HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 3020 – originalet – i Stockholm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/10/10 :  11:00:08  Show Profile Send Io a Private Message
Finns ngn NAD 3020 #8211; originalet #8211; i Stockholm?

Tidningen Hifi & Musik behöver fort som f-n få tag i en 3020. De behöver den tolv timmar för att kunna plåta och mäta den.

Är det ngn som kan låna ut en nu, i Stockholm, så kontakta Mats Meyer-Lie. Han finns på 08 #8211; 34 29 50.

Alt ring mig på 0735 #8211; 166 951.

/Olle

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/10/10 :  13:17:25  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag vet att det står en ovanpå en bokhylla i biblioteket på göteborgs nation i Uppsala. Men det är kanske lite väl långt bort.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/10/10 :  15:27:30  Show Profile Send rolandm a Private Message
Åh, Nad 3020i var min första förstärkare. Mmm... Tillsammans med Dali 104:or och Thorens TD280MkII så spred den välljud i mitt hem. Min bror fick min för många år sedan, fast nu kör han en Sony flerkanalsgrej. Vet inte om han har kvar Nad:en i källaren eller om den är slängd, något för mig att kolla upp. :)

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/10/11 :  18:35:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är säkert efter vad jag läst en mycket kraftfull förstärkare för låg kostnad, men jag tycker att det står något mycket konstigt i senaste numret av tidningen Hifi&Musik n:r 9 2007 på sidan 8. Där står nämligen att denna lilla förstärkare som lämnar 2 gånger 40 watt vid 8 Ohms last skall kunna lämna 180 watt vid 2 Ohms last.

Jag får inte mina kunskaper att passa in här riktigt, eftersom det om denna förstärkare skulle vara en förstärkare som kan dubblera sin effekt vid halvering av lasten så borde ju effekten bli 160 watt.Så något konstigt står det i Hifi&Musik på sidan 8.Kan bero på Hifiklubbensom gett felaktiga uppgifter som tidningen inte kollat upp, men jag vet ej, så om någon kan ge ett klargörande om hur det här kan gå till vore det intressant.

Men om förstärkaren i stället kan ge 180 watt vid 1 Ohm blir det klarare som jag ser det.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/10/11 18:37:13
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/11 :  19:38:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det beror nog på hur det mäts? Om det är HiMu kub mätning så är det lite åt det "dynamisk effekt" som avses, de mäter väl mindre än 1 sekund i alla fall, och NAD presterar ofta bra under sådana mätningar, dynamiskt pulver har varit en av NADs käpphästar länge, vet inte om 3020 designades med det i tanke eller ej.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/10/12 :  13:57:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men det verkar som en omöjlighet att kunna lämna mer effekt än en dubblering vid en halvering av impedansen.

Torde i såfall bero på att man använder olika mätningar för de skilda effekterna. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/10/14 00:18:51
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/10/13 :  14:25:09  Show Profile Send rolandm a Private Message
Åh, NAD 3020i som jag hade - har för mig att det var sista inkarnationen av förstärkaren - var definitivt byggd utifrån synsättet att dynamisk effekt - s k "musiksignal" - var viktigare än prestera bra vid vanliga mätningar med "skärt brus". NAD lämnar alltså mer effekt än vad som normalt avspeglas i en konventionell mätning, även 3020i gör detta.

Senare kom ju NAD med "PowerDrive", typ en turbo - en extra lindning till effektsteget från transformatorn - som temporärt gick in i "overdrive" vid korta musikpassager med extra mycket effekt.

Redan min hade dessutom "SoftClipping" som gav mjukare ljud när gränsen var nådd (även NAD har en gräns, faktiskt :) ). Fast jag körde alltid med den urkopplad för det blev renare ljud då.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/13 :  15:25:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den dynamiska effekten kan vara ungefär dubbelt så hög som den kontinuerliga för en klass AB förstärkare (nackdelen med klass D är för övrigt just att man där INTE kan få ut någon "extra" effekt dynamiskt).

Dvs. 40W i 8 Ohm ger i teorin 160W i 2 Ohm kontinuerligt; det innebär att den (i teorin) borde kunna peta ur sig 320W dynamiskt (dvs i någon tiondels sekund eller så). Så 180W i 2 ohm dynamiskt är nog ingen omöjlighet; efterföljaren som släpptes i dagarna ger tydligen också ifrån sig en hel del effekt dynamiskt trots rätt blygsam spec kontinuerligt.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/10/14 :  00:17:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men "320W dynamiskt" det är väl i 1 Ohms impedans, eller? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/14 :  01:35:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, en AB förstärkare som kan ge ex. 100W i 8 ohm kontinuerligt kan i bästa fall ge ca 200W i 8 ohm under en mycket kort tid, det är därför det kallas dynamisk effekt och i princip (om än inte alltid i praktiken) så kan den tillfälligt "dubbla" i alla impedanser. Även om den "extra" effekten bara vara kort tid så kan det vara tillräckligt för ex. trumslag och andra transienter.

Det är därför man lägger till 3 dB extra när man beräknar effektbehovet för en given högtalare. En beräkning kanske visar att man behöver en 300W förstärkare för att ge en viss ljudnivå, men om detta är maxnivån och bara gäller transienter så "klarar man sig" med 150W om det är en AB förstärkare (men som sagt inte en klass D).

Hifi News testar NAD C315BEE i senaste numret. Det är en 40W/8 ohm förstärkare (som ger nästan 50W i praktiken). Det intressanta är dock att den momentant (mätning under 10 ms) kan ge 120W/8 ohm; dvs. den mer än dubblar (+3.8 ohm, "vanliga" AB ger som sagt +3dB) under kort tid. I 2 ohm ger den 260W; dvs även här betydligt mer än dubbla den kontinuerliga effekten i 2 ohm.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2007/10/14 :  15:14:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
kan i bästa fall ge ca 200W i 8 ohm under en mycket kort tid,

Hur kort är tiden?
Hur mäter man den (som amatör..)Skickar en kort puls och sitter som klistrad vid scopet.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/14 :  17:41:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det där är ju väldigt intressant info, f95. Gäller det endast AB, eller även klass A?

Det kanske också kan vara en del av förklaringen till varför min gainclone upplevs som mycket mer dynamisk än min gamla Yamaha, som jag hade förut. Vid teknisk jämförelse av dessa, så hade gc:n ungefär dubbelt så kraftig nätdel, medan Yamahan hade mer än dubbla uteffekten specad. (båda förstärkarna klass AB)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/10/17 :  10:29:30  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
orginalet...är det den som bara heter 3020 utan tilläggsbokstav typ A, B eller??

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:09:28  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Ja
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/17 :  18:57:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har receivermodellen av 3020 i en kartong på vind. Om det kan vara av intresse. 7020 heter den visst, jag har även kassettspelaren.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/18 :  12:59:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
På slutet av 70 talet när jag var handlare sålde jag hundratals NAD:ar. Ljudkvaliten från dessa billiga förstärkare matchade även de dyraste "Hi-End" förstärkare på den tiden (Elektro-Research undantaget). Jag har nu plockat ned 7020:an från vinden i för provlyssning hur det verkligen lät förr i tiden. Jag återkommer med resultat om några dagar.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2007/10/18 12:59:38
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/19 :  02:00:13  Show Profile Send edison a Private Message
Min systerson (20 år) har flyttat till studentboende på annan ort, och "äntligen" har han börjat fråga morbror om tips på bra budget HiFi...

Kunde inte underlåta att nämna NAD 3020...och bara någon vecka senare hittade han ett 'klockrent' exemplar, till råga på allt på nya hemorten.
1000 spänn och saken var klar.
Minns jag köpte min 3020:a ca 1981-82, för 800 kronor (kostade prick 1000 kr då, och jag fick lite personalrabatt)
1000/800 kr 1982...blir "en aning" fler kronor idag översatt til dagens penningvärde.
Får väl sägas vara prisvärt ännu idag m en tusing, då den hittade NAD:en var synnerligen fräsch (iaf enligt systersonens utsago)

Blev småningom ett par Canton-stativare....ska allt bli lite kul att få tillfälle spela på grejorna framöver.

Tycker nog han möjligen kunde hittat nåt ännu bättre i högtalarväg (?) för den spikade budgeten...finns ju massor hyggligt HiFi "inom 5000 kr för högtalare & förstärkare" men olyssnat ska jag kanse inte dissa Cantonlådorna onödigt mkt, eller alls...och han kom rätt långt under 5 tusingar för "det hele" också.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/10/19 02:02:02
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/19 :  07:27:02  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
1000/800 kr 1982...blir "en aning" fler kronor idag översatt til dagens penningvärde.

Enligt myntkabinettet.se motsvarar 1000 SEK 1982 drygt 2.300 SEK 2006.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2007/10/22 :  13:36:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Sonen har en 3020 med en liten tillägsbokstav, möjligen i, används dagligen, men den duger kanske inte?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:09:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lyssningsprov NAD

Jag har tidigare i denna tråd lovat återkomma med lyssningstest på en NAD förstärkare. Denna förstärkare med kringutrustning sålde jag till en bekants bekant i slutet av 70-talet. Häromåret ringde de mig och frågade om jag ville hämta tillbaka paketet eller om de skulle ställa allting i grovsoprummet. Jag hämtade rubbet och ställde upp det på min vind.

När den här tråden kom upp blev jag intresserad att provspela förstärkaren som var så bra på den tiden och jämföra med det ljud jag har idag. Efter rengöring av omkopplare och pottar samt allmän service lät jag förstärkaren vara igång och "köra till sig" en längre tid.

Det var inte med lite spänning jag kopplade upp den på mina Snell högtalare för att flytta mig tillbaka c:a 28 år i tiden, och konstatera hur det lät på den tiden. Tyvärr blev det ingen rolig upplevelse, jämfört med det ljud jag har idag. NAD:en presterade en platt och intresselös ljudmatta där egentligen ingenting stack ut utan allting lät grått och tråkigt. Diskanten lät rå och sågade mina öron. "Basen" som fanns var rund och bumlig. Att koppla in soft-
klippningen gjorde ingen som helst verkan. Den består fö endast av 2 parallella dioder vända åt varsitt håll seriekopplade med tröskelmotstånd. Jag börjar nu fundera på hur det verkligen lät förr i tiden, denna förstärkare stod sig ju mycket väl jämfört med dyr-Fi som Audio Research, Threshold, GAS, Electrocompaniet mm som jag sålde på den tiden.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:28:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det gjorde inte så mycket att förstärkarna lät illa på den tiden, för man spelade ju ändå bara med vinyl.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:45:22  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Det gjorde inte så mycket att förstärkarna lät illa på den tiden, för man spelade ju ändå bara med vinyl.

HAHAHAHAH
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/10/22 :  20:17:01  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej Erik!
Vad ar det for 7020 du har? Det finns inget sant mumbo jumbo pa min.
Oxa nyfiken pa vad for hogtalare du har?

Halsn,
Peter
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/22 :  20:20:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Erik
Det vore trevligt om du kunde berätta lite om Elektro-Research förstärkaren. Mytomspunnen maskin som jag aldrig sett

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/23 :  01:43:46  Show Profile Send edison a Private Message
Ska evt få tillfälle spela på systersonens 3020:a imorron (tisdag) ihop med ett par Cantonstativare (CLE?).
Får väl ändå anta att NADen inte 'sunkat till sej'...den hade iaf inte stått i nån garderob/vind/soprum, utan använts tämligen regelbundet många år...så, hoppas går ju...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/10/23 01:44:59
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/10/24 :  17:14:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej, en AB förstärkare som kan ge ex. 100W i 8 ohm kontinuerligt kan i bästa fall ge ca 200W i 8 ohm under en mycket kort tid, det är därför det kallas dynamisk effekt och i princip (om än inte alltid i praktiken) så kan den tillfälligt "dubbla" i alla impedanser. Även om den "extra" effekten bara vara kort tid så kan det vara tillräckligt för ex. trumslag och andra transienter.

Hej f95toli, det här vet jag ju men det är inte det som jag tycker blir konstigt i sammanhanget för du kan väl inte mena att det skulle gå att få högre effekt än vad impedansen anger om du mäter under samma betingelser.Det här då givetvis med samma distorsion mm.

Det är det som jag tycker blir konstigt i sammanhanget.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000