HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Volym nar man "branner in"...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/12/09 :  17:17:41  Show Profile Send pesa a Private Message
Som relatv nykomling pa omradet undrar jag om det finns nagra rekommendationer med avseende pa volym nar man "branner in" ny utrustning?

Peter

Detroit, Michigan

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  17:29:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
Bara att ge den vad den tål!

Fast oftast låter det så illa i början, att man står inte ut med särskilt hög volym, så det där sköter sig självt seru.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/12/09 :  17:51:25  Show Profile Send pesa a Private Message
Som stolt familjefader har jag vissa begransningar i hur mycket jag kan osa pa... Ar det bortkastad tid att kora pa lagre volym (aven nattetid)? Eller ar det battre att kora pa rejalt hogt nar hela familjen ar ute ur huset.

Min egen logik sager mig att man borde lyssna in sig pa sin normala lyssningsvolym, men jag ar som sagt ingen expert...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:13:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är helt rätt, man ska bränna in på normal lyssningsvolym. Som sagt, pga. att det oftast låter skit vill man ändå inte spela högt, men man höjjer gärna i takt med att ljudet öppnar sig. Jag körde in en sprillans Linn Classik i helgen, de första två timmarna fick jag gå därifrån för att det lät så illa.

Skulle inspelningen vara så noga då hade det varit omnämt i bruksanvisningen, eller av säljarna, tänk bara hur noga det är med bilar! "Ansvariga" inom hifi säger aldrig något om detta, så jag antar att de flesta sätten är helt ok, bara man tar det lite lugnt i början med stärkare och högtalare.

good luck!
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:31:49  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Min egen erfarenhet säger mig... spela så högt du kan utan att störa grannar eller dig själv.. framförallt utan att spela sönder grejjerna Ju högre volym man kör med desto kortare inspelningstid får du. Detta gäller som sagt enbart högtalare och liknande sådant som sas ligger efter din volympot i stärkaren... typ slutsteg/hgtkabel osv

Om du ska spela in ex en digitalkabel mellan drive/dac så spelar det inte något som helst roll vad du har för inställning på volymratten på försteget. Inte som jag har märkt iaf....
Go to Top of Page

Jompa
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:36:54  Show Profile Send Jompa a Private Message
hmm spela in en digitalkabel.
hör du verkligen skillnad på en som är oinspelad ?
förstärkare och högtalare förstår jag att det är en viss inkörning på men kablar. kan inte tänka mig det

"Ingenting låter tillräckligt bra"
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:32:41  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Skulle rekomendera dig att sätta upp volymen rill max och sedan sänka ett snäpp föa att sedan åka till jobbet.
Jag har som vana själv att spela in grejerna på högre volym än vad jag normalt brukar att lyssna till, och det gör jag av den anledningen att när man annars ska spela lite lite högre av någon anledning ska spela högre så brukar det låta lite stelt och tråkigt igen (oinspelat). Så hög volym tycker JAG är att rekomedera.
MVH
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:46:16  Show Profile Send svensson a Private Message
Ännu en intressant tråd om något som spelar en miniminimal,
om ens någon, roll i vilken anläggning som helst...
Finns faktiskt inga som helst belägg, eller några som helst
vetenskapligt gjorda tester som visar att det finns hörbar
skillnad.
Ändå är jag själv benägen att "bränna in" och pyssla, varför?
Jag tycker mig kunna hitta vissa saker att peka på som faktiskt
lyfter med tiden. Å andra sidan har jag varit med om det motsatta,
att det låter sämre efter en tids lyssning. Jag har letat i
litteraturen för att försöka hitta vilka parametrar eller
psykologiska aspekter som gör dessa skillnader och det ända jag
kan finna är att man har en "tillvänjningstid" av ljud vilket
tolkas och bearbetas av hjärnan till att "passa" in i det
ljudmedvetande som den enskilda individen har.
Mycket intressant vinkel som jag tror man inte ska helt bortse från.

//Janne

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:55:34  Show Profile Send yalpa a Private Message
näääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää

Jag lånade hem en inbränd classik för en månad sen, lät klockrent direkt från början och väntade mig samma ljud när jag fick hem min sprillans nya. Från början lät det mono och utan diskant eller bas, först trodde jag att den var pajj eller nåt, men efter några timmar så blev set bra. Ingen inbillning där inte! Visst vänjer man sig vid ljud, absolut, men här var det en grym(!) skillnad. Sen kan det även berott på att den var kall från början, det var -10 ute, så jag vet inte hur mycket det betydde för ljudet. Men när jag tog hem det första var det också runt 0 så den var också kall. ...scratching my head...
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:52:13  Show Profile Send svensson a Private Message
Ja, hu vilken bransch.....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000