HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför så dåliga annonser från hifi-butiker m.fl.?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/04 :  20:49:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ninja:

Nä, detta handlade inte alls om näthandel kontra annan handel. Däcktråden handlar om exakt samma vara men för mindre än halva priset. jag är ju ganska tydlig över att 1) det är helt galet och man kan inte kräva att kunder skall tycka det är OK av någon form av lojal inställning. 2) vi skulle inte ens reflektera över att ha sådan produkter i vår egen rörelse. Du har misstolkat mig om du tror att jag tycker att ni skall handla på ett speciellt SÄTT.

PGjeppson:
jag menar inte att vare sig förbjuda eller bestämma hur kunder skall agera i förhållande till affärsägare. Mitt inlägg är enbart till för att skänka en eftertanke i den prishysteri som råder sedan 5-8 år. Min åsikt funkar säkert bra för några och mindre bra för andra. Kunden har i en affärsrelation alltid rätt. De som kommertill mig vet att det inte finns "konstiga" produkter som man kan hitta för mindre än halva priset någo annanstans, samt att jag är intresserad av hitta rätt grej till kunden. Hittar jag den kommer han att känna att han gjort en bra affär. Det är det viktiga, prio ett.
Någon anna kanske alltid lockar med 40% ned. wow! Bra affär? Förmodligen inte.

Bossebula:
att skicka folk till danmark var ett skämt. (jag är förundrad över att ens behöva förklara den...)

MartinM:
Det pris du gav var vad de var värda. Du har också redan sålt dem...

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/04 :  21:10:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
sladd, ett för mig tillfredsställande svar, jag tackar och är nöjd .

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/04 :  21:15:27  Show Profile Send Marc a Private Message
Sladd:
quote:
GE UPP det där jädrans tänket om PRIS.

Hitta RÄTT pryl i stället.
Intressant. Som jag tolkar dig menar du att det ena utesluter det andra. Det väcker några frågor.

Antag att en återförsäljare säljer "rätt" produkt. I ett försök att locka till sig fler köpare, sänker återförsäljaren priset under en kampanj. Då uppstår frågan, är produkten fortfarande rätt eller blir den fel? Och i så fall gäller detta bara i just den butiken eller alla sådana produkter i alla butiker? T.ex. den likadana produkten i skyltfönstret hos återförsäljaren mitt emot, som fortfarande har kvar det ordinarie priset, är den fortfarande rätt? Eller är det så att produkterna i sig fortfarande är rätt, oavsett till vilket pris de säljs, men den som köper den billigt gör fel och den som köper den för ordinarie pris gör rätt?

Please enlighten me...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/04 21:16:21
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/04 :  21:37:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Marc:

Jag menar alls inte att det ena utesluter det andra. Det ena är dock viktigare för mig (på båda sidor kassaapparaten).

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/04 :  22:11:19  Show Profile Send BosseBula a Private Message
sladd: Eh, jo, men jag hänvisade till hela saken, om det inte var tydligt nog kan jag quote'a. Även om det var ett skämt så är du välkommen ner till Danmark (skåne går väl bra) för din affär med däcken.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/04 :  22:46:04  Show Profile Send Marc a Private Message
Sladd, jag hakar på dina resonemang men tar mig friheten att komma med ett förslag för att renodla det hela ytterligare:

Vore det inte bra om man kunde skapa en HiFi-butik där priserna var hemliga, tills man hade bestämt vad man skulle ha och skrivit på köpkontraktet? Då skulle man ju bara gå på ljudet och strunta i priserna. Det perfekta sättet att slippa prishets?!

Nja, inte riktigt, för det finns en svaghet. Priserna skulle nog nämligen snart utkristalliseras och spridas på forum som detta, och då skulle ju effekten försvinna. Därför föreslår jag en ytterligare förfinad affärsmodell, som råder bot även på detta: slumpmässiga priser! Kunden väljer helt enkelt rätt produkt efter produktens ljudegenskaper och går därefter till kassan. Vid kassan får kunden snurra på hjulet, som är märkt med priser från 1.000 kr till 1.000.000 kr. Priset som nålen pekar på när hjulet stannar får kunden betala. På det sättet hjälper butiken kunden att välja produkt efter förutsättningar för välljud snarare än pristänk, och alla blir glada och nöjda under många år framöver.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/10/04 :  23:56:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Nu handlade detta inte om hur mycket billigare än i USA, Kina är alltid bättre och annat. Din beskrivning är en viktig del i en omfattande penningförstöring av folk som handlar för snabbt, utan tillräckligt beslutsunderlag. För det är ett lågt PRIS. En bra DEAL etc.
Jag har inte snackat det minsta om vare sig Kina hifi eller något om en bra DEAL utan det drog du upp. Utan jag talade om de Svenska priserna på Hifi allmänt och tog kompisens högtalare som ett exempel på hur det ofta ser ut eftersom vi nyligen har kollat prisbilden på dem internationellt och med hänsyn till vad det är för skatter i olika länder. Men så har det ofta varit när jag har kollat runt vad olika pryttlar kostar i olika länder, så hamnar nästan alltid Svedala överst och det är tråkigt.
Sedan så har ninja en poäng i det han skrev.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/10/05 00:46:44
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/05 :  08:04:19  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Marc:

Alla kunder har en budget. Jag tror inte du blir särskilt lyckosam med din affärsidé.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/05 :  08:19:23  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
FBK: skrev

Mycket fel sladd skulle jag säga och jag håller med Johan, priset är minst lika viktigt som att det i slutändan blir rätt pryl. För de allra flesta i vårt avlånga land så är det stora pengar det handlar om i förhållande till plånboken så jag kan förstå att många väljer privatimport när det skiljer flertalet tusenlappar på en produkt.

Det var detta som gav min reflektion.
Pris minst lika viktigt som pryl.
Det är stora pengar.
alltså...
väljer man att importera själv.

Som en raspig upphakad skiva: Om du kan köpa exakt samma vara mycket billigare på annat ställe, gör det. Men din beskrivning gäller nästan som en naturlig regel idag, ett skevt tankesätt. En lågt pris är en bra deal, ett bra köp, en bra hifidel i anläggningen. Låt oss leta någon annastans än sverige och svenska butiker först.

Det handlar om hur man tänker och prioriterar i besluts- och letande-processen och att det har stor inverkan på det långsiktiga resultatet.

Det finns mycket hifi som är billigare i sverige också, från start.

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/10/05 08:22:28
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/05 :  08:35:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
3 inlägg på raken, mannen har blivit galen...

Det finns ett omvänt scenario. jag märker ju att allt jag skriver alltid "les åt", man snackar stora påslag, handlarn pratar i egen plånbok osv...

Rätt pryl framför lågt pris/bra deal kan ju gälla när du lyssnar på en begagnad förstärkare för 20 000.-, 6 år gammal. Du har tagit med dig dina högtalare till butiken och det låter helt fantastiskt, det har det där avslappnade lugna ljudet just du gillar och du är säker på att grejen är rätt.

Bredvid står säljaren och pratar om den svagt demokörda prylen för brutto 65 000:- som nu kan bli din av olika anledningar för 30. (du har råd även med 30) Det är en svindeal, kan aldrig gå fel, en dag när du byter får du garanterat tilbaka.... wow-faktorn hög bland kamraterna...

Rätt pryl är även där viktigare än bra deal/lågt pris.

I all vänlighet

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/10/05 :  09:54:36  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
quote:
Varför är annonser från generalagenter/distributörer/återförsäljer etc. (i mina ögon) så dåliga med information om varorna de vill sälja?

Design är färskvara, jfr just-in-time, priskurva, fin butik/"handlar'n".

quote:
Ofta är det endast några snygga bilder på varorna, men ingen beskrivande text och definitivt inget pris. Varför tar de/ni inte chansen att ge oss konsumenter mer information utan vi som konsumenter skall istället söka efter informationen.

Förhållanden som design/"under skalet" och anseende/subjektiva omdömen? Ska det vara svårt för konsumenten/lätt för återförsäljaren?

quote:
En annons i t.ex. en tidning kostar väl inte mer för att det finns mer information i den?

Marknadskommunikation ska löna sig! Produktutveckling (ny design ofta), segmentering (instegsmodeller, skrytmodeller, flera nivåer/klasser så att alla ska kunna bli kunder) och psykologi (vem är proffs, vem går i ledband, "lyxfällan", osv.) är ekonomiska faktorer.

quote:
Jag är övertygad om att samtliga inblande skulle spara tid (om det nu går att spara tid, men jag tror ni förstår vad jag menar) om det i annonsen framgick vad varan kostar. Jag som konsument behöver inte lägga ner tid på att leta efter priset eller ringa och "störa" leverantören ang en produkt som inte ens i är i närheten av min budget.

Det finns handlare som man har ett högre förtroende för, än för andra, beroende på personkemin kanske...

quote:
Visst är det så att det finns en lag/regel som "tvingar" butiksägaren att visa priset på varan de exponerar i skyltfönstret? Jag skulle gärna se att ni säljare gör likadant i era vanliga annonser.

Vem skyddar samhället? Visst finns det lagar och regler, men vem "tjänar" på efterlevnaden i alla lägen? Vad är pioriterat?

quote:
För det kan väl inte vara så att prissättningen är olika beroende på vem som är spekulant?

Den här frågan är underbar! "Skimming the market" och tidsmonopol är starka inslag i handeln med vissa varor som exempelvis "state of the art"/lyxiga varumärken. När en het produkt svalnar, sjunker priserna, vilket för med sig att de kunder som inte är så stadda vid kassa nu kan få "chansen". Observera då: att produktionen eventuellt kan läggas om till låglöneland för att möta en ny aktör i konkurrens, detaljförändringar inte är ovanliga och att strategier för marknadsföringen och prisidéerna kan komma att bygga på nya grunder!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/05 :  10:51:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om jag tolkar Sladd rätt så är vi på samma våglängd och jag finner mycket sanning i Oscar Wilds gamla uttalande:
Too many knows the price of everything, but the value of nothing

När jag möter hifiintresserade och det pratas om produkter nämns ibland modellnamnet, ibland utseendet men oftast priset. Sällan egenskapen eller värdet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/05 :  10:56:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message
EngelHolm: Nja, tror nog de flesta söker upp det bästa som finns för det priset de är beredda att ge. Då kan man läsa mellan raderna när dom säger priset, att det samtidigt var den produkt som hade bäst värde för just det priset. Rent konkret så är det priset som styr allt vi köper.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:20:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi tror och tycker olika, BB!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/05 :  12:05:17  Show Profile
quote:
EngelHolm: Nja, tror nog de flesta söker upp det bästa som finns för det priset de är beredda att ge. Då kan man läsa mellan raderna när dom säger priset, att det samtidigt var den produkt som hade bäst värde för just det priset. Rent konkret så är det priset som styr allt vi köper.

Bra skrivet, priset är ju det absolut första som kommer på tal när man ens funderar på något byte. Sen letar man runt i den nivån, svårare än då är det ju inte.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/05 :  12:06:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det första som lär komma på tal är väl att det är något man är missnöjd med, att det är något man vill ha annorlunda. Eller är man ute efter ett annat pris?

Diskussionen kanske kan göras lite parallell med hönan och ägget...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/05 :  12:27:17  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Om man är missnöjd med något så försöker man i första hand hitta en bättre produkt för ungefär samma pris (eller lägre), dvs en produkt med bättre värde. I detta fall kan det vara ett högst personligt värde, någon annan kan tycka det är sämre värde. Misslyckas man det så kanske man tittar på dyrare produkter, om man har möjlighet att lägga mer pengar. Vi konsumenter försöker iaf tro att vi inte är så dumma att vi köper dyrare produkter bara för sakens skull. Även om det kan verka så ibland men det är väl prestige som spelar in då.

Vi är alla konsumenter!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:50:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det finns mycket hifi som är billigare i sverige också, från start.
Och det är kanon kul

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/10/06 :  03:40:29  Show Profile Send Passerati a Private Message
Nu måste jag snart ställa frågan om vi inte fått tillräckligt av indoktrinering från dig sladd, som talar i egen sak, i egenskap av säljare osv för att dryga ut din egen plånka.

Vänligt men bestämt, priset har betydelse och inte sällan en avgjord sådan bland kamrater och mig själv.
Att så till den milda grad försöka sälja på oss en ide att vi ska köpa rätt pryl i sverige och inte tycka att tusenlappar spelar någon roll gör mig faktiskt för####ad minst sagt.
Klart att det skulle underlätta din tillvaro om vi som konsumenter sa JA och Amen till allt och struntade fullständigt i om priset klev iväg 5 10 eller 20 tusen till, bara sådär. För att vi "skulle få rätt pryl".

Tro mig, du har klargjort din åsikt och synsätt genom reklam här på forumet för dig & såklart butiken i ganska många textrader nu.

Du är säkert en jätteduktig säljare men var vänlig och tona ner den biten, för jag vet fler som nästan kräks på utvecklingen av den här tråden.

Vänligen
Passerati
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:00:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Passerati:

jag håller inte med dig. Du pratar om den stora avundsjukan. Den svenska jantelagen.
Om den "stora konspirationen". Om att vara handlare är fult. (för vi tjänar pengar på andra)

Det har alltid funnits en massa belackare så fort jag säger att "jag gillar grön färg". Då är det reklam, smygreklam (oklart hur men eftersom det är jag så ÄR det ju så)

jag försöker följa alla regler, inte göra skev smygreklam, vara saklig och kanske till och med dra ett skämt om danskar.

Jag köper INTE dina invändningar.

Jag står för vem jag är, jag är milt talat tydlig i min position och du kan såklart säga att du tycker att jag gör smygreklam men gör det för h#####ete inte med skit som "jag vet många som inte gillar"

Kärringprat. Ha en åsikt i stället. Kom med ett argument. Och sluta förvanska det jag skriver. pengar spelar roll. Köp det gärna utomlands. jag kan inte skriva det mer tydligt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:46:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Om det man tycker inte spelar någon som helst roll, inte har värde eller förtjänar respekt av det enda faktumet att man driver en hifibutik och allt man gör därför kan ses som reklam.

ja, då är det inte så stor idé att fortsätta diskussionen, den får fortgå utan mig.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/06 :  10:54:24  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag för min del tycker det är mycket intressant med åsikter från hifibutiksdrivande personer. Om jag sedan inte instämmer med åsikterna är ju en annan sak.

Jag tyckte Marc's inlägg om slumpmässigt pris tydliggjorde att bara gå efter rätt pryl funkar inte heller.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:55:30  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Nu är vi ute o cyklar rejält!

Det spelar väl inge roll om jag får en bra deal som jag inte har råd med

Man vill ju se om varan ligger i ett pris pektra man kan tänka sig att handla i o därefter måste man ju börja deala....

O avsnittet om "idiotkunden som jagar bästa pris på samma slags vara i olika butiker tycker jag var ett riktigt lågvattenmärke.

Pat

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/10/06 :  12:53:03  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Hi Fi Consult
jag håller inte med dig. Du pratar om den stora avundsjukan. Den svenska jantelagen.
Om den "stora konspirationen". Om att vara handlare är fult. (för vi tjänar pengar på andra)

Det har alltid funnits en massa belackare så fort jag säger att "jag gillar grön färg". Då är det reklam, smygreklam (oklart hur men eftersom det är jag så ÄR det ju så)

jag försöker följa alla regler, inte göra skev smygreklam, vara saklig och kanske till och med dra ett skämt om danskar.

Jag köper INTE dina invändningar.

Jag står för vem jag är, jag är milt talat tydlig i min position och du kan såklart säga att du tycker att jag gör smygreklam men gör det för h#####ete inte med skit som "jag vet många som inte gillar"

Kärringprat. Ha en åsikt i stället. Kom med ett argument. Och sluta förvanska det jag skriver. pengar spelar roll. Köp det gärna utomlands. jag kan inte skriva det mer tydligt.

mvh
Handlar inte det minsta om avundsjuka, rätt ofyndigt att du som försäljar försöker dra upp en egen sån "självklar tolkning" och därigenom ta bort fokus från centrum.

Ämnet är att du så poetiskt framfört ditt missnöje med prisjägare eller personer med begränsad budget, som kanske köper fel sak fast inom budget och då kanske inte någon dyr, som har "wow-faktorn hög bland kamraterna".

Appropå "jag gillar grön färg"
Så säljer du grön färg, folk ska helst inte prisjämföra eller gnälla över priset på din gröna färg, kunderna ska såklart också köpa rätt grön nyans även om den kulören kanske är dyrare eller t.o.m. skitdyr på ren folksvenska osv. Ordet "färg" kan bytas ut mot hifi.

Det känns ju väldigt positivt att du försöker följa reglerna, så där gör jag såklart tumme upp

Jag hade inte förväntat mig att polletten skulle ramla ner och du köpte min text rakt av.
Men faktum är att senast igår talade jag med medlem här, som fann ditt synsätt både pådrivande och försäljande.
När vi nu är flera som lägger fram våra synpunkter på din kritik badande i lent smör, så hoppas jag att du tar till dig trots allt.

Även om du tycker att det bara är rent kärringprat så har vi vanliga dödliga faktiskt begränsat med pengar och för att citera :
quote:
Orpheus
Nu är vi ute o cyklar rejält!

Det spelar väl inge roll om jag får en bra deal som jag inte har råd med
Så håller jag med.

mvh
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/06 :  13:25:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är det ett bättre deal att köpa något man har råd med men samtidigt inte blir nöjd med?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000