Author |
Topic |
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/13 : 00:26:56
|
Vill passa på att varna för denna:
Som jag testade i min lurstärkare,den kan man handla på t.e.x ebay och div långväga utländska firmor. Bytte nu till en Blå alps kopplad som shunt,hördes direkt förbättring. Men tyvärr så går inte volymen att dämpa helt,kappt hörbart men irriterande.Har 2kohm på ingången.Är det potten som inte jordar riktigt? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/13 : 17:03:53
|
Hur sitter den inkopplad? Schema! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 15:47:15
|
Amatör schema..
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 18:03:54
|
Det betyder väl att antingen når löparen inte hela vägen upp till översta läget på poten eller ... nåt annat. Tycker du det är kul med shuntpotar?
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 18:08:39
|
Detta medför att förstärkarens ingångsimpedans är beroende av inställd volym! Vem har hittat på något så generaldumt? |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 18:25:13
|
quote: Tycker du det är kul med shuntpotar?
Ja,det är första gången,och det lät ju bättre så.. Jag mätte och den jordar inte helt blir 2 ohm kvar..
quote: Detta medför att förstärkarens ingångsimpedans är beroende av inställd volym! Vem har hittat på något så generaldumt?
Jadu,den finns lite här och var på webben,nämner ingen speciell.. Något bättre sätt? |
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 18:30:42
|
quote: Detta medför att förstärkarens ingångsimpedans är beroende av inställd volym!
Sant. Men så länge föregående steg orkar driva shuntpotens serieresistans med tilläckigt låg dist så är det väl inga problem. Det man vinner på shuntkoppligen är bl.a konstant bandbredd och konstant brus.
quote: Vem har hittat på något så generaldumt?
Varför skulle det vara så generaldumt att hålla bandbredd och brus konstanta?
|
Edited by - ludo on 2007/10/14 18:31:50 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 19:06:47
|
En serieresistans på 2 kohm! För att driva det krävs en 600 ohms linjeutgång.eller något liknande. Om det är konstant bandbredd eller ej är helt beroende på ett slutstegs egenskaper det går ej att genralisera på detta sätt.Och radiofrekvenser är helt utan betydelse för oss. Det enda man uppnår med detta är en dynamikvariator och det är väl ej meningen med det hela. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2007/10/14 19:12:46 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 19:22:54
|
Skulle denna dynamikvariator mer likna en volymkontroll om man använder högreserieresistans 10-20Kohm,och mindre shuntresistans 10-20kohm? Använder den just nu på utgången från ett ljudkort. (Opamp) |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/10/14 : 21:12:51
|
Den bästa volymkontrollen är ingen alls. Tyvärr är den nödvändig. Men det absolut sämsta sättet är att schunta den med signalen. För många år sedan letade jag efter den perfekta volymkontollen till mina triodförstärkare. Problemet där är den dynamiska millereffekten vilken kan vara mycket knölig. Jag provade ett antal kopplingsvarianter där volymkontrollen ej påverkade bandbredden men alla dessa kopplingar uppvisade så många nackdelar att de lades i malpåse. Ett sätt var naturligtvis att sopa skiten under mattan med motkoppling. Men det är en väg som jag inte väljer att gå. Så slutligen var jag tillbaka till den vanliga kopplingen den fungerade trots allt bäst. Man måste dock ge akt på att inte välja för högt värde på volymkontrollen med hänsyn till triodtypens egenskaper. Värdet fär ej heller vara så lågt att en belastning av källan inträder. |
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 00:39:38
|
Jag känner att det är tid för mig att "komma ut" nu och erkänna att jag har kört med varianter på shuntattenuator i två-tre hembyggen. Jag måste väl ha filtöron * Ett passivt linjesteg, där funkade det fint förutom att det knastrade p.g.a. sliten omkopplare. Användes som linjesteg både från CD och vinyl (LC-Audios RIAA-förstärkare). Knastret borträknat så lät det faktiskt snäppet bättre än McCormack line drive som jag har nu. * En trestegs hörlursförstärkare (IC - drivartrissa - sluttrissa), där funkade det utmärkt - användes till olika typer av CD-spelare, attenuatorn satt direkt på ingången. * Ett RIAA-steg med rör, där fanns det en massa problem men attenuatorn var inte ett av dem...
Det kommer att bli en lite annan attenuatorlösning för nästa bygge, men inte har shuntattenuatorn låtit dåligt iallafall. Tvärtom öppnare än det mesta andra jag har haft att jämföra med. Visst kan den agera dynamikvariator, jag har inte mätt. Och så har jag ju som sagt filtöron. Kanske också undermålig utrustning att jämföra med? |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/10/15 00:41:28 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 02:42:08
|
quote: Jag måste väl ha filtöron
quote: Tvärtom öppnare än det mesta andra jag har haft att jämföra med
Det var oxå mitt omedelbara intryck.. Men blir väl till att koppla in kolbanan i signalvägen ,för någon minskad dynamik vill jag inte ha.
En tanke slog mig just som jag slöt ögonen ,om man kopplar lurar med impedans 300,eller kanske 32 ohm till en opamp,hur går det med dynamiken då..? Edit:Stavning. |
|
Edited by - Ryssen on 2007/10/15 12:42:36 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 22:59:55
|
Denna fråga gäller om jag kopplar potten konventionellt. Potten är på 50K,men om jag vill gå ner mot 10k,är det okej att paralellkoppla den med lämpligt motstånd för att komma dit? |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 14:43:26
|
ryssen skrev: quote: En tanke slog mig just som jag slöt ögonen ,om man kopplar lurar med impedans 300,eller kanske 32 ohm till en opamp,hur går det med dynamiken då..?
Om du menar olika signal/brus förhållande så gäller det bara att du ligger under några kiloohms källresistans. Har du 1 kohm eller mindre så påverkar du knappast "dynamiken". En möjlig sidoeffekt av låg impedans är att du får mera dist på grund av att föregående steg lastas onödigt mycket. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2007/10/16 14:45:00 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 18:30:05
|
Vilken typ av dist anser du uppkommer om "föregående steg lastas onödigt mycket" |
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 20:01:13
|
I en traditionellt inkopplad pot på 50-100k ligger oftast c:a 80-95% av resistansen i serie med signalen vid normal till medelhög lyssningsnivå. Betänk också att volympoten oftast har en logaritmisk överföringskurva så när man har vridit poten "till hälften" så har man bara uppnått ungefär 80:20-förhållande i serie-shunt resistans. Hur många lyssnar på sin anläggning med poten vriden förbi mittenläget ("kl 12-läget") särskillt ofta?... Med andra ord vid normal lyssningsnivå och pot på 100k har man c:a 80-95k i serie med förstärkaringången. Har man dessutom kopplat in poten på ingången till ett hörlurssteg där man ofta använder hela skalan dvs 0-100k så blir problemen ännu större. Just problemen med varierande bandbredd som dels kan yttra sig som för lågt bandbredd i ena ändan av pot-skalan och utebliven hf-skydd (lika illa!) i andra ändan och lidande dynamik (potens serieresistans på 80k genererar rätt mkt sk Johnssons noise... för att inte nämna 1/f-bruset i själva kolbanan) talar emot inkoppling av poten på ett "traditionellt" sätt. |
Edited by - ludo on 2007/10/16 20:09:22 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 21:20:17
|
Hmm,bäst att inte värma kolven igen nu innan det här är färdigt.. |
|
|
|
|
Topic |
|