HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fasvridning i aktiva filter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:17:39  Show Profile Send Lumor a Private Message
Hejsan på er,
Hur är det egentligen med fasvridning i ett aktivt kontra passivt delningsfilter? Är det mindre fasvridning i ett aktivt filter eller hur ligger det till ?

Mvh Lumor

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:45:34  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Tjena!

Ett filters fasvridning beror endast på hur man placerar poler och nollställen i filtret. Om man har ett filter kan man beräkna dessa med hjälp av Laplace-transform, en massa matte d.v.s.

Det finns en del standardapproximationer som butterworth, bessel o.s.v som beskriver speciella sätt att placera poler och nollställen på. Butterworth ger t.ex. en maximalt flat överföringsfunktion för frekvensen = 0 och oändligheten. Grupplöptiden är rätt så rak för låga ordningar på filtret men ju högre de blir så får du stora toppar i övergångsbandet mellan passbandet och spärrbandet.
I ett Besselfilter har du istället en maximal flat grupplöptid (linjär fasvridning) för frekvensen = 0. För att få en linjär fas har man här fått offra dämpning i spärrbandet. Detta filter har därför ett bredare övergångsband i förhållande till samma ordning på butterworth filtret.
Allt detta har med hur man placerar poler och nollställen. Samma approximation i ett aktivt delningsfilter som i ett passivt har alltså samma fas. Det finns dock vissa fördelar med aktivt delningsfilter som t.ex. att man kan simulera spolar med operationsförstärkare och de tar mindre plats. Men då måste du ju ha extra förstärkare för att driva ditt högtalarelement. Man kan inte heller anpassa den drivande impedansen till högtalarelementen som man kan med ett passivt delningsfilter. Sedan får man tänka på att vissa realiseringar (både med aktiva och passiva) är mer känsliga på de ingående komponenternas variationer i värden. Ett filter som verkar perfekt i teorin kanske därför inte blir så lyckat eftersom du har komponenter med för hög variation i värdena.

Hoppas du fick en hint om hur det funkar i alla fall. Jag har säkert glömt något här och där så det är bara att rätt ifall det är fel.

Mvh Anders
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:56:13  Show Profile Send jonny99 a Private Message
För att något förenkla det som Anders skrev, ett aktivt och ett passivt filter som har samma effekt på frekvensgången har samma effekt på fasen.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/09 :  13:23:33  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Precis. Anledningen(arna) till att man bygger aktiva delningsfilter är för att
1. De är billigare att bygga än passiva, då komponentvärden kan hållas låga och man slipper dyra stora spolar.
2. De går att bygga så att filtrets karakteristik inte ändrar sig oavsett belastning.
3. Man får mindre förluster (spänningsfall etc), då dessa kan kompenseras i återkopplingsslingan.

Att man sen måste använda ett förstärkarsteg per högtalarelement är ju en annan femma ;).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:42:31  Show Profile Send Lumor a Private Message
Tackar för informationen.Jag hade tänkt använda mej av mina gammla sentec aktiva filter men det kanske är lika bra att köra passivt.

/Lumor

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page

AndersJ
Starting Member

40 Posts

Posted - 2002/12/10 :  14:50:47  Show Profile Send AndersJ a Private Message
Vad är det tänkt att du ska använda filtret till?

Mvh Anders
Go to Top of Page

Lumor
Starting Member

25 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:38:36  Show Profile Send Lumor a Private Message
Jag har ett par ej kompletta hemmabyggen med ett par JBL pro 8tummare som mellanbas (med den största magnet jag sett till en 8 tummare,jag tror nog elementet väger 6-7 kilo)och sedan saknas resten(mellanreg och diskant).Jag tänkte bygga klart dem "i maklig takt" och använda mej av filtren (de aktiva)och komplettera med t.ex. en högkvalitets 5 tummare (eller en dome mellanreg.)plus en banddiskant.
Om ni har några förslag på element mottages det tacksamt.Jag har ett par Infinity Kappa 8 (som jag är väldigt förtjust i (http://oellerer.net/infinity_classics/Kappa_8A/body_kappa_8a.html))och strävar nog efter att få ett ljud som liknar dessa

mvh Lumor

"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000