HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Arch Enemy "Rise of the tyrant"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/09/30 :  23:24:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Måste bara skriva av mig som hastigast om denna sannerligen högst eminenta skiva. Hade förbokat vinylen från Ginza. Som bonus fick man med en fullversion av skivan som CD, det gav merssmak.

Vad säger man om musiken då? Nu har jag bara lyssnat två gånger hittils, men mitt bestående intryck är fullt ös från första tonen. Rythmsektionen lägger grunden, och gitarrerna fyller på med vrålande, ylande och glimrande melodiska och mindre melodiska "break". Allt detta understött av en sångare som har ett av de mer aggressiva attackerna på en mikrofon som jag kan erminna mig. Så här skall tung musik låta, mkt bättre än så här blir det inte. Jag har fått mig en ny favvogrupp, även om sången mångt och mkt kan liknas vid growl, vilket jag inte varit så förtjust i tidigare, så gör det inget i detta fall, helheten är så bra!!!!!!!!!!!

Var någon sk. kvasiskribent på DN som inte tyckte om bröderna Amotts insatser på gitarr. Han får tycka vad han vill, det är så här jag vill höra metallgitarrer, inte bara riff.

Rekommenderas varmt.

I December skall de kollas in live, det kan bli en höjdare.

J. Ullberg

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:25:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Lyssnade på Blood on my hands av Arch Enemy på myspace.

Ett tips om du gillar den typen av musik är väl också Edge of Sanity, helst sättning med Dan Swanö kvar som bandmotor. Varför inte den episka skivan "Crimson" från -96. 40 minuter
quote:
oavbruten vrålande, ylande och glimrande melodiska och mindre melodiska "break"
som du själv uttrycker det. Om du inte lyssnat på dem så är det i alla fall ett tips från mig.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/02 :  23:53:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Riktigt jäkla bra platta!
I mina öron påminner detta en del om In Flames och Dark Tranquillity. Snabb melodisk dödsmetall med mycket Maidengitarrer - och så Angela Gossows grymma growl! Tänk att en så vacker kvinna kan låta så brutalt - underbart!



För er som inte hört:
www.myspace.com/archenemy

Edit: rättstavat

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/10/03 00:47:07
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/10/04 :  04:08:01  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tänk, jag läste att Angela skulle sjunga/growla, men jag trodde det skett något misstag och sedan vid hennes bild stod det väl inte just något om vokala bidrag, så jag trodde att det var någon snubbe i bandet som stod för skönlåten. Ingen feminin röst direkt på skivan, men vilken skiva. Får kolla in Edge of Sanity också.

J. Ullberg
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/10/06 :  14:07:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ähumm...
Jag vet var man kan köpa vinylen lite billigare än från Ginza.
Skicka PM om du vill veta mer.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000