HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket är bästa antivirusprogrammet (windows)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/13 :  20:32:58  Show Profile Send ud a Private Message
Jag är på jakt efter ett nytt antivirusprogram* som fungerar.

Den skall hitta virus, men den skall INTE tro att mina program är virus eller trojaner som AVG free.

Den skall INTE ta 50% CPU-kraft som NOD32.

Har haft Symantec förr men den segade ner datorn enormt på dom versionerna. Hur är det nu?

Norman har testats på annan dator, men den tror oxå att fungerande program är virus.


*stavningskollen i firefox föreslog romansprogrammet i stället

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  20:53:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag minns inte vad det heter nu men det var ju ett antivirusprog som vann nån test, enda programmet i testen som inte missade ett enda av de virus de testade på dem.Googla på test och antivirus.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/13 :  21:23:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Upplever SYMATEC proffesional som OK.
Eppar Peppar....
BR
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/10/13 21:23:47
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/10/13 :  21:46:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Symantec Endpoint Protection 11 är mycket bra.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/13 :  21:51:44  Show Profile Send ud a Private Message
Sonen säger att Avast är bra. Den finns ju i gratisversion dessutom.
Nån som vet mer?

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  21:55:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Mitt tips är googla på tester av antivirus program som sagt. Gärna konsument tester.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:08:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vad som menas med "bäst". Kaspersky Antivirus är enligt många det bästa programet när det gäller att hitta och ta bort virus. Dock är det väl kanske inte lika enkelt att använda som en del andra program.

Problemet är att kriterie 1 egentligen innebär att inget program kan fungera riktigt bra; hög säkerhet innebär så att säga med automatik att programvaran måste vara ganska paranoid och det är ju totalt omöjligt för ett antivirusprogram att avgöra om program X som gör mystisk sak Y (ex. skriver filer, ändrar startup etc) är ett virus eller inte. De flesta säkra program är därför gjorda så att de frågar användaren så fort det händer något oväntat. Gillar man inte det så får man tyvärr räkna med att säkerheten blir sämre.


Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:09:47  Show Profile Send acebowler a Private Message
Avast har jag provat när jag hade PC... Tyckte det var bra, belastade inte datorn så mycket heller..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:16:36  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Använt avast i två år utan ett enda virus.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:16:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Det beror på vad som menas med "bäst". Kaspersky Antivirus är enligt många det bästa programet när det gäller att hitta och ta bort virus. Dock är det väl kanske inte lika enkelt att använda som en del andra program.



Bingo, det var det jag menade.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:18:53  Show Profile Send ud a Private Message
quote:

Mitt tips är googla på tester av antivirus program som sagt. Gärna konsument tester.


Gjorde så och hittade råd&röns test... från 2003!

http://www.av-comparatives.org/ är ju nyare men jag ser inget om programmen tar bort fungerande program för en eller om dom lastar ner datorn att man inte kan använda den alls som NOD32 gjorde för mig.
En filhanterare och ett TV-programm och processorn låg på 100% med följden att TV-bilden hackade enormt och ljudet saknades helt och då är det svårt att få grepp om handlingen.

Det är därför jag ville ha era synpunkter då testerna oftast bara kollar om programmen klarar av virus och trojaner mm. och inte prestanda.


torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:23:55  Show Profile Send Anjin a Private Message
Jag använder Avira just nu, tycker det fungerar bra. Lite irriterande notifications ibland, men jag kan leva med att trycka OK någon gång ibland när det är gratis.

Sweclockers har en lista med en massa bra program till allt möjligt om man inte känner för att vara olaglig:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?postid=7063154#post7063154
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:34:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fanns en lite seriösare tidning för som hette PCplus, vet inte om den lever än, men gå in på den eller andra tidningars hemsidor och se om du kan hitta råd o tips.

Sn finns ett mkt bra gratisprogram som heter spybot - search and destroy om jag inte minns fel som är ett superbra komplement till ett antivirus program.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:54:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Att nod32 ska ta 50% cpu-kraft får varningsklockor att ringa här. Drar den 50% hela tiden?
Bitdefender har jag kört med förut med framgång även om jag kör med nod32 nu. Sen kan man ju ta bort vissa sökningar som man inte använder sig av för att få det lite mer responsivt.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/13 :  23:05:16  Show Profile Send ud a Private Message
När jag kopierar filer från en HDD till en annan internt i maskinen,
d.v.s. diskar som redan är testade med programmet tar NOD32 50% CPU.

AVG tog nästan ingen kräm alls men tog i stället bort program för mig.


Nya versionen av Spybot svarar inte (provat på flera maskiner), så den är inte så kul längre.
På nån maskin fick jag igång den efter flera försök.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/13 :  23:25:51  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Då är det ju nåt som e tokigt....kolla inställningarna, låter ju som progget kör hängslen livrem och fallskärm

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/13 :  23:38:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Spybot är inget AV(om du inte redan visste det. Framgick inte)
Är du säker på att det är nod32 som drar så mycket cpukraft? Annars låter det onekligen som hårddiskarna jobbar utan dma-stöd.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/14 :  00:18:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag kör med Trend Micro PC-cillin, som är ett relativt komplett säkerhetspaket. Kostade ca 80 USD för en 36-månaders licens. Väl investerade pengar vill jag påstå, inget skräp har tagit sig in i min dator sen jag skaffade det (över ett år sedan). I övrigt ligger det mest i bakgrunden och gör vad det ska, utan att göra något direkt väsen av sig.

På Trends sajt finns förövrigt ett gratis java-AV som funkar att rensa med, men det ger såklart ingen heltidsövervakning.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  00:35:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Avast är helt ok...men jag tror det snor lite mer resurser än nod32 jag hade innan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/14 :  01:30:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kört en hel drös olika AV, men kör nu Avast. Tar i princip noll CPU och fungerar utmärkt. Gratis, enkelt att använda osv...

Körde Norton innan, datorn tog fem minuter innan den gick att använda vid uppstart!! Kör nu Avast virus och Sygate brandvägg. Datorn går att använda direkt efter uppstart och mycket mer minne finns tillgängligt samt att processorn belastas minimalt. Jag är iaf helnöjd. Inte haft ett virus eller intrång i burken en enda gång.

Har F-Secure på jobbet... Samma skit som Norton. Snor all kraft, datorn tar evigheter att använda efter start samt att processorn belastas mycket. Skräp rent utsagt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/14 :  01:49:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har kört Norton i ca 7 år nu utan större problem. Har dessutom administrerat det på en drös datorer (med central server) under ett par års tid på mitt förra jobb. Det är inte bäst men SÅ dåligt är det inte; i alla fall inte de versioner jag använt(mest "corporate edition" av olika årgångar). Att det skulle belasta datorn så mycket låter märkligt.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/14 :  01:55:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har alltid kört med Symantec o tycker att det har fungerat riktigt bra. Men stoppar man in nått från deras Norton serie så slöar det ner datorn något fruktansvärt.

Så jag rekomenderar Symantec Antivirus, vi kör det på datorerna till digitalpressarna o vi märker absolut inget prestanda sänkning. Vi kan till o med scanna diskarna medan datorn rippar filer o pressarna rullar samtidigt som man surfar o hämtar/skickar Gb stora filer.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/14 :  02:02:11  Show Profile
Symantec slöar ner datorn något jävulskt.... usch och fy, testat det på xx datorer med varierande windowsoperativ med samma usla resultat.

NOD32 äe det bästa man kan få tag på i dagsläget, drar det 50% är det något annat i datorn som spökar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/10/14 :  02:37:59  Show Profile Send CC a Private Message
Har kört med AVG nu sedan en längre tid tillbaka på ett antal datorer, och det har fungerat felfritt till skillnad mot mycket annat... Vad för program är det som AVG trott vara virus? Kan vara intressant å veta så att man är uppmärksam! Att AVG är gratis är åsso gott! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/14 :  09:36:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Symantec har ju sin förträffliga online scan, ifall t om antiviruset får virus. Skrattar alltid lika gott åt föreslagen åtgärd om det hittar nåt "köp norton antivirus"... Men som tur är namnger den ju de infektioner datorn har så man kan enkelt använda deras remowal tools.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/14 :  09:56:47  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Jag kör med Trend Micro PC-cillin

Detta har jag också kört med i flera år fungerar jättebra.Vi har dessutom Trend systemet på jobbet också

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000