HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dina erfarenheter av olika datortillverkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  08:42:27  Show Profile Send time a Private Message
Jag tyckte det var bra att veta att HP inte riktigt motsvarar våra förväntningar och jag har samma erfarenheter med skrivarprogramvara som krashar hela datorn och ABSOLUT NOLL SUPPORT, går inte att nå.

Varför ska det modereras bort på Offtopicsidan ? tycker det har ett visst allmänintresse och man kan fråga när man köper maskinen om den tex kan ta vanligt papper...:)]
Frågor och synpunkter på moderering tas via PM, se regelboken §11
Ändrar rubriken till något mer passande.
/ztenlund

Lämnat forumet

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/09/28 :  08:52:54  Show Profile Send Kmj a Private Message
Min erfarenhet är densamma. Skillnaden var att jag kom fram till supporten och frågade om det fanns några kompabilitetsproblem med vissa hårddiskmärken när jag funderade på att uppgradera. De vägrade svara då min dator var mer än två år. Vägrade.

Polarens moderkort rasade efter strax över ett år, de kallade det handhavandefel och sa att de kunde reparera för ett antal tusen (5000) har jag för mig. laptopen hade stått på plant underlag och utsatts för normal användning.

Jag har för mig att det finns en liknande tråd till, har nog skrivit liknande i den.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/28 :  10:56:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Gör som jag och skicka ett PM till moderatorn och fråga varför tråden stängdes....


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:12:55  Show Profile Send time a Private Message
Nja, Ztenlund läser säkert och kan svara, jag förstår han menar men om en stor Tillverkare ställer till stora bekymmer och inte kan ge support så tycker nog jag att det är av intresse för forummedlemmarna.
Frågor och synpunkter på moderering tas via PM, se regelboken §11.
/ztenlund

Det är ett problem när företag är stora och kan strunta i enskilda användare och komma med goddagyxskaft-svar, support i ett land på andra sidan jorden som inte är intresserad av ditt problem ?
Det kostade mig några tusen att få veta.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:13:46  Show Profile Send time a Private Message
OcA, det var din tråd jag menade förståss

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:19:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Detta är ju inte smutskastning av ett företag. Jag ser ingen som står och demonstrativt slänger företagets produkter i papperkorgen.
Frågor och synpunkter på moderering tas via PM, se regelboken §11.
/ztenlund


Jag vill tacka de som skrivit i denna och den nu stängda tråden för att ni berättade era erfarenheter så att jag slipper slösa många tusenlappar på varor med minimal support och kort livslängd.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:28:22  Show Profile Send time a Private Message
Just skrivare är en djungel, skulle köpa en tonerkasset till min HP men det visade sig att det var billigare med en ny skrivare
Snacka om miljöhänsyn... men det gäller inte bara HP utan många andra.
Mina bekymmer gällde en "alltiett" maskin med sk programvara, den installerade sig så fint att datorn fick 10% kapacitet kvar och XP installeras om efter hårdiskformatering.
Vill inte säga att ALL HP är skräp men en sådan Gigant borde ha bättre koll.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:33:07  Show Profile Send nahoj a Private Message
Att man kan köpa ny skrivare till samma pris som nya färger är inte helt ovanligt
Det som man kanske skall känna till är att de patroner som följer med skrivare sällan innehåller lika mycket färg som nya ersättningspatroner

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:33:51  Show Profile Send dmr a Private Message
Gräset är inte grönare hos DELL, Acer eller någon annan tillverkare.
Jag träffar på de flesta fabrikat i min yrkesutövning och HP tillhör
de som strular minst faktiskt. Sen är jag inte lika insatt i deras
consumer -sortiment. Support och kvalité kanske är märkbart sämre på
de produkterna?

Att en tillverkare inte kan svara på eventuella kompatibilitetsproblem
mellan sin egen och andras hårdvara är väl inte så konstigt ändå?
De kan inte testa alla på marknaden förekommande produkter och de
(tycker jag) har inte heller någon förpliktelse att tillhandahålla
information om sådana problem som de fått från 3:e part.


Och nej, jag jobbar inte på HP
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/28 :  12:33:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
För mig har de hp datorer som jag haft funkat fint.

Däremot så gillar jag inte min Canonskrivare.
Den vägrar skriva ut i svartvitt bara för att cyanfärgpatronen är slut..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  12:49:15  Show Profile Send time a Private Message
Dmr, att programmet ska vara kompatibelt med XP är väl inte för mycket begärt ? det är ett inte helt ovanligt program.

Jag har jobbat på ett dataföretag och det var skillnad, supporten gick att nå ibland. Som vanlig konsument gick det INTE att få support och det har fortfarande inte kommit ett fungerande program till XP... till min modell iaf men låter man den gå som vanlig skrivare funkar den skapligt. En rekommendation är väl att testa alla funktioner och lämna tillbaks den om den inte funkar, jag var dum och trodde det skulle lösa sig. HP på jobbet är inte heller populärt av samma anledning.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/09/28 :  13:03:59  Show Profile Send dmr a Private Message
time, får man vara lite nyfiken och fråga vilken skrivare det gäller?
Vissa av HP´s programvaror använder sig av 3:e parts webservrar och
annat för att vara plattformsoberoende (Mac, Linux osv.) och dessa
kan ibland krocka med andra installerade mjukvaror.

Att ditt skrivarprogram ska fungera under XP är ju självklart om din
skrivare såldes som XP -kompatibel, men är det en äldre skrivare som
utvecklades med drivrutiner och mjukvara för tidigare operativ är det
i mitt tycke en ren bonus om HP utvecklar en drivis/mjukvara i efterhand.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/28 :  13:06:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Varför ska det modereras bort på Offtopicsidan ?


§11 i regelboken ?????

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:02:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Mina bekymmer gällde en "alltiett" maskin med sk programvara, den installerade sig så fint att datorn fick 10% kapacitet kvar

Behöver ju inte vara XP som gör detta,det kan lika gärna vara ett annat prog som inte passar ihop med skrivar progget.

Har haft flera HP skrivare,scanner mm ingen har krånglat,har alldrig kört med speciellt HP papper..
Kör nu med en HP Laserjet 6L p.g.a dyra bläckpriser. Iom att jag mest skriver ut sheman och txt till det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/28 :  15:17:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jag tycker att HP funkar skitbra... mycket bättre än dom andra jättarnas datorer & skrivare. Nä, här byts inget ut.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:29:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ibland blir jag verkligen trött på människor(ta inte åt er) för att dom inte kan tänka längre än näsan räcker. Nu antar jag av tråden att det handlar om "budget"-datorer/skrivare/etc. Hela tiden kommer det sånna här trådar och klagomål där folk blir ilskna över deras dator för 5k inte är lika snabb som en superdator och har livslängd på 100 år.
Har folk ingen förståelse för att det som är dyrare oftast är dyrare av ett skäl(annat än reklam, prestige, prestanda etc)?
Likadant är det med support. Ni köper en grej för 500kr och förväntar er att dom ska komma med inflygandes med en helikopter och fixa problemet åt er. Support kostar pengar och det är pengar som ni måste betala.
Allting kostar pengar. Support, hållbarhet, prestanda... Det är ni som måste betala det.

Jag anser att man måste lägga till sånt i sina beräkningar. Räknar jag med att datorn ska hålla i tre år med support osv? Då kanske jag inte ska köpa den absolut billigaste datorn jag hittar.

Är det bara jag som finner det helt naturligt att det finns skäl till att dom billigare sakerna är billiga? Det kan ju inte enbart vara för att dom massproduceras även om det sänker priserna bra mycket.

Har någon tagit illa vid sig så var det inte meningen
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:36:16  Show Profile Send acebowler a Private Message
Köp MAC å bli nöjd. Jag har under 4 år sedan jag konverterade till MAC ALDRIG sunkat systemet eller datorn. Något som varit en veckogrej när jag hade PC. Program (undantaget microsofts) till mac är också väldigt stabila. Det finns en anledning att proffsen inom bild/ljudmedia kör mac, vi har säkert 50st på jobbet, bara rullar å går!....

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:45:02  Show Profile Send time a Private Message
Jag ruttnar, tar semester

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/28 :  17:57:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
§11 i regelboken ?????

Precis! Det här handlar inte om att jag/vi inte vill svara på varför eller hur vi modererar/tillämpar reglerna. (Jag har redan svarat OcA som skickade ett PM igår.) Det handlar om att situationen blir helt ohållbar om varje föregående nämnt moment ska följas av långa diskussioner och/eller trådar om saken. Det skapar dålig stämning, leder i princip aldrig någonvart och tar upp MASSOR av tid som vi vill och behöver använda till annat. Dessutom kvaddar det ofta, helt i onödan, trådar som annars varit konstruktiva.

Ta synpunkter på ovanstående via PM så slipper vi mer tjafs.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/29 :  11:43:23  Show Profile Send time a Private Message
Varken innehåll eller rubrik är kvar så... jag tackar för mig ett tag, hänger för mycket här i alla fall. Som Moderator Ztenlund uttrycker det, det finns bättre sätt att använda tiden.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/09/29 :  17:46:15  Show Profile Send ud a Private Message
Jag har jobbat med service på datorer ända sen IBM kom ut med sin första 1980.
Jag jobbar idag som partner till dom flesta stora märken som HP, IBM, Dell, Fujitzu, mm.
Jag kan inte säga att ett märke är bättre än nåt annat utan att leverantörerna snarare
haft otur med vissa modeller.

T.ex har en kund haft HP-datorer som vi bytt ut i stort sett samtliga hårddiskar på medan
samma kund nu har en annan modell av HP med bara en trasig maskin på ca 400-500 maskiner
på mitt distrikt.

Dell har haft problem med svullna kondensatorer på moderkort på ett par modeller som vi
bytt hundratals av medan andra knappt repats alls.

IBM hade samma problem med svullna kondingar för några år sedan på ett par modeller.

Både Dell och IBM förlängde garantin med ett år på detta fel.

Fujitsu lär visst oxå haft samma problem men jag jobbade inte med dom då.

Jag lagar nog mest Dell-datorer men det beror nog på att dom säljer mest,
så jag kan inte framhålla nåt märke framför andra i kvalitetssynpunkt.

Däremot kan man titta på hur maskinerna är uppbyggda med kylning för att
inte överhetta komponenterna i onödan.

En sak jag däremot lärt mig under åran är att det finns inget mera ologiskt
än datorer. Du kan ha 2 likadana maskiner med s/n efter varann, samma BIOS
och F/W, ghostade med samma skiva och ändå uppför dom sig olika!!!!


torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2007/09/29 17:47:52
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/09/29 :  21:18:33  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
En sak jag däremot lärt mig under åran är att det finns inget mera ologiskt
än datorer. Du kan ha 2 likadana maskiner med s/n efter varann, samma BIOS
och F/W, ghostade med samma skiva och ändå uppför dom sig olika!!!!

Det är väl det som kallas artificiell intelligens

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/09/29 :  22:04:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Att en tillverkare inte kan svara på eventuella kompatibilitetsproblem
mellan sin egen och andras hårdvara är väl inte så konstigt ändå?


Jag uttryckte mig lite för luddigt kanske. Det jag frågade dem var om var om det bara var att köpa vilken som helst eller om det var några som de visste inte direkt funkade till datorn. De vägrade att ens säga vilken typ av disk det satt i (hade inte kvar specarna). D vägrade att svara på något allt med hänvisningen att datorn var såpass gammal att det var utanför garantitiden på ett år. Detta var inte ens ett garantiärende, jag ville ju bara ha lite info då min laptop inte fanns med på deras produktsida.

Oavsett så fick jag lite avsmak på HP efter det. Obefogat eller ej.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:49:26  Show Profile Send dmr a Private Message
Jo, det kan tyckas småaktigt av dem att inte ta fram specen och ge dig svar. Generellt när man söker utbytesdelar till HP så kontaktar man MK Electronic eller annan reservdelspartner. På HP's diskar och andra delar finns alltid ett spare-part nr. som man kan referera till alternativt så uppger man serienr och vilken del man söker. Vill man handla annant än original får man väl leta lite själv?
Försök ringa till Audi/BMW/BrandX och fråga vilka bromsskivor från Biltema som passar istället för original... Dålig liknelse måhända, men du förstår säkert vart jag vill komma.

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2007/09/30 :  12:46:37  Show Profile Send John a Private Message
Försökte skicka mail via HP:s supportsida angående ett problem. Fyllde i allt, men fick till svar att mitt val "Sverige" (från drop-down-lista) var ett "invalid value"! Andra länder kunde väljas, men inte vårt! Det gick till och med att välja "välj land" . Tänkte vara hygglig och påpeka detta via länken där man anmäler fel på websidan. Fick svar där det stod: använd denna länk: [...] Och det var till precis den sida jag felanmält. Nötter...

I övrigt så kan jag inte installera drivrutinerna till en alldeles ny mulitfunktionsskrivare från HP på en alldeles ny laptop - från HP. heja.

/en john som lider av teknisk stress

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/10/01 :  09:09:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Generellt sett har jag rätt god erfarenhet av de flesta datorer vi använt - både på jobbet och i min frus lilla firma. Det har varit främst Gateway och Dell. I somras bytte vi ut en Gateway-dator som använts i stort sett dagligen under sju år. Den fungerade alltjämt perfekt men började bli lite slö och hårddiskarna började väsnas. Fläktljuden hade dessutom med tiden blivit lite ansträngande. Allra bäst blev datorn när vi satte in ett nytt grafikkort efter fyra år.

Aproopå det här med att två till synes likadana datore med intilliggande S/N kan vara väldigt olika: Så snart datorerna startats av respektive användare får de olika historia som påverkar hur de fungerar. Dessutom är maskinvaran så komplicerad och sammansatta av så många komponenter där skillnader kan föreligga på mikronivå - och kanske till och med på nanonivå - mellan två till synes likadana datorer. Skillnaderna kan inte mätas eller testas fram om man tar komponent för komponent. Men när de arbetar tillsammans kan de påverka hur datorerna fungerar. I synnerhet när respektive användare satt sin användningsavtryck på dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000