HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivlistor i datorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/10/07 :  09:07:51  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag har stött på ett litet problem. Måhända ett välståndsproblem, men ändå.

Ibland när jag får tillfälle att bläddra i begagnatbackar med vinylskivor, händer det att jag köper på mig dubbletter. Ibland hittar jag t o m dubbletter i skivpåsen när jag kommer hem och dessotum står en likadan skiva i skivhyllan. Jag får alltså tre ex av samma platta.

Jag undrar om det finns någon bra site på nätet där många skivtitlar finns upplagda så man kan "hämta dem". Jag skulle vilja göra en exceltabell eller linande som jag kunde ha i min handdator. Det känns lite tungt att börja mata in hela skivsamlingen.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/10/07 :  09:14:18  Show Profile Send iroise a Private Message
Detta "hände" även mig tidigare och berodde på att jag köpte på mig sådant som väckte habegär men som jag bara glömde när de väl hamnade i skivhyllan dvs jag gillade dem inte så mycket som jag trodde. Nu har jag skickat iväg mycket och har inte detta problem längre. De skivor jag köper som inte är bra åker ut igen. Ursäkta om detta var lite off topic. Numera vet jag vad jag har och tvärtom.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/10/07 :  19:20:07  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Det ligger förstås mycket i vad du säger, ironise, men jag är mitt i habegäret just nu.

Habegär är skönt .

Så, någon annan som kan komma med tips?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/07 :  20:33:01  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Hur mycket data vill du ha om varje skiva? Om det inte är väldigt mycket skulle jag knappra in det själv.

Annars finns ju musicbrainz.org och freedb.org men dom är väldigt inriktade på CD.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/10/07 :  22:08:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,dom du länkade till är väl för Linux?
Jag söker liknande till Flac som ligger på en NAS (TP-109pro)
Dom är taggade,MPEG och VOB.info är ett plus.
+visning av albumbilder i JPG.
Alltså att anvädas från stationär XP till NAS.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/10/07 :  23:09:36  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Artist, medium (cd/LP) och titel duger gott!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:11:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag matar in CD:na i Exact Audio Copy som tar kontakt med
freedb över internet och sedan sparar EAC informationen
i sin egna databas. Sedan kan man exportera EAC-databasen
till t.ex. cdplayer.ini-filen i windows. Enkelt och
snabbt.

Martin
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:13:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Problemet är väl bara att det fungerar dåligt att stoppa in vinylskivorna i en CD eller DVD-drive i datorn...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:26:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jovisst, man har problem med olika medium. I Finland
kallade man 360kB floppy-disk för lerppu - slattrig
och 1.44MB disken för korppu-skorpa och diskstationerna
för brödrost. Visst är det svårt att få freedb uppgifter
för LP, men någon fördel måste vi också ha, vi som köper
de undermåliga CD.

Martin
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:31:10  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ryssen:Jag tror att det finns klienter till alla möjliga operativsystem för både musicbrainz och freedb. Exact Audio Copy tex använder freedb.

Men frågan gällde väl egentligen vinyl skivor och då har man begränsad nytta av båda de databaser jag tipsade om. Om CD och vinyl utgåvorna är likadana så kan man plocka information från freedb och musicbrainz men förlorar informatin om vilken sida av vinylen musiken ligger på. Jag tror dock att CD och vinyl kan skilja sig åt och då finns det väl ingen idé alls att använda freedb eller musicbrainz.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/08 :  12:46:06  Show Profile Send Peg a Private Message
Music Catalog Master kanske kan vara något ?

Jag har inte provat själv men de hävdar ju att de kan hjälpa till att hålla reda på vinyl samlingen ...

http://www.kixsoftware.com/mcminfo.html
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:41:27  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
"Music Catalog Master" använder sig av freedb och klarar just nu tydligen (enligt faq på http://www.kixsoftware.com/mcmFAQ.html#FAQ1) inte av att slå upp album automatiskt på internet.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/10/08 :  16:39:29  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag kör Catraxx och, från den kan man ladda hem titlar , man får komplettera varje titel, efterson den mesta info man hittar beskriver CD, men det är ändå en god hjälp.
Tyvärr så får du nog räkna med att knappa in varje skivtitel, sedan får du komplettera.
Jag laddar sedan ner listan i telefonen (Ericsson P1).

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2007/10/08 :  19:34:19  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
www.pop.nu använder jag för att hålla koll på min samling, min samling -> http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=3441
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/10/08 :  20:17:50  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Wolfman: Jag har provat pop.nu men hade väldigt svårt att få ordning på min samling. Titlarna var ju inlagda ett flertal gånger på olika namnvarianter. Provade med Frank Zappa. Ibland fanns titeln under Frank Zappa, ibland under Zappa, Frank och ibland under Mothers of invention.

Det gick helt enkelt inte att få ordning på någonting.

Hittills inget som är helt perfekt av de förslag som kommit. Det kanske är så enkelt att min önskan inte går att uppfylla och jag får knappa in allt själv.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2007/10/08 20:19:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000