HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Linux frågor....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/09/28 :  22:41:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vilken distribution rekommenderar ni? Tröttnat på ständigt kraschande o strulane window.

PC-BSD är eg inget linux va? Men är det nåt att ha?
Sen funderar jag på Fedora /

Nu sitter jag med Kubuntu dapper-drake tror jag den heter.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/10/02 13:37:37

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:09:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Varför 64 bits? Flash och vissa plugin kan bli bekymmer i 64bits.

Visst kör Fedora! Sitter i Fedora nu och är hyffsat nöjd. Skulle vilja ha Fluxbox fönsterhanterare/skrivbordsmiljö, å det finns inte i Fedora som standard.

Jag har lekt med PCBSD en del och jag gillar det skarpt! Snabbt och hittills väldigt stabilt. BSD har inte riktigt lika mycket olika program, men de har det mesta man behöver.

Kör tex Winisd pro och LT spice i WINE. Går utmärkt. Även Test tone generator. De alla bara funkade utan krångel.

Vad har du för dator? Vad skall du använda det till???
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:22:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
2,8 Ghz dual-core 4MB cache, 1Gb Ram, nån Tb hdd Ganska bra grafikkort. Använder burken mest som signalkälla( trist att inte linux känner igen min Trends Audio UD-10 externa USB-digitalutgång), surfar, bildbehandlar, lite film redigering och bank o dyl.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:32:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
SimplyMEPIS, vad är det? Nån som är mer insatt än jag som kan förklara?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:35:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Tröttnat på ständigt kraschande o strulane window.


Jag tröttnade på linux för "det" kraschade program hela tiden
Det handlar inte så mycket om operativsystemet för både XP och linux är stabila operativsystem. Problemet är allt onödigt skräp som inte behövs och förstör datorns stabilitet och prestanda.

Hojta till på msn så ska vi nog få fart på ditt windows

SimplyMEPIS verkar vara nån form av linux-distrubition som har live-cd finessen, dvs du kan boota operativsystem utan att något installeras på hårddisken. Ubuntu bl.a. har ju den finessen som du kanske redan vet om.

Edited by - Lovan on 2007/09/28 23:39:24
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2007/09/28 :  23:44:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lovan hann före..till det du nämner ska ju XP funka utan problem,det är ju som Lovan säger att "reda" ut vilka program som lirar ihop och inte.
Hadde min stationära på ett par månader nyss utan att boota.
Men brukar man som jag hålla på och instalera en massa olika program för att testa,brukar det bli att ominstalera med nån månads mellanrum.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/09/29 :  00:04:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vill nog slippa MS ett tag...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/29 :  03:32:22  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
varför inte fortsätta med Ubuntu? Sitter med det just nu och jag tycker det funkar bra. Och deras 7.04 (Fiesty Fawn) ska ju finnas som 64-bits utgåva. Snart kommer ju nästa uppdatering till Ubuntu också. Förhoppningsvis så kommer en färdigtestad och stabil version av KDE4 också

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/09/29 :  04:00:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag gillar kubuntu, men känner inte till de andra distrona som finns, och jag söker ett stabilt lättanvänt os som är så flexibelt som möjligt. Och som dessutom har redigt hårdvarustöd.....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/09/29 :  09:06:08  Show Profile Send ud a Private Message
För en total linuxnovis, är det nån som kan förklara hur man får in Ubuntu på hårddisken.
Jag har försökt på 3 olika maskiner med 2 olika distributioner och efter ett par
timmars installerande kommer det antingen ett felmeddelande eller så finns inget att
boota på på disken. Jag har bara testat på rensade diskar och "standardinställningar",
som man gör när man installerar windows.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/09/29 :  10:21:20  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag kör Ubuntu 7.10 (för tillfället i beta, men stabilt ändå). Har inga problem med flash, trots att jag kör AMD64-versionen. Däremot funkar inte ATI:s drivrutiner något vidare för mig.


Det finns många skäl att köra linux, men ökad stabilitet på ett välskött system tycker jag inte är ett av dem, längre. Annat var det innan XP kom! =)
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2007/09/29 :  11:13:56  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Jag kör gentoo optimerat för amd64, funkar kanon.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/29 :  11:56:52  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Det bästa som man kan göra är det som Klas gör, använda Gentoo. Det är nog det stabilaste och mest lättskötta i linuxvärlden. MEN!!!! det är ett helvete att installera. Det positiva med det är att man lär sig dubbelt så mycket om linux när man installerar Gentoo, än att man installerar något annat och har haft det ett år.

Här kan du kolla lite om vilke varsoner som finns ute av både gentoo och kubuntu.

http://www.kubuntu.org/download.php
http://www.gentoo.org/main/en/where.xml

Just ja, version 7.10 av ubuntu är som sagt en beta, och är egentligen endast till för dom väldigt intresserade och dom som håller på med progamutveckling. Jag skulle vänta med den tills den är stabil och ordentligt testad.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:51:00  Show Profile Send acebowler a Private Message
Citerar : "Det handlar inte så mycket om operativsystemet för både XP och linux är stabila operativsystem"

Hmmm... XP kan välan inte kallas för stabilt...? En konstruktion som färgen sitter kvar sen 1986 eller nått..

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/09/29 21:51:37
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:35:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Elive http://www.elivecd.org/ Är snyggare än snyggt! (tycker jag)
Det har varit krångligt att installera på HD, men som liveskiva kommer jag mycket väl överens med det.
Det är extremt konfigurabelt, men kräver sin man eller kvinna. Man skall gilla att redigera textfiler.
Eftersom det är in liveskiva så vill jag uppmana alla att prova.

Jag har fått höra att det är väldigt likt mac till utseende, men jag tycker att det är snyggare.
Tyvärr inte 64bits då....

Edited by - Circlomanen on 2007/09/29 22:36:36
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2007/09/30 :  15:40:32  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Gentoo kan vara lite bökigt att installera ja, iallafall om man inte har någon erfarenhet av liknande system sedan tidigare .. Har kört gentoo rätt länge nu, innan det var det mest slackware och någon gång lfs (det va bara bökigt). Ubuntu bör ju inte vara några problem dock, bara att putta in :]

Edit: Läste lite och såg att ni nämnde problem med flash och liknande, men det går att emulera 32bitars, smider på snabbt och lätt.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

Edited by - Klas on 2007/09/30 15:43:10
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/30 :  18:05:30  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
@Circlomanen: KDE4 (fönsterhanterare) är inplanerat att komma som en stabil version till jul-nyår, och det ser ut som MacOS eller Vista. det kommer att bli intresant att se hur det presterar. det kommer alltså bli lika lätt att installera som KDE är just nu.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/01 :  19:38:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det blev mitt Kubuntu drapper drake som fick vara kvar. Fick till slut igång min Trends Audio UD-10 USB Audio converter. Inbillar mig faktiskt att linux/amarok låter bättre än vista/foobar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/01 :  19:51:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det kan den mycket väl göra. Jag inbillade mig detsamma nämligen.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:52:57  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Gillar med att spela genom amarok, fast jag har inte testat köra ur windows så jag kan inte jämföra med något ..

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:01:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
När jag ska ta hem flashplayer, är det .rpm paketet jag ska välja då? Hur installerar jag det sen i kubuntu, samma frågor för Mozilla Firefox.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:39:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Inte RPM i Ubuntu. RPM är för redhat baserade linuxdstar.

Vill du ha Flash player i Firefox så surfar du bara in på nån sida som har flash och install missing plugins när rutan kommer upp.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:58:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har inte ens lyckats få in firefox ännu.....så grön man kan bli på linux.....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/10/02 :  12:06:55  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
installation på kubuntu är eenkelt...

öppna konsolläge och skriv:
sudo apt-get install firefox

sudo(för att byta till rootanvändare)
då kommer du få skriva lösenord och efter det så installeras firefox helt automatiskt. om du vill installera andra program så skriver du likadant fast utan firefox

vill du ta bort ett program så skrivet du remove istället för install

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/10/02 :  12:39:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fick detta som svar
quote:
Paketet firefox är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
Dock kan följande paket ersätta det:
libnss3
E: Paketet firefox har ingen installationskandidat


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/02 :  12:43:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
prova med "sudo apt-get install iceweasel" utan " förståss.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000