HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nya Radiohead: knäckande bra!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2007/10/10 :  09:37:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Som jag tidigare berättat finns nya Radiohead f n enbart i nedladdningsbar form, även om den kommer att släppas som både vinyl och cd senare i höst. Den utlovade länken som jag förbeställt (jag valde att betala 50 kr - men det är som sagt upp till köparen att bestämma ett skäligt pris) låg mycket riktigt i inkorgen när jag satte på datorn i morse. Och musiken? Ja- efter en första andäktig genomlyssning tycker jag det låter fantastiskt bra rent musikaliskt. Som en blandning av OK Computer och the Bends.Riktiga och mest gitarrbaserade kompositioner, således. Nu ser jag fram emot att testa den ljudmässigt på min "riktiga" stereo hemma.
Nä - nu måste jag jobba....

hälsar
gabe

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/10/10 :  10:48:41  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Mycket intressant!
En blandning av Radioheads bästa plattor.
Man kanske ska köpa boxen :)
EDIT: Ser fram emot mer utförlig recension när du finlyssnat hemma ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2007/10/10 10:49:58
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/10 :  15:10:08  Show Profile Send Marc a Private Message
Ny platta från Radiohead?? Det hade jag missat! Tack för tipset!!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2007/10/11 :  08:32:31  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jodå - mitt första intryck av Radioheads "In Rainbow" både består och förstärks. Det här är musik av högsta kaliber. Borta är det mesta av electronican som åtminstone stört mig på de tre senaste Radiohead skivorna, tillbaka är de genomtänkta och väl utmejslade kompositionerna och arrangemangen. Det är svävande och tungt, ljust och dynamiskt. Helt i klass med både The Bends och OK Computer, som jag håller som de främsta av Radioheads skivor. Två spår som sticker ut lite bland många toppar är "Nude" och "Weird Fishes/Arpeggio", men jag har en känsla av att jag kommer att få fler favoriter ju mer jag lyssnar. Radiohead brukar ha den förmågan! Mest av allt tycker jag det är skönt att Thom Yorke och co. har samlat sig, och fått ihop ett helgjutet stycke musik igen. Nu ser jag fram emot den 3 december då det enligt uppgift kommer en CD till med nytt material. Visserligen endast tillgänglig i den box med både cd och vinyl mera som utannonserats, men ändå! Jag får väl hosta upp 40 pund för hela paketet! Tills vidare finns det inget skäl att avstå från In rainbows. Den finns som sagt bara tillgänglig för nedladdning via deras egen hemsida, men priset lär ju knappast avskräcka någon - eftersom du själv bestämmer vad du vill betala.
Till sist ljudet: Här har några oroat sig för att det kanske inte kommer att låta så perfekt som man önskar, eftersom det trots allt rör sig om komprimerade MP3. Men även om jag själv tillhör dem som vill ha den riktiga mest välljudande cd:n med fodral och allt - och kommer att köpa när den finns - så glömde jag faktiskt bort att lyssna på något annat än musiken. SÅ njutbart är det!
hälsningar
Gabe

Edited by - Gabe on 2007/10/11 09:02:28
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/10/11 :  09:27:27  Show Profile Send brewitz a Private Message
3 december har nu en liten markering i Lotus Notes. Kul med ny platta, jag hade missat det helt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/03/03 :  21:53:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Har nu äntligen fått tummen ur.
Vilken suverän platta!

Hörde den i sambons kompaktstereo och det lät inte kul, men i lurarana på väg till jobbet! Då hörde jag det som fattades. BASEN. Där händer massor. Måste spelas i en riktig anläggning
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/03/04 :  07:40:39  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Ja det är en höjdarplatta!
På 2x180g 45rpm vinyl låter det riktigt bra! :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/03/04 :  08:31:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
har den på vanlig LP, tycker inte den låter så där himlastormande bra, men bättre än en del andra vinyler

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/04 :  08:35:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
CD-utgåvan låter bra

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/03/04 :  09:37:44  Show Profile Send ILLY a Private Message
Får nog se till att skaffa den.

Annars är jag ju en sån där konstig prick som tycker att Amnesiac och Kid A är deras bästa skivor. Särskilt Amnesiac.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2008/03/04 :  10:02:08  Show Profile Send Gabe a Private Message
Så småningom (i slutet av december) fick jag även Radioheads nya i en box med cd, bonus-cd med fler nya låtar samt vinyl. CD-versionen låter väldigt bra och vinylen likaså. Det var f ö den första vinylen jag köpt på 15 år! Man kan bi nostalgisk för mindre...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/04 :  11:49:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Radioheads bästa i mitt tycke är "Ok computer" och "The Bends". Men den nya är bra den med. "Amnesiac" och "Kid A" är mer ojämna och lite skumma/flummiga enligt mig. Finns dock bra låtar på de också, de bästa låtarna från båda skivorna sammansatt till en skiva hade blivit en höjdare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/03/04 13:01:09
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:53:51  Show Profile Send bruce a Private Message
Hålla med dig Matte "OK computer" ät ett masterverk!!
Tycker allt de har gjort är grymt bra, men "OK Computer" - 90 talets "Dark Side Of The Moon":-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000