HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tvinnade ihop signalkabel=distorsion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/02 :  03:45:19  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Tjena, jag skulle bara för att testa om det blev någon skillnad genom att tvinna ihop min signalkabel (Audioquest alpha snake) och av min förvåning så vart det en drastisk försämring av ljudet. Framförallt så upplevde jag kraftig distorsion i mellanregistret oavsett låt och olika val skivor. Först trodde jag att det hade gått sönder någotmen vad är det som igentligen händer?

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/02 :  03:48:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tvinna ihop - hur menar du? Berätta lite hur du gjorde...

Låter ju som något är trasigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/02 :  09:43:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Teoretiskt bör man väl bla få bättre skärmning när man tvinnar ihop signalkablarparen, har jag hört iaf. Dynamic Precision lär förespråka en sådan behandling av kablage. Själv har jag snurrat ihop mina valhalla och likaså minaQ-filer, efter att ha sett Ludwig på AudioNord göra så vid demos, jag vet inte om jag hör någon skilnad alls, ärligt talat. Det blir lite mer visuell ordning i leden sas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/10/02 09:44:42
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:02:07  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag upplevde en gång en dramatisk försämring
av att jag mixtrade med mina chord kablar.
Det blev nämligen knäpptyst i ena kanalen.
Chord har superdåliga RCA-kontakter och när jag
testa litet kom jag fram till att kabeln hade
gått sönder. Jag öppnade kontakten och efter
ett helsike med dessa kontakter fick jag kabeln
skalad och lödd på nytt och kontakten ihopskruvad.

Efter detta är jag mycket försiktig när jag lösgör
chord kablar.

Martin
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/02 :  17:14:49  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Hejsan igen, jag "flätade" ihop själva rca kabelparet med varann oh det vart en en enorm skillnad. Det lät riktigt uselt och så pass stor skillnad att min flickvän hörde skillnaden med lätthet, inte för att hon är tjej utan för att hon bryr sig inte ett skvatt om ljud

Exakt som Adagio säger så har jag hört att ljudet ska eventuellt bli bättre (aka placebo effekt) men nu blev det tvärtom.

We live in an age when pizza gets to your home before the police

Edited by - sir_lotto on 2007/10/02 17:16:44
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/02 :  17:19:16  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Bernt det låter som vanligt nu när jag flätade upp kabeln igen.

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/02 :  17:21:18  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
jag "flätade" ihop själva rca kabelparet


Som i att fläta ihop höger och vänster kanal ?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/02 :  18:24:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man "flätar" väl inte två kablar? Snarare "tvinnar". Det spelar kanske roll på vilket håll man tvinnar. Lärde mig strömriktning och och magnetfältets riktning en gång i tiden, men kommer inte ihåg exakt längre, nå't med tummen och fingrarna...
Är inte poängen med flätning att kablarna möter varandra i 90 graders vinkel?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/10/02 18:26:55
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/02 :  22:14:49  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Jag skrev tvinnade ihop kablarna ibörjan men bernt undrade ändå vad jag menade så jag skrev "flätade" och det är nog fel ord att förklara med

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/02 :  23:13:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glapp?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/03 :  03:52:53  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Ja måste testa tvinna kablarna imorrn å kolla om det blir så där igen och även se till att det inte glappar någonstans, annars blir det pinit

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/03 :  09:03:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dum fråga:
Är det ledarna i kabeln som du tvinnade ihop eller kablarna för höger och vänster kanal som du tvinnade ihop?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/03 :  09:54:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Så uppfattade jag det och det är så mina är "ihoptvinnade" dock med en ytterst svag vridning/lång spiral.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/10/03 :  21:33:43  Show Profile Send Per2 a Private Message
Testade en gång att för länge sedan att lägga aluminumfoliepapper runt ej avskärmade silver högtalarkablar med en påverkan på ljudet. Kommer ihåg att jag först tyckte det blev bättre men insåg sen att det grötade ihop musiken (pga aluminumfoliepapper). Kan det vara någon magnetisk påverkan???

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2007/10/04 :  03:36:25  Show Profile Send sir_lotto a Private Message
Det var kablarna för höger och vänster kanal, har inte hunnit prova ändra om än, dumt att jobba natt då och då

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/04 :  08:13:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vitsen är att tvinna ihop signal och nolla, de har ju samma signal. Kablar med olika signal bör man hålla på ett avstånd från varandra. Tror jag, skall tilläggas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/04 :  23:43:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
att tvinna ihop signal och nolla, de har ju samma signal.

Nollan har ju ingen signal.
Men undrar oxå hur det blir med kanalseparation om man t.e.x tvinnar V/H i ett Diy bygge,borde ju inte bli sämmre,men...?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/05 :  07:43:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad har du då nollan till?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/05 :  10:22:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
jag provade att separera mina signalkablar, jag har alltid kört mina balanserade Q-fil lindade runt varandra (sen jag sett det på en audionord-demo) av praktiska skäl, eftersom det inte hade någon inverkan på ljudet. Av rent vanemässiga skäl snodde jag till mina single-ended valhalla när de kopplades in, efter den här diskussionen/tråden mindes jag att mina gamla singleended Red dawn inte gillade att ligga för tätt, då uppstod brum och/eller dist. Hur som helst snörade jag ut mina kablar igår, XLR blev som väntat ingen skilnad medans den single-endkopplade valhallan från RIAA till förstärkaren påverkades ganska mycket. En del av den dist som jag upplevt på vissa skivor dämpades ner mycket, väldigt mycket. Det hela är väldigt konstigt, jag vet att valhallan inte är 100% skärmad så resistansen och induktansen samt kapasistansen ändrades nog menligt när man tvinnade kabelparen, något den känsliga RIAAn inte mäktade med vid vissa passager i musiken. Det måste ha med kombinationen av mycket låga signaler, en begränsad nätdel(i RIAA) och impedansanpassning mellan de olika delarna, det är iaf min teori.

Och behöver jag ens nämna att jag numera kör otvinnat!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/05 :  10:54:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har gjort DIY kablar och är nöjd. Minimalistiska.
Signal och retur är tvinnade, ledarna är 1mm kompakt
sterlingsilver och rca donen är minimalistiska, utan
metallhölje. Ingen mikrofoni och växelverkan mellan
höger och vänster kanal.

Martin
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/05 :  13:13:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vad har du då nollan till?

Högst dålig på att förklara,men nollan är ju Ground,jorplan,jordreferens.Vanligtvis är ju nollan/jorden samma i dom båda kanalerna.Om du inte menar - i en ballanserad kabel då?
quote:
Ingen mikrofoni och växelverkan mellan
höger och vänster kanal.

Har du mätt detta?
Frågar för att jag blev lite osäker i ett bygge jag gjorde,(har inte hunnit mäta än).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/05 13:14:14
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/05 :  13:36:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det jag beskrev är främst DIY applicering av kabel-tillverkarnas
techno-babble. Jag har inte mätt eller jämfört på annat vis än
med mina köpta kablar. Det jag ville säga är att många
kabeltillverkare flätar nolla och signal, vilka byter plats
med växelström i motsats till likström.
Däremot har jag inte hört att så många flätar vänster-höger.
Techno-babble skulle då komma med teorin om audio-telepati.
Vänsterkabel alstrar skräp i högerkabel.
Mikrofoni är också en ganska okänd term inom technobabble,
men en styv (och tung) kabel kanske vibrerar mindre än en
lätt och mjuk. Men när jag tänker på instrumentsträngar
är jag inte riktigt säker.


Tjaa, ta detta babbel med en nypa salt.

Martin

Edited by - MartinN on 2007/10/05 13:54:21
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/10/06 :  01:41:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Nollan har ju ingen signal.
Men undrar oxå hur det blir med kanalseparation om man t.e.x tvinnar V/H i ett Diy bygge,borde ju inte bli sämmre,men...?


Nolla och signal eller plus och minus i en obalanserad kabel har samma signal men med olika fas. Positiv in på signal eller plus ger samma nivå, men fasvänd på minussidan och då ger en partvinning att kraft och magnetfält tar ut varandra.

Om det är balanserade kablar du snackar om Ryssen, och med nolla menar signaljorden så har den också en signal och det är jämförelsen mellan nivån på signaljorde mellan transmitter och receiver och den finns alltid där så visst har den den signal, annars så skulle den ju inte finnas. Det skulle liksom inte behövas en balanserad kabel till balanserad signal om den 3,dje ledningen inte hade någon signal?

Ett par bra skärmade och rätt designade obalanserade signalkablar ska det inte bli någon skillnad på om man tvinnar ihop dom.
Om det blir det så är dom också mycket påverkade av allt som finns runtom.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/10/06 01:45:17
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/10/06 :  01:51:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
men en styv (och tung) kabel kanske vibrerar mindre än en
lätt och mjuk. Men när jag tänker på instrumentsträngar
är jag inte riktigt säker.


Tung och mjuk då? Den kombinationen vibrerar mindre än dom du räknade upp och det kanske finns fler parametrar att lägga in??
Som att vilken bandbredd och vilken frekvens som resonanserna finns i?
Det finns fler parametrar att ta hänsyn till, men dom får ni försöka lista ut själva

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/10/06 :  02:20:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Nolla och signal eller plus och minus i en obalanserad kabel har samma signal men med olika fas. Positiv in på signal eller plus ger samma nivå, men fasvänd på minussidan och då ger en partvinning att kraft och magnetfält tar ut varandra.

Ja,ja om du säger det så,känns bara lite konstigt att veta att hela bilen har signal på sig..


Fast fasvänd då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/10/06 02:21:24
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:22:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Ja,ja om du säger det så,känns bara lite konstigt att veta att hela bilen har signal på sig..


Fast fasvänd då.


Inget konstigt med det, batteriets minuspol är ju kopplad till chassiet. Det behövs 2 poler med en potentialskillnad (spänning) mellan dom för att det ska flyta en ström.
Lika mycket ström som går ut på plussidan eller fassidan om det gäller växelspänning ska tillbaka genom minussidan eller nollan.

Ta som exempel en jordfelsbrytare. Den känner av skillnaden mellan strömmen som går ut genom fas och tillbaka genom nolla och om det blir en skillnad i strömmen så löser den ut. All ström som går ut genom fasen är alltid lika stor på vägen tillbaka och om det uppstår en skillnad mellan fas och nolla, så är enda förklaringen att den bit som det skiljer har tagit en annan felaktig väg, tex. genom din kropp till jord, som ju är sammankopplad med nollan någonstans tidigare i strömförsörjningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000