Message
Erik: Japp det är det röret det handlar om
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/18 :  11:52:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Samtliga "batterirör" med direkt uppvärmning uppvisar hög mikrofoni.
Detta gäller även "modernare" rör som tex: 1S4.1S5,DL 92, mm mm.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/18 :  12:00:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Är det för att glödströmstråden måste göras extra tunn vid låg spänning som man får mikrofoniproblem?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/18 :  13:05:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Fullt troligt, jag har inte forskat i ämnet. På den tiden när jag servade rörbatteriapparater (jag var med då)kollade jag om ett steg fungerade medels att knäppa med fingrarna på röret. Den höga mikrofonin gjorde att det klingade i högtalaren. En enkel felsökningsmetod!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000