HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Upp till bevis guldöron ;)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/10/09 :  18:23:02  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Han vill ju att någon redan "känd" person ska göra testet, just för att allmänheten ska ta till sig testet.
Skulle vem som helst göra det, så spelar det ingen roll om han/hon misslyckas eller inte, det får ingen genomslagskraft.

Men tyvärr vågar ingen känd "rewiewer" från någon större tidning utmana honom, dom skulle troligtvis förstöra sin karriär med ett misslyckande, men skriva att kablar för 10.000$ är "the best there is" är tydligen mycket enkelt.

Jag låter dom som tror på kablar göra det, och dom som inte tror har inte heller fel, alla får ha sin åsikt.
Men att skribenter världen över i "rewiewer" skriver " när jag bytte till den och den kabeln som kostar 8.000$ så blev det myyyyycket bättre, det accepterar jag inte......speciellt när samma person inte ens vågar göra ett blindtest på en kabel som kostar 100kr och på en som kostar 60.000 kr !!!!.

Mvh Jawen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/09 :  18:45:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Martin: Klart att rummet har samma påverkan (förutsatt att det är samma rum vi snackar om)
Men en minimal skillnad skulle lätt kunna "kvävas" av annat,,,

Det borde du ha märkt när du tog bort akustikbehandligen (tillfälligt)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/09 :  20:18:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är många som anser sig ha en naturlig förmåga att utföra någon sorts underverk; hitta currylinjer eller höra skillnad på passiva audiokomponenter. Och dessa människor hänvisar till någon speciell förmåga när de kan utföra dessa tricks. Fast om man studerar lite psykologi är det inte svårt att förstå att problemet är att hjärnan luras. Och det här vet Randi så väl att han kan gå ut med sådana här löften.
Om han nu inte hitat något guldöra än, kan det kännas som någon lider av hybris när han säger att han "kan höra skillnad". Men det redovisas ALDRIG hur det gått till när någon hört skillnad. Och det märkligaste är att det är alltid den dyraste kabeln som är bäst ...

Lite trist att anse att de som efterlyser vetenskapliga metoder och riktiga blind- A/B, E/F-tester betraktas som intoleranta och i avsaknad av ödmjukhet. Det är väl tvärtom de som slår sig för bröstet och i strid mot alla givna regler, mot Gud och Hans Majonäs Honungen anser sig ha speciell förmåga.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/09 :  20:42:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Du missar poängen helt här Soundbrigade. Du får tycka vad du vill, men du idiotförklarar alla som inte tycker som du, det är där intoleransen ligger.

Citerar dig här:

"
Det ä'r väl så att allt det här trixet med högtalarkablar är en av världens största lurendrejerier. Fast om folk vill bli lurade kan de ju få bli det men det är för djävla sorgligt att dessa krämare/omrmoljekrämare dels får så stort utrymme att ljuga och än värre att alla lärjungar rusar runt och gapar om hur bra kablar de köpt, fast de själva inte vet ett skit.
"

Här framställer du alla som "dumma" och att de är lärjungar till en fet lögn. Är inte det en STOR brist på ödmjukhet du visar?

Jag är Civilingenjör inom Elektroteknik, jag har jobbat inom mätteknik ett par år med så mäta kan jag, men man måste ju respektera människor och kunna låta andra tycka något eget utan att trampa på dem?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/09 :  20:57:00  Show Profile Send acebowler a Private Message
Med risk för att sparka barfota i myrstacken så måste jag fråga varför inte proffessionella branchen använder "Bättre" (annat) kablage i sina studios, mm. På mitt jobb ligger det meter och åter meter med i jämförelse billig multikabel som går genom golv och vägg. Likaså i högtalare och dyl.? Dock är akustiska konstruktioner i storleken 2-3miljoner Kr per kontrollrum och studiodel.Har proffsbranchen förbisett detta? Likaså gällande strömförsörjningen (dock undantaget jordningen av hela rasket).

?



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/10/10 :  07:08:13  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Att man kan höra skillnad på kablar tror jag alla håller med om att man kan göra.
Men vilken låter "bäst" är ju en subjektiv åsikt som är omöjlig/svårt att mäta

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/10 :  08:41:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Dr Moreau; du utgår från att det hörs skillnad. Du kan inte göra det eftersom ALLA inte hör skillnad. Det är just det James Randi är ute efter.
Vilka effekter och principer skulle påverka ljudet?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/10 :  11:47:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Alla ser inte skillnad på färger heller(färgblinda et.c.)
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/10/10 :  12:43:01  Show Profile Send acebowler a Private Message
Måste berätta en kul grej som jag hörde för en 6-7 år sedan...
En leverantör av Hi-Fi i Sverige "X" tog in specialkabel för lågnivå och sålde i flera kategorier/prisklasser. Frågvis som man är frågade jag honom varför man skall köpa dyr kabel. HAn hade ett långt utlägg om ditt och datt. Jag tyckte det verkade rimligt resonemang för att sälja.Det satt epoxigjutna boxar på varje kabel.
Dock uppstod problemet i det stora hela när jag på en fest senare på kvällen lite på fyllan frågade vad som dessa boxar innehöll...
I den dyrare kabeln innehöll det korrigeringsteknik och i dom billigare varianterna en lång näsa...
När jag då frågade om han var riktig klok svarade han, jag tjänar pengar... Så visst hör man säkert skillnad på olika kabel, absolut...men.. är det värt pengarna?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/10 :  13:04:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Innan vi diskuterar HUR olika kablar låter måste det ju först fastställas att signales som skickas genom olika kablar dämpas på olika sätt och att dessa dämpningar är SÅ stora att de hörs genom högtalarnas distortion.
Annars vore det som att diskutera vilka sorts elektromagnetiska vågor som påverkar elallergiker, INNAN man fastslagit att det finns elallergi.
Jag tror vi först måste mäta skillnaderna, och även om folk tycker jag är obstinat som kräver vetenskaplig belägg, måste vi ju ha så mycket kläm på naturvetenskapen att vi ska kunna avfärda rent skitsnack som strider på sunt förnuft och naturlagarna. Hur ser vår hörselkurva ut? Hur små förändringar kan vi uppfatta? HUR påverkar en kabel ljudet? Vilka RCL-komponenter är kabeln uppbyggd av och hur ser filterkaraktäristiken ut.
Det är självklart att om jag själv byter kablar och väntar en kvart tills förstärkaren värmts upp (rör) tills jag kan göra nästa provlyssning har jag INGEN aning om vad jag lyssnar på, än mindre är kapabel att göra en relevant lyssningstest.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/10/10 :  14:46:50  Show Profile Send fripps a Private Message
Allting kan inte bevisas och förklaras vetenskapligt (med de förklaringsmodeller vi känner till idag). Exempel från läkemedelsbranschen, det finns en hel drös mediciner som fungerar mot svåra åkommor och man har ingen aning om varför dom fungerar. Ofta har dessa mediciner tagits fram för att behandla helt andra symptom. Regaine togs från början fram som en blodtrycksmedicin, den sänkte inte blodtrycket när man testade men folk som tog den fick tillbaka håret. Någon gång i framtiden kan vi kanske berätta varför men den kunskapen besitter vi inte just nu. Detsamma gäller med kablar, någon gång i framtiden kan vi kanske sätta fingret på vilka elektriska egenskaper som tilltalar.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/10/10 :  15:24:15  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Fripps: Tyvärr en vanlig (och i mitt tycke helt felaktig parallell) i dessa sammanhang!

En läkare kan vanligtvis förklara vad som påverkas av en medicin/medel, men kanske inte exakt hur!

Efter ett antal vetenskapliga försök, så har de ofta även denna förklaring!

Inom HIFIn så råder (tyvärr) ofta det omvända!

En påstådd effekt som inte kan bevisas, saknar fysisk grund och/eller möjlighet!

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/10/10 :  16:09:27  Show Profile Send StefanL a Private Message
Kan man inte bara fastställa att där är personer som kräver en mätbar skillnad och dom som inte gör det?

Och sluta älta samma mantra om och om igen, från båda sidor då.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/10 :  16:47:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En läkare kan vanligtvis förklara vad som påverkas av en medicin/medel, men kanske inte exakt hur!

Eller,men kanske inte vet exakt hur resultatet blir..

quote:
Och sluta älta samma mantra om och om igen

Pecis,alla har ändå olika erfarenheter.Förresten hur mäter man att ALLA männinskor har samma kännslomässiga tillstånd?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/10 17:06:02
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/10 :  17:14:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Placebo är bra som man brukar säga

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/10 :  17:37:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Kan man inte bara fastställa att där är personer som kräver en mätbar skillnad och dom som inte gör det?
Och sluta älta samma mantra om och om igen, från båda sidor då.

Word!

Det har du förskräckligt rätt i. Vi kan ju när vi uttrycker en åsikt skriva just att "Min åsikt är att ...", "Jag tycker att ...", "Enligt mitt förmenande ...".
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/10/10 :  18:19:37  Show Profile Send fripps a Private Message
McGyver: Det är inte alltid så att läkaren vet vad medicinen gör i kroppen bara att den gör något. Liknelsen till kablar är helt OK. När jag tar en medicin så behöver jag inte först vetenskapliga bevis på att den funkar, samma gäller för kablar, jag behöver inte vetenskapliga bevis för att den är på ett visst sätt. Passar inte kabeln min smak så slänger jag ut den, hjälper inte medicinen går jag till läkaren igen.

Jag har den största respekt för personer som inte tycker kablar tillför något i en anläggning, jag försöker bara förklara att allt inte går att förklara vetenskapligt men att det ändå kan fungera.


Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/10/10 :  20:09:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Fripps:
quote:
Det är inte alltid så att läkaren vet vad medicinen gör i kroppen bara att den gör något.


- Den läkaren hade inte jag velat gå till!

Jag förstår vad du menar, men vi pratar ändå om ett antal kända & bevisade mekanismer.
Att läkaren inte kan förklara vilken mekanism som berörs och varför är en annan femma!

Vi är alla olika och vi kan inte förklara allt, men så länge vi håller till på Tellus så finns det ett antal fysiska lagar som begränsar vad vi kan göra!

Men det är klart - genom att tänka bortom dessa, så kanske vi kan hitta nya gränser!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/10 :  20:30:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kanske att någon som tycker att allt i den "elektriska världen" är enkelt kan förklara i enkla ordalag hur en tunneldiod fungerar?

Här finns lite förklaringar annars:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_tunneling

Jag tänkte inte lägga mig i den här debatten eftersom den är så uttjatad men kunde inte låta bli att lägga in ett litet exempel på att världen ibland är både mer komplicerad eller rent av obegriplig än man kan tro.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/10 :  20:45:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att läkaren inte kan förklara vilken mekanism som berörs och varför är en annan femma!


Det kan han nog,är bara att öppna Fass och läsa,men sedan då?
Finns många som blivit bättre av medecinen för att läkare sagt att han/hon skulle bli det av den..
Men sedan börjat klaga,vilken skitmedecin det var som inte funkar..
Ja,man kan "rota"hur djupt som hellst i både det ena och andra,ibland undrar jag till vilken nytta?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/10 20:52:55
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/11 :  13:45:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Många läkare har en rad standardläkemedel mot allehanda sjukdomar. På kurser, seminarier och av läkemedelskonsulenter har de fått en rad bra piller mot sköldkörtelcancer, ebola och nageltrång. Det är känt att 90% av patienterna blir friska, men det är knappt en läkargrej att veta exakt HUR ett speciellt läkemedel fungerar - det har ju forskare tagit reda på.
Däremot har nog läkarna lite kläm på diverse biverkningar och ska kunna plocka fram alternativ om man är allergisk mot sulfa eller kininderivat.
Däremot skriver en läkare aldrig ut sockerpiller. Det är långt bortom hans föreställningsvärld att lura patienten med verkningslösa högta ... förlåt ... mediciner. Han ska ju å andra sidan, som sagt, kunna ta fram alternativ om kur #1 inte fungerar.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/11 :  19:41:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Soundbrigade, verkningslösa högtalarkablar som du försöker skämta om är ju ingen. Kopplar du in dem får ljud ur högtalarna, kopplar du inte in högtalarkablar så får du inget ljud. Välmätande billig kabel som du gillar eller dyrkabel som andra gillar har ju effekt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:43:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Soundbrigade,även du kan ju slå upp i Fass och kolla hur det (ska)verka/fungera.
Nej,han skriver nog inte ut sockerpiller,men verkan kan bli som "sockerpiller".Alternativ kur kan ju då vara en dyrare konding.
Edit:Förtydligade lite.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/11 21:28:16
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/10/11 :  21:14:37  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Som jag har uppfattat Fripps, så finns nog inte dessa läkemedel i FASS!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/11 :  22:21:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ryssen: När jag hade tillgång till FASS fick jag alltid biverkningarna.

Jag hade en jättebra (och dyr) förstärkare en gång som var hur bra som helst tills jag var tvungen att öppna den och fixa en kallödning och fanna att det satt OPAMPar i den. Efter denna fruktansvärda upptäckt lät den inte lika bar längre.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000