HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 John Fogerty
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/09 :  19:42:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message


Är det någon som lyssnat, har hört ett spår, typiskt Fogerty .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/09 :  19:56:22  Show Profile Send EAR a Private Message
Har inte hört något men den får man väl köpa då det är en gammal favoritartist

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/10/09 :  20:53:16  Show Profile Send iroise a Private Message
Har läst om plattan i två olika tidningar och den ena sågades den rejält och i den andra hyllades den rejält! Så det blir väl det gamla vanliga svaret man får lyssna själv! Jag har inte hört den ännu men sanningen brukar ju ligga nånstans mittemellan så....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  12:53:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fogerty är Fogerty. I ärlighetens namn har han inte gjort mycket bra efter Creedence-tiden.
Några plattor är faktiskt riktigt usla. Men vissa recensioner ger indikationen att plattan kan höra till hans bättre.
Kul att han är tillbaka såpass snabbt efter förra som jag faktiskt inte hört ännu. Det brukar gå 10 år mellan plattorna annars.

Han är ju trots allt en djävla duktig sångare och gitarrist.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/10/11 12:54:59
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/12 :  18:43:47  Show Profile Send EAR a Private Message
Nja Den enda som jag tycker är dålig är Eys of a Zombie som jag tycker är utanför hans stil helt och hållet
Centerfield är ett ok album.På första riktiga(räknar inte blue ridge rangers dit) soloplattan finns Rocking all over the World med som Status Quo har haft en hit med.Hela den skivan är bra tycker jag iaf.På sätt och vis är John en milstolpe i musikhistorien då de i Creedenceeran hade en alldeles egen stil som mer eller mindre har blivit odödlig.Han var/är en väldigt duktig låtskrivare.
Tänk på hur många coverband ute på krogarna som spelar deras låtar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/12 :  19:44:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla klassikerna tillkom under åren 69-70. För mig är Creedence lite speciellt eftersom det var de första plattorna jag köpte i början av tonåren.
Rätt märkligt och tragiskt att han gjort så lite efter det.
Den första riktiga soloplattan innehåller bara två bra låtar från hans penna enligt min mening. Men de är också väldigt bra. Förutom klassikern Rocking all over the world är Almost saturday night en riktig dräpare som Dave Edmunds hade en hit med. Men inte John Fogerty.
Uppföljaren refuserades av skivbolaget och gavs aldrig ut. Jag har faktiskt plattan som bootleg med bisarr ljudkvalitet. Det var synd att den aldrig gavs ut. Den är jämnare än den första, men saknar topparna.
Refuseringen tog honom tydligen hårt för han lämnade skivbranschen och återkom med Centerfield först -84. Trots att många år förflutit så var den inte bra rakt igenom.
Uppföljaren Eyes of a Zombie tycker jag också är hans riktigt usla platta.
Sedan dröjde det ytterligare 10 år tills Blue moon swamp kom. Den är väl inte så dum?
Deja Vu har jag faktiskt inte hört. Hur står sig den?


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/12 :  20:10:01  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Deja Vu

'Tycker jag är ett typiskt mellanspel
Inte bra inte dålig

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/12 :  20:13:50  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Jag har faktiskt plattan som bootleg med bisarr ljudkvalitet

Förmodar att du syftar på skivan där Hubba Hubba Zoot Zoot är med.
Den har jag också.Videon som kom ut till denna var faktiskt lite kul tycker jag

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/10/12 :  20:29:50  Show Profile Send EAR a Private Message
Lite kuriosa kring CCR
Det var ju så att de skrev på ett mer eller mindre slavkontrakt för Fantasy(som egentligen var ett Jazzbolag)på 10 stycken skivor
CCR gjorde 7 stycken/plus någon senare släppt live)
Alltså var John tvungen att göra 3 skivor till innan han blev frisläppt från sitt kontrakt.Då kom Blue ridge rangers,Rocking all over the world och den icke utgivna till. Efter att en viss tid gått(läs 10 år) släpptes Centerfield där låten Zaul can´t dance är med som då syftar på Fantasys ägare Zaul Zanz.
Fogerty har tyvärr ägnat den mesta tiden av sitt liv åt juridiska beskymmer då han inte ens fick möjligheten att spela låtarna som han själv har skrivit

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/12 :  21:14:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

quote:
Blue moon swamp
Jag tycker han har hittat tillbaka till rätt stil på den. Det finns inget virtuost eller experimentellt i honom som är intressant. Men han är en jäkel på att få igång rätt gung och han får igång de flesta på ett party på några sekunder.

Denna platta är gjuten för min del.


Sorry, PG, har inte hört Revival (än).


http://www.youtube.com/watch?v=5pqmsrr6f6Y


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/12 :  21:45:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tror inte ens att John Fogerty kommer att uppnå Creedence Clearwater Revivelfaktorn, "Proud Mary" kommer väl för alltid att framstå som den absoluta ultimata låten för alltid..............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/10/14 :  10:28:48  Show Profile Send Neon Park a Private Message


Skivan är beställd kommer nog snart
Mvh

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/14 :  12:24:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker att "Blue moon swamp", "Centerfield" och hans debut "John Fogerty" är kanonplattor allihop. Inte riktigt lika vasst som Creedence bästa plattor men ändå bra. "Eye of the zombie" och "Deja vu all over again" är inget vidare, även om den senare har ett par bra låtar (bland annat titelspåret). "Blue ridge rangers" är helt ok tycker jag. Har ännu inte hört nya "Revival".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/11/03 :  00:17:11  Show Profile Send myskankan a Private Message
Jag har lyssnat ganska mycket på Revival senaste veckan och måste säga att den är riktigt bra. Många bra låtar på skivan. Första solo-skivan jag har hört från Fogerty, har inte haft åldern/intresset inne för att ha kunnat följa hela hans karriär. Men så långt ifrån CCR är det inte. Det finns inga super-hits på skivan, fast helt klart ett par väldigt bra spår. Det kanske är dags att börja lyssna igenom vad han har gjort efter CCR-tiden.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000