HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Var sitter skräpet i kameran? (fixat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/04 :  15:46:44  Show Profile Send Roq a Private Message
Såg att jag har 3-4 svarta prickar i sökaren. De syns bäst (skarpt) om man tittar in genom linsen men det syns även via sökaren. Jag får de inte på bilderna vad jag kan se.
Jag bytte objektiv och har tagit en del bilder utan att se några prickar men nu plötsligt har jag dem där (visst jag kan ju ha missat dem efter bytet men jag tror inte det).

Blåste frontlinsen och gjorde ren sökaren men ingen skillnad.
Var kan de sitta? Bakre linsen?

Edited by - Roq on 2007/10/07 22:26:08

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/04 :  15:57:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Skräp kan fastna på mattskivan i kamerahuset ovanför där objektivet sitter. Det värsta som kan hända är om skräpet sitter i prismat. Börja med att ta bort objeltivet och blås sedan rent.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/10/04 :  16:09:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Skräp kan fastna på mattskivan i kamerahuset ovanför där objektivet sitter. Det värsta som kan hända är om skräpet sitter i prismat. Börja med att ta bort objeltivet och blås sedan rent.

Det dammet syns dock inte på bilderna.

Damm som syns på bilderna måste ju sitta någonstans på/i objektivet eller på sensorn. Damm som sitter på sensorn syns dock inte i sökaren.

Skit kan ju även sitta på spegeln om det bara syns i sökaren. Spegeln måste för övrigt fällas upp för att komma åt sensorn.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/10/04 :  19:43:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Finns det inte risk för att om man blåser rent mattskivan så hamnar skräpet på sensorn?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/04 :  21:04:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Livet är fullt med olika risker som man måste ta ibland annars kommer man inte vidare. När man håller på och rengör sin kamera är det bra att jobba med en liten fin mårdhårspensel. Finns att köpa på Dekorima(heter dom så fortfarande?)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/04 :  23:52:16  Show Profile Send Roq a Private Message
Ah, spegeln får jag ta och titta på. Det verkar ju logiskt. Ska kolla bakre glaset på objektivet imorrn också.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/05 :  01:02:58  Show Profile Send edison a Private Message
Enda dammkorn man kan se i sökaren är damm på mattskivan.Starkt irriterande om man frågar mej...men syns inte alls på bilderna, som väl är.

Dammkorn på spegeln kan man inte se i sökaren.Syns bara om man ser det direkt på ytan av spegeln.
Prova se i kameran utan objektiv monterat: endast mattskivans yta, samt evt elände som fastnat på den ytan, syns.Allt annat, tex om du håller en pennspets (eller nåt mjukare...) nära skivan alternativt spegeln, syns bara som ett luddigt skugggigt antydande av 'något'.

Just att mattskivans yta är 'skrovlig', 'strukturerad', gör att damm lätt fastnar OCH detta gör tyvärr också att det är MKT svårt få bort detsamma.
Typiskt är att det oftast fastnar lika mkt nytt som det man får bort...

Visst kan damm på optiken "synas", men bara "indirekt", mest då om det är MYCKET damm/partiklar på tex frontlinsen/bakre linsen.Då kan det ju synas i motljus såsom svagt överstrålande ljus: blir liksom lite dimmigt.I starkt motljus kanske tom ett enstaka dammkorn kan ställa till det, annars sällan nåt problem i praktiken.
Men *skit lockar skit" så att säga, det är alltid bra att hålla rent på linsytorna.

Blåsa på mattskivan/spegeln gör inte att sensorn får damm på sej, eftersom slutaren är stängd kommer inget damm förbi.

Löst sittande damm i tex spegelhuset kan vid exponeringsögonblicket slinka in till sensorns 'kammare' av det luftdrag som blir när slutarbladen öppnar.

Har råkat ut för damm på sensorn och tog då bort det genom att ställa in på 'sensorrengöringsläget' på min EOS, och gned försiktigt med svagt fuktad "tops", men det är egentligen inte att rekommendera.
Sensorytan kan ju skadas, jag chansade och ska inte påstå att detta är en bra metod...görs på egen risk.

-----------------------------------------------------------

LÅNGT värre (för den allmänna bildkvaliteten) än damm är dock fingerfett/fingeravtryck/annan 'kladdig skit'.
DET syns i alla ljustyper genom att bilden blir oskarpare/kontrastlösare, och allra värst i motljus.

Så...håll rent!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/10/05 01:16:51
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/05 :  09:10:56  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, mattskivan är jag inte bekant med. Var sitter den och vad gör den?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:04:28  Show Profile Send gcs a Private Message
När ljuset kommer in genom objektivet så reflekteras bilden mot spegeln och upp i taket mot en mattskiva. Ovanför sitter ett prisma som bryter ljuset från bilden så att du kan se bilden genom kamerans okular. Om vi leker med tanken att vi tar bort prismat så kommer man inte att se någon bild i okularet utan bara ljuset från objektivet.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:08:36  Show Profile Send edison a Private Message
Ovanför spegeln sitter mattskivan.
Den "fångar upp" ljuset/bilden från objektivet via spegeln, så att du kan se överhuvudtaget.
Utan den skulle du enbart se ett enda sudd.
Tänk dej en projektor vars bild du ser på andra sidan om en filmduk (bakprojektion)

Fanns inte duken skulle du bara se en vit punkt (projektorns lampa/objektiv)

Mattskivan är (D)SLR-kamerans "filmduk".


Prismat, nästa del ljuset passerar efter mattskivan, det för ljuset vidare så du slipper titta ovanifrån nedåt i kameran; det gör att säkaren kan placeras på baksidan.Okularet är den sista lins ljuset passerar, gör att det blir skarpt på rätt avstånd (från ögat).Oftast justerbart för individuella synavvikelser.

Edit:
Några förtydliganden








SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/10/05 11:15:01
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/05 :  13:00:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra förklarat. Tack. Ska kolla under dagen, just nu är jag fast i rolig bildredigering
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/07 :  22:25:51  Show Profile Send Roq a Private Message
Japp, det löste sig med renblåsning av mattskivan. Alla kornen försvann. Allt känns bra igen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000