HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans hårda tips: MORIFADE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/09 :  22:03:32  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Linköpingsbandet Morifade spelar snabb melodisk Heavy Metal.
I början av karriären så var deras stil snarare Power Metal av tysk modell. Men likt tex. Nocturnal Rites och många andra Powerband så gled de sakta men säkert över till Heavy Metal.

På första plattan "Possession Of Power" var det 100% Power Metal - högt tempo, massor av melodier och dubbla smattrande baskaggar samt high-pitch sång. Låtmaterialet var ovanligt bra för en debut i genren, produktionen var tyvärr i klenaste laget.

Det andra albumet "Imaginarium", är i mina öron deras bästa.
Mer Power än Heavy, mycket starka låtar, riktigt bra produktion och en liten dos progressive Metal. Detta är enligt min mening ett av de allra bästa albumen i sin genre!



På tredje plattan "Domi<>Nation" så försökte bandet tvätta av sig den Power Metal stämpel som de nog aldrig uppskattat.
Men i sin iver att utveckla sig så tycker jag nog att de tyvärr glömde bort det viktigaste, att skapa bra låtar. Godkänt, men inte mer enligt mig.

Bandet har sedan genomgått en del personalbyten, först hoppade sångaren Stefan Petersson av, sedan sparkades gitarristen Jesper Johansson. De ersattes av Kristian Wallin (ex. Danger & Rising Faith) samt Mathias Kamijo (ex. Pain, Hypocrisy & Sinergy).

Just nu står bandet utan skivkontrakt och många undrar nog hur mycket som finns kvar av Morifade nu när de två personer som skrev de flesta låtarna inte längre finns kvar i bandet.
Men det jag har hört låter mycket bra, inte som förr - men bra ändå!



Album:
Across The Starlit Sky (MCD 1998)
Possession Of Power (CD 1999)
Cast A Spell (MCD 2000)
Imaginarium (CD & LP 2002)
Domi<>Nation (CD 2004)



Gillar man melodisk Metal typ Helloween, GammaRay, Iron Maiden, Kamelot, Hammerfall osv. så kanske även Morifade kan vara intressant?

Läs mer:
www.morifade.com
Provlyssna här:
www.myspace.com/morifade

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/10/13 22:45:06

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/13 :  22:51:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Verkar inte vara så stort intresse.
Är det bandet eller genren som är ointressant tro?
Nåja, jag anser hursomhelt att Morifade när de är/var som bäst tillhör den absoluta toppen av sin genre. Deras starka låtar i kombination med Stefans unika sång och Kims fantastiska trumspel är svårslaget. Kim Arnell är nog en av få Metaltrummisar som verkligen SPELAR trummor, många andra håller bara takten tyvärr.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/10/14 :  02:38:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag gillar dem!

Tack for tipset!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/14 :  03:21:51  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det är definitivt inte genren, men min shoppinglista är numera allt för lång bl.a. på en annan tråd under musik jag skapat, så allt får helt enkelt inte bli av intresse. Därmed inte sagt att jag tänker sluta läsa dina tips, långt ifrån. De uppskattas högeligen ändå.

J. Ullberg
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/14 :  12:20:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Uppskattar dina tips opethic, men denna gång fastnade det inte för mig... har lite svårt för tex Hammerfall så det kanske förklarar varför Morifade inte heller triggade mig...

Men keep'em coming - tipsen alltså!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/10/15 11:13:41
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/10/15 :  07:13:42  Show Profile Send qvisten a Private Message
tycker att själva morifade inte är nån höjdare...men killen i mitten på första bilden måste ju vara en jävlig cool snubbe eftersom han har en slitex tröjja
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/10/15 :  07:32:52  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Nejdå opethic, läser igenom dina tips och kollar upp banden, om behovet finns. Just Morifade gillar jag mycket, men har ju redan tre av deras skivor. Så då har det inte blivit av att skriva något. Sen har jag samma problem som Buggson, shoppinglistan är alldeles för lång

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/15 :  11:36:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kul med lite reaktioner, men inte behöver ni springa iväg och köpa skivor omedelbums

Men de låtarna som bandet lagt upp på Myspace är verkligen inte deras bästa, synd.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/10/15 :  17:04:54  Show Profile Send Hornta a Private Message
har sett dem live och jag tyckte att "Possession Of Power" var bra, sen så lyssnade jag som aldrig mer på dem så jag har totalt glömt bort om det verkligen var bra eller om man var ung och dum

ska kolla upp dem igen...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000