HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LCD eller Plasma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:47:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag ville egentligen ha PX700 men den var slut överallt med leveranstid på minst 1 månad. Enda skillnaden mot PX70/PV70 är iofs ljudet och lite kosmetiskt som jag förstått det. Och enda skillnaden mellan PX70 och PV70 är att den förstnämnda har inbyggd digitalbox vilket jag inte behövde.

Tack för tipsen om bilden Jörgen! Jag tycker att bilden från standard-tv från väggens antennuttag är ganska bra, även om det givetvis blir bättre om jag kollar via min digitalbox (har Canal Digital, fotboll på Canal+ eller TV4+ blir riktigt bra!) eller på DVD-filmer (har DVD-spelaren kopplad via HDMI). Och både Nintendo Wii via komponent och framförallt Xbox 360 via HDMI blir kanon!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/12/11 11:48:46
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/12/12 :  08:17:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
matte76 - har du jämfört skillnaden i kvalitet mellan SCART- och HDMI-anslutning av DVD-spelaren?

I så fall hur stor är skillnaden? Har f n en skräp DVD med inte helt bra bild via SCART och planerar byta till en modernare med HDMI omsider (läs mellandsgrean).

/Jörgen G

PS
Hmmm börjar bli OT - kanske skulle starta en Panasonic PX/PV/PZ-70/700-tråd... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/12 :  08:19:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte76 - har du jämfört skillnaden i kvalitet mellan SCART- och HDMI-anslutning av DVD-spelaren?


Tyvärr inte, men skulle tro att skillnaden är ganska stor...jag är nöjd i alla fall. Jag funderar mer på hur stor skillnad en bättre HDMI-kabel skulle göra, jag har en billig variant.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:04:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För mig på plasman så är skillnaden som "natt och dag".
Men den nya plasman som just kommit har ju 1920 gånger 1080 i upplösning samt kan behandla just HDMI mycket bra, och det är en Panasonic Pz-700. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/12/23 12:35:13
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/22 :  21:58:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En PX70 står i rummet ovanför och strålar stolt på frugan. Fick den innan jul trots allt

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/12/23 :  14:40:27  Show Profile Send Roq a Private Message
Nån som har erfarenhet av Sonys skärmar?
Var inne och tittade på en Bravia LCD Full HD modell (toppmodellen enl försäljaren, nåt med x3000 kanske). I alla fall var jag väldigt imponerad. Jag har tidigare varit svår att imponera på med plattskärmar då jag tycker att de visserligen kan ha snygg bild men jag tycker att de flesta dras med ryckighet vid rörelser.
Själv såg jag skillnaden mellan en hygglig modell som satt invid den här modellen och det var när eftertexterna på en film rullade. På den billigare så hackade sig texten fram medan den flöt lugnt på 28000:- modellen. Det berodde tydligen på "Motion Flow" - nån slags simulerad 100 Hz teknik. Det blev jag jäkligt tilltalad av. Finns det fler tillverkare som tacklat det här problemet?

Edited by - Roq on 2007/12/23 14:41:09
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/24 :  13:04:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag antar att det här var vid en fullt upplyst lokal. LCDskärmar brukar alltid se bättre ut i ljusa lokaler, medans plasma brukar se bättre ut i dämpat ljus.

Det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning om bilden ute hos Siba, Onoff och Elgiganten eftersom man väljer en belysning som passar bäst för det man säljer mest av.

Jag hade med Gladiator som demo för att se hur bilden skulle bli vid mitt förra plasmaköp och det för att detta är en svår film för att återge rätt i både ljusa samt mörka partier.Så min rekommendation är att du försöker att se någon film som du kan...MvhKristofer

MvhKristofer
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/12/25 :  20:36:01  Show Profile Send edison a Private Message
"eftersom man väljer en belysning som passar bäst för det man säljer mest av"

?????????????????
Jaha...


Man kanske skulle ta och kolla hur butikerna byter sin belysning allteftersom dom "vill sälja" plasmor respektive LCDs...
Är bara att kolla säljstatistiken och sen titta in i butikerna då och då...

Allvarligt, givetvis är det inte så.Dessa nämnda och säkert andra vill sälja båda sorterna, eftersom kunderna vill köpa dem!
Ala köpare vill ju inte ha samma sak.
Finns heler ingen skillnad ekonomiskt vilken typ av TV som säljs, bara den ger TB till butiken OCH (som man får hoppas) gör köparen nöjd.
Hur som helst, belysningen ändras/byts inte i butiker pga vilken TV-typ dom "vill sälja".Kanske det finns nåt undantag, vad vet jag? Men generellt...no way.

Att det ser annorlunda ut med TVn uppställd i ett hem vs i butiken är jag däremot 100% överens med whiskyman om.

Precis som med ljud: Det låter inte lika hemma som i butik.
Inget konstigt med det...heller.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/12/25 :  22:17:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Köpte LCD idag har våndads länge och valde ändå tillslut budget, men den är grym. Förmodligen för att jag inte kan något om TV och att jag är van vid sämre......
Blev Philips nånting 37" för 7995,- Kanon för vårt tittande

Artphotography
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/12/26 :  04:42:11  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Köp en projektor!

http://www.cinetron.com.tw/Product/optical/optical.htm


Centrion HD-900 är mycket bra.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/12/26 :  12:13:34  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Har beställt en Panasonic TH-42PX700, med leverans efter jul och tänkte att jag skulle förbereda lite så jag behöver ett väggfäste, men på prisjakt.se sägs det att den inte har VESA-fäste/standard. Stämmer det???
Och i så fall vilken typ av fäste/har den???
Har sökt men funnit någon info.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/26 :  22:13:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Th-50Pz700:n har ett bänkstativ som tillval.Det kostar c:a 4000:-. Skulle tro att det funkar lika bra till Px. När det gäller belysningen så ställer de ju upp tv:n i en fullt upplyst lokal, och det läge som de väljer på tvinställningen är inget som jag skulle rekommdera. Brukar kallas Dynamiskt och är tillför att få tv:n att sticka ut mest möjliga så att ögat uppfattar kontrasten. Därav varför LCD ofta ser bättre ut.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/12/27 :  20:42:01  Show Profile Send edison a Private Message
Ang trådämnet:
Alla kollegerna har varsin plasma, jag kör ång-TV (CRT) so far...
Kan bara gissa vilken teknik som finns/är bäst när jag har råd byta till ny - lär dröja...men skulle säkert valt en plasma om det vore idag det skulle köpas.

--------------

whiskyman:
Kvarstår att butikens belysning inte väljs/inte ändras utefter vad som "man säljer mest av".
Det var DET jag vände mej emot att du påstod.
Eller menade du apparaternas egen inställning, "belysning", kanske, fast du inte skrev så?
Isåfall blev du missförstådd...sorry, om de var så det var tänkt.

------

Det med att TV-apparaternas egen inställning ställs in så de ger "bra intryck" gäller alla TV, eftersom alla TV ska säljas bör de se bra ut.I en ljus lokal tycks ofta en LCD 'överträffa' en plasma, just för de har olika förmåga att "lysa ikapp" med lokalens ljus, avsett vilka andra förtjänster/nackdelar respektive TV-typ må ha.
Ändå, vad gäller just kontrasten så är det regel plasmor som har högre sådan...


(Där jag jobbar ställer vi som regel in "standard"-läget, inte "dynamisk", för övrigt, alla märken har inte alla såna justeringslägen)

Att en justering som blir "bra" i butik, inte är densamma som blir bäst i ett givet hem, det är naturligtvis också självklart...jämförelsen med ljud som jag beskrev i förra svaret är lika giltig.

mvh
edison
(som befinner sej på hififorum helt för eget nöje, och inte för att på nåt som helst vis företräda företget jag arbetar på!Räknar med att jag fortsatt ska lyckas med det)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/12/27 21:08:56
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/12/27 :  22:05:21  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Varför är inte en projektor något att tänka på?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/12/28 :  16:34:53  Show Profile Send edison a Private Message
magnus1967:
Har någon skrivit att projektor inte är värt satsa på?

Själv tycker jag det blir allt för mkt bök med att montera en sån (och duk) medan en lagom stor platt-TV mkt enkelt skulle gå att integrera i mitt rum.Behöver man möblera om är det en skitsak flytta på en TV-bänk tex.

Men - vill man ha STOR bild utan stor apparatur, då är ju en proje närmast självskriven...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/29 :  14:17:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej edison då tycker jag att du bör följa reglerna här på forumet som säger att om man på något som helst sätt är branschanknuten så skall detta framgå i signaturen.

Jag är branschanknuten eftersom jag haft en hemsida där jag hjälpt folk samt att jag numera jobbar med att bygga slutsteg för PA-bruk.Diskussionen om vad som ser bäst ut har väldigt mycket med belysningen att göra på samma sätt som akustiken har med hur anläggningen kan komma att låta i ett rum.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/12/31 :  05:19:15  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Köp en vanlig tv om man inte ska stor bild (CRT) om man ska ha stor bild till hembio köp en projektor, http://www.cinetron.com.tw/Product/optical/optical.htm denna är det bästa jag har sett oavsett projektor LCD eller plasma.

P.s den klarar dagsljus mycket bra

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/12/31 06:01:34
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/01/02 :  17:38:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo edison jag trodde att det var välkänt att LCD ser bäst ut i ljusa lokaler som de hos Elgiganten, Onoff, och Siba. Därav det jag menar med mitt inlägg.Samt att LCD de facto kan dra mer ström än plasma beroende på vid vilket tillfälle i filmen som man mäter.

Om vi t.ex skall kolla på Sagan om Ringen så drar plasman mest under den del när de är uppe i bergen och det är solsken samt snö medans den drar som minst nere i Morias grottor för att ta ett exempel på en film som de flesta sett. Lcd:n drar lika mycket oavsett om det är ljust eller mörkt i filmen. MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/01/02 :  18:11:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det känns nästan som trolleri

När jag går nära (typ 1 meter för att studera bilden) min nya LCD så är bilden urkass, fruktansvärt pixelerad, överskärpt och värdelös.
Backar jag sedan tillbaka och sätter mig i soffan, har inte mätt avstånd men runt 3,5 meter så är det en fantastisk bild. Jag är tvungen att gå fram och tillbaka flera gånger för att kolla så den inte spelar mig ett spratt!! Men, från soffan är det kanonbild, vi är väldigt nöjda. Alltså, ska inte gå fram fler gånger nu...

Artphotography
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/02 :  21:36:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Dan -> Hur bra låter din stereo när du står mitt framför den?

Felet när man står i en butik och kollar är ju att man står på tok för nära och ska försöka avgöra om bilden är bra/dålig. Oftast står folk ca 1-2 meter från skärmarna och uttryck som "pixligt" eller "murrigt" hörs från många munnar... Nej, backa bort en tre meter och bedöm sedan.

Media Markt här i stan har faktiskt valt att inte ha någon stark belysning i sin TV-avdelning. De har endast lite ledljus så man kan läsa på skyltarna osv. Inga starka lampor i taket som bländar. Hedervärt! Då blir det lättara att bedömma kvaliteten på bilden tycker iaf jag, även om butik aldrig är ett optimalt sätt att bedömma hur bra bild du får hemma. Däremot är det ju rätt kinkigt att få låna hem en 50" plasma över heglen i de flesta fallen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/01/03 :  10:00:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag kan tro det inte minst eftersom åtminstone min väger en hel del. Klart mer än min 42"plasma gör.Hedervärt att MediaMarkt har så pass bra koll att de demar på detta sätt som du skriver. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/01/03 15:07:41
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:35:19  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
LCD dras ju med väldigt mycket mer problem i bilden än vad en plasma gör. Jag kommer förmodligen skaffa en sovrums lcd men vill jag ha bästa bild så går jag på plasma. Sen kommer Sony med en ny LCD som använder LED teknik som verkar kunna bli en riktig dräpare. Plasma tvn har IMOH betydligt mycket bättre bild till film.

Men skulle jag köpa en LCD idag skulle det antingen bli Samsungs toppmodeller F86 eller F 96 (LED) samt även Sonys toppmodeller.

Det råder just nu en upplösnings hysteri som gör att folk i allmänhet tror att man ser skillnad på en full hd och en h-ready tv under 50". Kolla då på Pioneers plasmor och återkom!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:28:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte lätt att veta vad man ska köpa, LCD eller plasma. Jag har varit ute och tittat på en 42:a eller 50":are och jag tycker att bilder på LCD av mänskliga ansikten och då speciellt på sådant som sänds direkt från studion.(Nu talar vi SVT/TV4)Ansiktena ser ut som dom varit brandskadade och sedan blivit plastikopererade. Men film verkar fungera bra. Jag tittade så klart också på olika plasma och Pioneer lockade med att om desas plasman går sönder ingår det att någon kommer hem och lagar TV:n under de första 2, 3 första åren(tror jag det var). Det ingår alltså i priset när man köper TV:n, man behöver alltså inte teckna någon speciell försäkring som andra butiker vill.(skojeri som dom tjänar mycket pengar på) Man måste ju också tänka på att en TV kan gå sönder och den är ganska tung att lyfta ner och sedan få in den i bilen till reparatören/butiken. Är det någon av er som har synpunkter på Pioneer´s garanti eller är det bara snack för att få mig att köpa.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:36:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Enligt mina papper jag har hemma så ingår två års garanti från Pioneer med "på platsen" service. Är det ett större problem så tar de med sig TV'n och du får en lånemaskin under tiden som din TV lagas.

Har nu tyvärr fått tråkiga spökbilder på skärmen av Discoverys logga samt av svenska subtitles som inte går att stänga av på min box hur jag än bär mig åt.

Ska köpa en "tvätt DVD" och städa upp det hela innan det blir nåt permanent skit. Inbränningar täcks inte av nån garanti och tveksamt om de tilläggsförsäkringar man kan teckna täcker det?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000