HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beta gel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/10/08 :  22:38:19  Show Profile Send Lepra a Private Message
http://gizmodo.com/gadgets/egg-drop/amazing-gravity%20defying-beta-gel-cushions-72%20foot-egg-drop-300876.php?autoplay=true

Detta borde ju vara det ultimata?

bygga in cd driven i nåt sånt eller bara lägga den på en liten matta av detta tillsyndes revolutionerande material.

Jag har iaf huvvet fullt med ideer.

Frozen Brains Tell No Tales

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2007/10/08 :  22:56:06  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jag är tydligen trött för jag kan inte stava till rätt ens.

Men ni fattar vad det ska stå. Gonatt

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/08 :  23:25:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast tänk vad jobbigt det skulle vara att ha en smått hysterisk, japansk TV-presentatör permanent stående intill cd-spelaren.
Fast gelen kanske fungerar även utan en sådan?



Edited by - f95toli on 2007/10/08 23:25:56
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/09 :  11:30:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, gel eller ingen gel, jag släpper inte inte min cdspelare från 22 meters höjd ändå, inte 22 cm heller, eller 22 mm, kanske 22 Mm.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:21:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Claes skulle du verkligen släppa den från 22000000 meter??
Fast du kanske menar µm

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/10/09 12:22:09
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/10/09 :  12:56:30  Show Profile Send denada a Private Message
Mjo från 22 000 000 meters höjd skulle jag kasta ut den. Tror inte att den skulle slå så hårt i backen då... det är nog så man kan ta och simma i fatt den...

Och om inget annat så är det ett i mitt fall billigt pris för att få vara i rymden

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/09 :  13:03:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo 22000km är en bit ut så så mycket fall blir det ju inte
Fast släpper man den där så kanske det kan bli svårt o få tag på den igen Om man nu lyckas komma dit..
Men nu blev det mycket OT....

För övrigt så verkar den där gelen rätt spännande..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/10/09 :  13:49:16  Show Profile Send denada a Private Message
Jo det är den.

Frågan är bara hur mycket den kommer att kosta... För att testa den under grejerna skulle ju vara lite mer än bara kul...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/09 :  14:34:31  Show Profile
Kan det verkligen vara bra, känns som att det är för mjukt... till för att dämpa hårda smällar, inte små vibrationer.
Om något står på det statiskt så sjunker det nog ihop-

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/10/09 :  18:59:35  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag såg på Disco-Very härom dagen, det handlade om hur de gjorde jympa skor. Klart intressant, där snackar vi dämpning och forskning på jäkligt hög nivå. Där kastede dom också ägg på ett av materialen dom hade i sin sko. (Ett av lagerna) Tror det var 5-10m och det höll. Så skär itu ett par jympa dojjor.. =)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/10 :  19:13:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Menade så klart mikro meter men iddes inte leta reda på teckenkombinationen för att få fram det rätta my tecknet som Tobbe fick fram.

När vi ändå talar om mikrometer, min lina till min lilla haspelrulle är bara tre hårstrån tjock,eller 90 mikrometer det ni.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/10 :  19:41:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hårstrån är ju enorma. En del av de komponenter jag mäter på är ca 100 NANOmeter breda

Till ämnet. Mjuka saker är sällan bra som vibrationsdämpning om det inte är jättestora oscillationer vi talar om. Problemet är att man ju vill "göra sig av med" energi vilket innebär att ex. fjädrar är helt värdelösa (grejerna kommer att fortsätta vibrera). Bra dämpmaterial är dessutom designade för att fungera optimalt för SMÅ amplituder av den typ man normalt stötter på i en byggnad (det är ju rätt sällan det vibrerar så att grejerna faktiskt hoppar runt). Som regel använder man pneumatisk dämpning (dvs luft) i enklare tillämpningar.
Vill man ha riktigt bra dämpning så bör man använda aktiva system. fast de kostar en slant (fast å andra sidan så finns det en hel del exklusiva hifi-rack som kostar mer...).
Observera också att tyngden på grejerna man vill isolera är en viktig faktor, dämpning som fungerar bra för en grej som väger 50 kg är antagligen rätt usel för något som väger 0.5 kg.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/10 :  20:50:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en del grejer stående på Tempur. Tempur finns i kuddar o madrasser. Lite gelartat,dämpar fint.Tiggde till mig lite prover är bara att klippa till bitar som passar till apparaternas vikt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/10 :  23:20:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, f95 toli, jag har mätt ännu mindre, jobbat med svepelektronmikroskop och kollat halvledare och annat. Men, det är liksom inte så lätt att "förstå" intuitivt. :) Min feskelina och hår tyckte jag var bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/10/11 :  18:10:06  Show Profile Send jos a Private Message
Men jisses... Hur fasiken gick det där till? Måste ju vara bluff! Materialet var ju bara några centimeter tjockt! Helt galet om det alltså inte var det... Från 22m!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/10/11 :  18:16:27  Show Profile Send jos a Private Message
Tydligen inte bluff. Här är firman som gör Beta Gel som tydligen är en vidareutveckling av deras tidigare Alpha Gel

http://www.geltec.co.jp/english/

Hmm.. det är nog inte så dumt det där; http://www.geltec.co.jp/english/catalog/pdf/pro_03.pdf
http://www.geltec.co.jp/english/about_gel/index.htm

Edited by - jos on 2007/10/11 18:21:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000