HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hur fungerar hörlurförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:48:13  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Får jag utnyttja forumets kunskaper? Eftersom jag är på förstärkarjakt för första gången på 18 år har jag upptäckt att de flesta förstärkare av lite högre kaliber idag, saknar såväl hörlursjack som mm/mc. Sådant köps separat, således (vilket leder till ännu mer lusläsande av tester och lyssnande i stans hifibutiker...). Men eftersom jag är en novis på området undrar
jag hur de egentligen fungerar i praktiken. På min nuvarande förstärkare kopplar jag helt enkelt ur högtalarna med en knapptryckning och kan därefter lyssna med hörlurar istället. På de förstärkare jag har placerat på min "shortlist" saknas sådana knappar/möjligheter. Så vad händer med en hörlursförstärkare ikopplad? Hur får jag tyst på högtalarna och ljud i hörlurarna? Ja, ursäkta om jag låter dum men jag förstår inte!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 02:00:59

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:02:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Väldigt opraktiskt jämfört med ett hörlursuttag på förstärkaren. En hörlursförstärkare fungerar i princip som en vanlig förstärkare förutom att den har en utgång för hörlur i stället för högtalare. Till det goda hör dock att ljudkvaliteten kan bli betydligt bättre än på de gamla hörlursuttagen.
Man kan ansluta den direkt på CD eller annan källa. Eller så kan man ansluta den till tape out på den vanliga förstärkaren, men då blir det fler kablar och längre signalväg.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:20:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Väldigt opraktiskt jämfört med ett hörlursuttag på förstärkaren. En hörlursförstärkare fungerar i princip som en vanlig förstärkare förutom att den har en utgång för hörlur i stället för högtalare. Till det goda hör dock att ljudkvaliteten kan bli betydligt bättre än på de gamla hörlursuttagen.
Man kan ansluta den direkt på CD eller annan källa. Eller så kan man ansluta den till tape out på den vanliga förstärkaren, men då blir det fler kablar och längre signalväg.





Nej det blir inte sämre ljud med en hörlursförstärkare. Den kopplar man ofta in i tapeloopen på förförstärkaren.Eftersom de flesta hörlursutgångar på förförstärkare och integrerade för stärkare håller medioker klass så blir ljudet klart bättre med en separat hörlursförstärkare.

Du sänker bara ljudet på förstärkaren till noll och lyssnar genom hörlursutgången istället. MvhKristofer
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:31:15  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

De flesta förstärkare oavsett klass brukar få sina hörlursuttag tappade via motstånd (för att minska utgångseffekten) direkt från högtalarutgången på förstärkaren.
Vari ligger då förbättringen med separat hörlursförstärkare, jo någon får sälja en låda till........,Har man inget hörlursuttag på sin stärkare, ja då blir man så illa tvungen att köpa en extra låda till om man vill avnjuta ljudet via lurar, lurad..., nähä, smart marknadsföring och ovetandes konsumenter.


mvh
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:46:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by sopwith

Hej

De flesta förstärkare oavsett klass brukar få sina hörlursuttag tappade via motstånd (för att minska utgångseffekten) direkt från högtalarutgången på förstärkaren.
Vari ligger då förbättringen med separat hörlursförstärkare, jo någon får sälja en låda till........,Har man inget hörlursuttag på sin stärkare, ja då blir man så illa tvungen att köpa en extra låda till om man vill avnjuta ljudet via lurar, lurad..., nähä, smart marknadsföring och ovetandes konsumenter.

.



mvh



Eftersom just hörlursutgången är en av de saker som tillverkaren sparar in på, så är chansen mycket stor att det blir klart bättre med en hörlursförstärkare än med en medioker utgång som finns på så gott som alla integrerade medelklassförstärkare. MvhKristofer
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/09 :  13:00:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Att det skulle bli sämre ljud med hörlursförstärkare? Det var i alla fall inget som jag påstod. Däremot blir det rätt opraktiskt om man inte vill köra ljudet en extra runda genom förförstärkarens tapeloop och en extra signalkabel, vilket kan dra ner ljudkvaliteten en aning. Men det blir ändå mycket bättre än hörlursuttaget på de allra flesta vanliga förstärkare. Det finns också några enstaka hörlursförstärkare som också fungerar som förförstärkare till slutsteg.

Jag vet inte varför hörlursuttagen försvunnit från de flesta vanliga förstärkare. Jag misstänker snarare att de flesta konsumenter inte vill betala extrakostnaden för en högkvalitativ hörlursutgång, t.ex. en tusenlapp till på priset. Och att tillverkare av kvalitetsförstärkare avstår helt i stället för att lägga in ett undermåligt uttag med komponenter för ett par tior. I alla fall är det väldigt sällsynt att tillverkare av förstärkare också har hörlursförstärkare i sin produktlinje, vilket talar emot att det skulle vara uttänkt för att kunna kränga en låda till.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000