HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tror ni om detta försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  13:59:59  Show Profile Send dwain a Private Message
Sony 1000ESD Digitalt försteg med Dolby Pro Logic. Har fått nys om detta beggat och är sjukt intresserad av detta försteg. Han som säljer vill ha 1000kr + frakt. Är detta något att ha? tanken är att få ett hyfsat försteg istället för att köra min gammla integrerade marantz från 80-talet som försteg. Denna marantz distar ganska mkt när man ska vrida på vilket gör att jag inte kan spela specielt högt. Som det är nu kör jag en amplifix som slutsteg och ett infinity bassteg och det driver då mina stativare och baslådor med aktivdelning. Jag skulle även vilja hänga på lite surroundljud på det hela vilket denna klarar? Jag har just nu en gammal technics surroundburk som klarar standard formaten. Jag är inte ute efter något jättemaffigt hemmabiosystem utan bara något som låter helt okej Så ska jag köpa eller ej?

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:41:26  Show Profile Send dwain a Private Message
ingen som har någon åsikt alls`?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:52:44  Show Profile Send ryst a Private Message
Vill du ha en åsikt så kan du allt få det. Får du försteget gratis ta det, dolby prologic är inte värt att lägga ens 5 spänn på.

Sen om det är bättre än ditt nuvarade försteg i 2-kanalsläge låter jag vara osagt (är ingen fan av marantz själv :/ ).

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:05:43  Show Profile Send dwain a Private Message
ja tanken är ju främst att köra den i stereoläge. Bara det att få fjärrkontroll och en trevlig display är ju nice. Jo marantzen låter bra men är ju inte byggd för att användas som försteg. Men bara mata på med kommentarer eller åsikter dåliga som bra
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:06:13  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag känner inte till just detta försteg men för 1000 spänn? Och det fyller funktionen med surround som du vill pröva?

Det är väl bara att göra affär :)

Kul att exprimentera. Go for it!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:13:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tycker att 1000:- för ett pro-logic försteg låter ganska mycket.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:27:32  Show Profile Send dwain a Private Message
fast nu vill jag inte åt hemmabiobiten huvudsakligen utan bara ha ett bra försteg med roliga funktioner och bra output och fjärr
Men är det bara prologic i den då?
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/10/01 :  19:37:42  Show Profile Send 80-talet a Private Message
brukar det inte komma upp proton hembioförsteg för ungefär den summan? det hade jag gått på mkt hellre än ett gammalt prologicsteg!! t ex.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17028
eller leta upp ett rent stereoförsteg för de pengarna.

eoJeud
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:23:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Usch, det var billigt, jag gav nog detta bara för slutsteget ( och det är det värt....perfekt för aktiv delning/tri.amp)

Proton-grejerna alltså.

Sony ES-grejer brukar vara välbyggda, även de äldre, men fjärren till dessa brukar vara ball i ca. 10 min.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/10/01 20:23:35
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:54:07  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm steget var sålt och försteget fanns kvar. det ville han ha 800kr + frakt för. Dessutom verkar det inte ha alla funktioner som sonyn har. Så det lutar åt sonyn om det inte dyker upp något annat. Som sagt det ska ju främst användas till stereo lyssning. Hemmbio är bara bonus och inget jätteviktigt. Å mkt funktioner ska det vara
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/10/01 :  21:51:05  Show Profile Send jonasz a Private Message
http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/TAE1000ESD/TAE1000ESD.html

Ar det detta steget du funderar pa?

quote:
Of course, every analog signal gets converted to digital so as to benefit from the numerous "sound fields" - digitalia still was fairly new, exciting, and Home Theater wasn't yet trying to replace traditional 2-CH audio...


Stammer detta citat fran sidan aven vid tvakanalslyssning sa skulle jag inte ta i det med tang ens... Har du inte ett forsteg i Amplifixen?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/01 :  22:08:33  Show Profile Send dwain a Private Message
ahhh den e så snygg Men samtidigt verkar den vara halvbra i och med det fejkade surroundet och att den konverterar analogt till digitalt eller?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/02 :  10:19:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Om det är främst stereo du är ute efter skulle jag nog leta vidare... Kanske ett gammalt Rotelförsteg? Brukar finnas för småpengar på nätet, men då är det oftast utan fjärr.

Pro Logic är ju stendött om du inte har en massa VHS band hemma...

Jag skulle köpa något annat iaf. Även om jag själv har ett ES försteg från Sony, men det är lite nyare och tar de flesta moderna formaten.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/02 :  10:55:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Min personliga åsikt : Jag föredrar gammal tvåkanalsutrustning
framför ny multikanals utrustning, och då nämner jag inte
"GAMMAL" multikanalsutrustning. Det är faktiskt så att
jag saknar mitt gamla Electrocompaniet slutsteg från
90-talets början.....

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/10/02 :  15:17:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Skulle själv inte köpa ett så pass gammalt steg med tanke på att det hänt en hel del just vad beträffar filmljud. Jag tänker också på formatutveckling som t.ex Dolby/HD. 7.1 kan man glömma eftersom det knappst lär komma sådana filmer. Allt mixas i 5.1 och lär så vara under överskådlig tid.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2007/10/14 :  10:56:32  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag har faktiskt ett Sony TA-E1000ESD inkopplat i min anläggning fortfarande, men den enda funktion det fyller att slå på och av andra apparater då det har en 230V-utgång. Jag använder även fjärren för att styra min radiodel, då den saknar egen fjärr.
När den här kom i början på 90-talet var det väl bland det värre för surround, tror jag sett nån prisuppgift på 9500 kr då. Jag köpte mitt begagnat hösten -93 tillsammans med slutsteget TA-N55ES. Kompletterade med ett TA-N220 och var väldigt nöjd på den tiden...
Försteget är lite imponerande med alla sina inställningsmöjligheter, för att göra det enkelt citerar jag från min egen tråd:
För att koppla ihop alla signalkällor användes ursprunligen en Sony TA-E1000ESD, det är ett försteg med Dolby Pro Logic, videoväxel och en massa DSP-funktioner. Den har även digital parametrisk equalizer med tre ingreppsfrekvenser samt möjlighet att finjustera lyssningsposition, ekotider etc. Programerbar systemfjärr (klarar även andra märken) som klarar alla inställningar ingick också. En nackdel med uppbyggnaden att alla inkommande signaler omvandlas till digital, även om de inte ska behandlas i DSPn, innan de omvandlas tillbaka för att skickas till slutstegen. Det var en riktig toppmodell i början på nittotalet men ersattes rätt snart av Sony TA-E2000ESD som bl.a. hade möjlighet att koppla förbi DSPn (source direct) och separat EQ för center och bak. Däremot tror jag att den hade färre inställningsmöjligheter i DSPn. Utseendemässigt är det endast mindre skillnader på displayen, denna modell levde till slutet på nittiotalet. Även till denna har jag träsidor, som jag inte använder.

TA-E2000ESD testades av HemmaBio-tidningen i mittan på 90-talet och ansågs väldigt bra då, tror den kostade c:a 14000 kr.

Jag bekräfta det som några funderar på ovan, alla analoga signaler omvandlas till digital innan de blir analoga och skickas ut igen. TA-E2000ESD har som sagt ovan möjlighet att koppla förbi detta.

Så om du i första hand är ut efter ett försteg för tvåkanalslyssning finns det nog betydligt bättre alternativ, och Pro Logic är ju lite ur tiden....

Jag kommer nog att behålla min för evigt. Man får ju inget för den, men den kan ju funka i en andra anläggning.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2007/10/14 10:57:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000