HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans hårda tips: ASTRAL DOORS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/03 :  00:35:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Astral Doors från Borlänge lirar något så otrendigt som klassisk Heavy Metal.
De har ett sound som för tankarna till Rainbow, Black Sabbath och Dio. Sångaren Nils Patrik Johansson låter nämligen kusligt lik en viss Ronnie James Dio ibland. Själva musiken ligger också den ganska nära de nyss nämnda banden, fast med en modern touch - soundet, tempot och bruket av dubbla baskaggar påminner en del om band som HammerFall och Helloween.



Astral Doors har gjort fyra album:
Of The Father And The Son (2003)
Evil Is Forever (2005)
Astralism (2006) Finns även på vinyl
New Revelation (2007)



För den som inte kan få nog av Johanssons otroliga "Dio + Jorn Lande + David Coverdale"-röst rekommenderas även:
Lion's Share (skivan Emotional Coma)
Wuthering Heights
Space Odyssey


Läs mer:
www.astraldoors.com
Lyssna:
www.astraldoors.com/media
www.myspace.com/astraldoors
www.myspace.com/nilspatrikjohansson

Låtarna "Cloudbreaker" och "New Revelations" rekommenderas varmt!


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/10/03 00:48:08

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/04 :  04:03:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det bara Astralism som släppts på vinyl?

J. Ullberg
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/04 :  09:55:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Inte för att sabba, men jag tycker det mest låter som att han sjunger med gröt i munnen... Sluddrigt, otydligt och ganska tillgjort faktiskt. Lite "sikta mot stjärnorna" vibbar om man ska vara riktigt elak... Han sjunger väldigt långt bak i munnen/halsen, vilket gör att det låter väldigt märkligt emellanåt...

Men smaken är som baken och det är ju det som är kul!

Annars gillar jag deras musik väldigt mycket och har faktiskt tre plattor med dem, men sången är jag inte riktigt kompis med som sagt...

Wuthering Heights däremot, gillar jag varken musiken eller sången nåt vidare. Känns som de ansträngt sig för mycket och det hela låter för komplicerat och tillgjort för att jag ska fångas av musiken. Har för övrigt för mig att det är trummaskin på skivan, men jag kan ha fel... RÄtta mig gärna i så fall!

Annars är Astral Doors ett mycket bra tips för de som gillar melodisk hårdrock! Och alla är inte av samma åsikt vad gäller sången, det vet jag eftersom jag och mina vänner haft långa debatter om hurvida Johansson är bra eller inte.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/10/04 :  11:31:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Astral Doors från Borlänge lirar något så otrendigt som klassisk Heavy Metal.


Jag ar nog otrendig da men Astral Doors ar ju grymma!

quote:
Sångaren Nils Patrik Johansson låter nämligen kusligt lik en viss Ronnie James Dio ibland.


Tycker han later som en direkt blandning mellan Dio och Tony Martin, vilket ar ett bra betyg!

quote:
jag tycker det mest låter som att han sjunger med gröt i munnen


Personligen tycker jag att hela produktionen later i samma anda och tror garanterat att han sjunger "battre" an pa inspelningarna. Gillar dock soundet de har, aven om det kanske inte ar hifi direkt...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/11/02 :  11:50:44  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Vill inte dissa Borlänge band, eftersom jag bor där själv...
Men jag fixar inte den där tillgjorda sången, och att jämföra
med Ronnie James Dio..Huh!!

Då går det för långt!!
RJD Blåser herr Johansson av scenen fast han bara är en tvärhand hög!
Jag vet för jag har åkt hiss med honom, Ronnie alltså, inte Nils Patrik då....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/02 :  12:02:39  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Visst hör man ändå en aning RJD i Sången... men det är väl snarast bra att det skiljer lite så att det inte blir en ren efterapning.


Edit: när kommer nästa tips Opethic?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/11/02 12:03:22
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/11/02 :  13:02:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
"Lik" betyder ju inte samma som "lika bra", ingen sjunger Dio-sång som just R.J.Dio!

Och jo, jag kan ju hålla med om att det ibland låter lite tillgjort, man undrar om killen verkligen låter sådär eller om han går in för att låta på ett visst sätt.

Nästa tips kommer snart, hela familjen har varit sjuk i en vecka nu så det är lite segt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000