HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på digital systemkamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/10/10 :  17:35:16  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Jag har länge gått och spanat efter en ny kamera, mina kameror hittills har varit av kompakta modeller och hade först tänkt köpa en bättre kompakt med bra zoom nu tänkter nu istället ta steget upp till en enklare digital systemkamera.

Mitt fotointresse är periodvis stort, jag reser ganska mycket i jobbet och oftast reser jag själv och tycker det är buskul och knata runt på främmande platser och fota knepiga saker.

Av ingen speciell annan anledning än att redan från början göra en drastisk avgränsning av marknaden hade jag tänk inrikta mig bara på Canon (kompakterna är Canon, skannern och skrivaren likaså.. symmetri och autistiskt ordningssinne ni vet).

Jag vill ha en ganska lättanvänd kamera, funktioner som jag tror jag värdesätter är skaktålighet, ljuskänslighet, autofokus samt möjlighet att köra kameran ganska automatisk och sedan bit för bit slå på funktioner allteftersom dom behärskas.

Dollars då? Jovars, hade väl tänkt att köpa en bättre begagnad och lägga ner 4-7000 för huset och ett standardobjektiv (för objektivdjungeln känner jag mig inte riktigt mogen för ).

Har smygkikat lite på EOS 400D...


Mvh Mikael

Think what's inside the box!

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/10 :  17:46:02  Show Profile Send Marc a Private Message
För 7000 kan du säkert få en begagnad EOS 30D eftersom det just kommit en 40D och många byter upp sig. Använder den själv och jag uppfattar den som klart rejälare än 400D.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/10 :  18:34:42  Show Profile Send ud a Private Message
För dom pengarna får du ju en ny 5D med 85mm/1,2
4-7000 dollar alltså

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/10/10 :  20:33:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
Köpte en 20D i superskick för 4000:-
Rekomenderas starkt!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/10 :  21:32:49  Show Profile
40D är inte dum, det går fasen inte att ta några dåliga eller suddiga kort... blir bara bra hela tiden :) Men 400D som jag körde innan fick man alltid ta kanske 3-4 kort på varje grej och plocka ut dom bra.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/10/10 :  21:45:35  Show Profile Send JonasY a Private Message
Nu är jag visserligen partisk eftersom jag kör Nikon men jag tycker absolut du skall testa kameror från alla de stora tillverkarna innan du bestämmer dig. En kamera är ett verktyg och ett bra verktyg måste vara anpassat för användaren, dvs ligga bra i handen. Annars tycker jag Pentax K100 verkar vara en riktigt spännande kamera med t.ex. bildstabilisering inbyggt i huset.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/11 :  11:25:04  Show Profile Send Roq a Private Message
20D för 4000:- måste vara ett kap!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/11 :  11:27:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mer än ett KAP, Roq...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2007/10/11 :  13:15:15  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Jag har kikat på både Nikon D80, D200 och Sony A100 men Canon verkar vinna lite i längden över Sonyn (och då det är den första generationen systemkameror som Sony gör efter att köpt Minolta kör jag nog hellre på ett berprövat kort). Nikon verkar faktiskt snäppet över Canon men ligger också lite högre i pris och är därmed diskad.

Så jag skulle nog säga att slaget står mellan 400D och 30D, alternativt att jag har samma tur som Cittroman och hittar något för fyndpris


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/10/12 :  20:52:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag funderade på att köpa en polares 10D för 3500:- och den var servad med ny slutare och avtryck.
Hade tittat på denna 20D men då skulle han ha 5000:- och det var för dyrt för mig, efter ett tag sänkte han till 4000:-

7000 exp (förhoppningsvis) och i toppskick utvändigt, då skippade jag polarens 10D.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/10/14 :  23:02:59  Show Profile Send lennartj a Private Message
Är du van vid kompaktkameror kommer du nog att sakna liveview, som inga Canonhus i rimlig prisklass har ännu. Det har däremot Olympus E-510, och dessutom bildstabilisering i kamerahuset, som fungerar på alla objektiv.
Om du är beredd att avstå bildstabiliseringen finns E-410 för mindre pengar, som dessutom är marknadens minsta och lättaste systemkamera, och den nya objektivserien ä mindre och lättare än de flesta.
Canon är visserligen ett säkert köp, men var medveten om vad du går miste om ;-)

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000