HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenheter sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/10/13 :  18:55:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag lägger till ett par till, som den PA fetichist man är :)

Denna gången lite dregelbilder från l'acoustics som ofta kör med PHL:

Dessa system tenderar att vara dyra, men oj oj oj...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/10/13 18:57:12
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/10/13 :  19:04:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag har en kompis som hyr ut ljud och ljus, han har en NEXO rig, jag kanske skulle hyra den på obestämd tid....

Martinsson: Härliga bilder! visst är det något visst med linearrays!? Kanske något opraktiskt i hemmiljö dock.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/10/13 :  20:57:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
ja, lite känningar på den sidan skadar ej, och javisst linearrays är finemang, de kan håla ett jämt judtryck över ett längre avstånd, mkt användbart.

Men det saknas ibland lite "jäklar annama" i brist på bättre uttryck, det är jättefint och snyggt, bra kontroll och mkt "hifi känsla" med rumsinformation och STOR ljudbild.

Jag hade förmånen att bli inbjuden till ett demo av Nexo geo s 12 (soon in a concert near you..) men kunde inte pga jobb, snacka om missriktiad lojalitet...

Lycka till AA, vad en PA skadad gammal stöt som jag skulle kunna bidra med vet jag inte, men säg till så skall jag göra mitt bästa :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/10/13 :  21:50:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Martinsson: Jag är övertyga om att du kan tillföra massor av erfarenhet! Det känns härligt tryggt att veta att du finns.

Ska jag våga mig på en liten summering så här långt? Vi provar!

Diskant, har ja ju, så den "får hänga med".
Mellan, (per sida) 1-2st 10" PHL element ur lämplig serie.
Bas, 1 gärna 2st 18" per sida.
Hela härligheten ihop skruvad som dipol!

Jag får erkänna att en kännslighet på ca 97-100 dB känns rätt lockande. Det som sätter lite käppar i hjulet är att PHL elementen inte har så högt QTS, vilket lär vara bra OM man ska köra med dipol.
18" basar är skit fräckt men estetiskt är det ju en mardröm att att få ihop en snygg låda med sådana.
Det verkar ju som att man skulle kunna använda 10"are som mellan register, men om man skall använda PHL så får det nog bli en reflex låda. frågan är vad att göra med basen? Den blir ju aktiv så man kanske kunde tänkt sig en Peerless XXLS 10" per sida? Finns ju dom som inte behöver så många litrar.

Double A ordspråk.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/14 :  03:30:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
tips på 18". De är dock inte hyperkänsliga, men de anses ge bra valuta för pengarna om jag inte missminner mig. IXL Serien.

http://www.mach5audio.com/index-1.html

Tyvärr är 18" inte i mitt fall, så jag är inte så insatt i vad som finns.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/10/14 :  13:37:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Tack Buggsson!
Jag ska kolla in dessa lite närmre:)

mvh
Anders

Double A ordspråk.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/10/14 :  17:41:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Cool 18"are!

En liten reflektion är att du inte får in två 18"are på varandra i höjd.
Som sagt.
Du (och ni andra) är välkomma och lyssna på en dylik lösning här :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/14 :  18:39:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den där 18" verkar MINST sagt intressant,,,
200 literslådaoch portad till 19Hz, borde räcka

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000