HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Omöjligt att sälja på hösten... Ny rolighet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:53:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Har satt ut en annons på min Corvette eftersom jag planerar andra projekt i vinter... Tyvärr är det ju verkligen helt fel att försöka kränga en "sommarbil" så här års... Har knappt fått ett enda mail eller samtal och de som har hört av sig vill antingen byta mot nåt annat (typ traktor, slåttermaskin eller sporthoj) eller telefonprutat (texten EJ BYTE i annons skiter folk tydligen i...).

Ska det vara så svårt att bli av med en bil?!

Tycker inte jag satt några fantasipriser och är heller inte omöjlig att pruta med...

Blir den såld så blir den, annars får projekten vänta till i vår för då lär den gå rätt fort skulle jag tro, men man vill ju sätta tänderna i det nya projektet och inte vänta 9 månader till...

Är bara lite frustrerad över den kassa responsen som annonserna fått! Har t.o.m haft den ute i Bilssport och Teknikens Värld utan resultat!

Så om ni känner nån som vill fynda en riktigt fin sportbil såhär på höstkanten kan ni ju PM:a...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/27 10:54:15

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  16:58:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är lite lågtryck nu vad gäller sånna bilar i allmänhet verkar det som. Det gäller inte bara corvette utan andra märken. Sen så är ju som sagt hösten helt fel tidpunkt att sälja nåt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:18:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske kan det locka med en fin höstbild?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:19:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, bara att hålla med... Är ju inte helt "klimatkorrekt" att åka jänkejärn... Men så värst mycket soppa drar han inte. Ungefär som en normal familjebil med hyffsat stor motor, typ V70 2,5T...

EngelholmAudio -> Fina bilder ligger redan ute! Men tyvärr är jag väl ingen mästerfotograf och alla annonssidor skalar ju ner bilden nåt hemskt och komprimerar sönder den, så värst fint blir det inte till slut...



Försökte få till nån snygg effekt med lite motljus, blev väl sådär...



Ser man iaf att lacken är bra på den!



Muller!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/24 18:40:37
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:38:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ungefär som en normal familjebil med hyffsat stor motor, typ V70 2,5T...

Det där tror jag inte på för fem öre.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:43:16  Show Profile Send OcA a Private Message
ztenlund -> Beror ju på hur du kör...

Landsväg drar han runt 0,9 och i stan mellan 1,3-1,6 beroende på körstil. Riktigt flåbusande på småvägar och du ligger kanske på 1,9l i värsta fall... Har aldrig varit uppe i över 2l milen oavsett körstil. Den är ju grymt utväxlad så han varvar i princip inget alls vid normal körning. I stan åker man runt på tomgången i princip... I 100 knyck varvar han ca 1600 rpm...

Edit: Sedan drar alla bilar mer än vad tillverkarna säger... Allroaden som syns på bild är en diesel och snittade ca 1,3 l/mil blandat... Inte nån sparbössa precis med 8000 spänn i vägskatt om året! Men landsväg gick det att krypa ner på 0,8 liter mil om man körde med ett ägg under gasen!
Automatlåda, fyrhjulsdrift och tjänstevikt på 2 ton hjälper till med den äran att skapa svart hål i soppakontot...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/24 19:00:13
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/24 :  19:11:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Helt OK bilder!

Om bildkvaliten är ett problem får man ju lägga upp länkar till riktiga bilder.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  19:17:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Det kan man också göra! Tycker också att bilderna är ok, har sett betydligt sämre än så i bilannonser på nätet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:06:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
LT1?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:17:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Nope, det är en 91'a så det är L98 motor i den. Mer vrid och effekt från början jämfört med LT1, men LT1 lämnar ju 50 hästar till, fast den måste varvas hårdare för att blomma ut, det behöver inte L98 på samma sätt... Tycker själv att L98 motorn är mysigare än den lite mer hetsiga LT1...

Annars har den extra allt som det heter! T.o.m. den aktiva fjädringen i den vilket funkar klockrent! Ställbar i tre lägen så man kan få både komfort och stenhård banfjädring...

Innan jag köpte "Korven" så hade jag väldiga fördommar mot amerikanska "sportbilar", men de kom helt på skam efter första provturen. Har varit inne på tyska prestandabilar och även en del japanskt genom åren, men det är nåt visst med jänkejärn, mer charm och framförallt ena riktiga dräpare till motorer. Nothing beats cubic inches...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:29:12  Show Profile Send edison a Private Message
Bilderna är bra, MEN det finns en sak du kan göra bättre där:
Backa en bra bit bort, och zooma in så du fyller bilden med bilen.
Har du en vanlig digitalkompakt kan du gott backa så du får zooma in max för att fylla rutan.
Då ändras perspektivet ganska mkt...

...så att du slipper du den där oönskade (som jag ser det) "effekten" att motorhuv/framflygel respektive aktern/akterns sida blir oproportionerligt stora vs resten av bilen.

90% av alla 'bilhandlarbilder' (och kanske lika stor andel av privatsäljares bilder) ser ut så:
Man ser nästan bara en stor motorhuv/framflygel etc och får ingen realistisk uppfattning om hur bilen verkligen ser ut (= hur skitsnygg den faktiskt är)

Prova.
Det gör väl inget underverk, men kanske såna här bilar i synnerhet *måste* se riktigt läckra ut redan på säljbilderna, även fast köparen rimligtvis redan vet hur modellen ser ut...

Ett exempel:
Översta bilden på denna Mazdan är fotad lite på håll, och inzoomad, medan 'bakifrånbilderna' är tagna lite för nära (med mer vidvinkel = mindre snyggt perspektiv)
http://www.blocket.se/vi/13221198.htm?ca=8_s

(Inte min annons, för övrigt...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/09/24 20:43:29
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/09/24 :  20:55:29  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Vad ska du ha för den då? Kan ju vara intressant att veta i denna tråd...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/09/24 :  21:10:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Verkar va denna: http://www.blocket.se/vi/13012926.htm?ca=23_10_s

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/24 :  22:59:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Jepp! Det är den!

Snabb och smidig affär så är jag inte omöjlig på det priset som står... Man får ju tyvärr aldrig igen pengar man lagt ner på en bil så det är förlustaffär hur man än räknar, men så är det ju med hifi också...

Tack för fototipsen edison!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/24 23:00:27
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:06:25  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du inte får den säld har du satt ett för högt pris. Så enkelt är det.

quote:
133000:- p.o.k vid snabb affär!

Sedan tycker jag att du skall fundera över det här med p.o.k.
Hur skall jag som köpare tolka detta? Har du som säljare prutat åt mig som köpare?
I "min värld" är det köparen som prutar och inte säljaren.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/25 :  08:28:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Vox -> Har ju redan "prutat" ner den från 139k til 133k... Så i det här fallet har faktiskt jag prutat åt köparen...
Men jag förstår din tankegång!

133k är absolut inget överpris med tanke på vad de kostar. Snarare ett normalt pris med tanke på skick, utrustning osv osv... Men det är ju lågsäsong, hade det varit maj månad hade jag blivit av med den på tre dagar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:55:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha!

Fick ett härligt "Nigeria-brev" angående Corvetten....

Se nedan:

Första mailet:





Intresseanmälan från Bilweb
Mottagare: 60229 NORRKÖPING



Förfrågan på bilen skickat 2007-09-27 07:14



Reg.nr:

Bilmodell:
Chevrolet
Årsmodell:
1991
Mil:
14900
Pris:
139000
Kundnamn:
Mr Benson Lee
Adress:

Postnr/stad:

Telefon:
+447045708395
E-mail:
mr.benson_lee@yahoo.com
Kommentar:
Good day my name is Mr benson lee I will like to buy your car i saw in the mobile.de, get back to me with your bottom price in euro,location and its present condition, if is still available,regards, OFFICE 67 Parliament Street, York, YO18SG,UK My Number:+447045708395 Mr benson lee mr.benson_lee@yahoo.com

______________________________

Jag svarar med att jag inte acceptera några checkar eller någon transport med fraktfirma. Han får komma hit om han ska ha bilen.
______________________________

Hans svar:





Hello ,
Thanks for your mail,i put my picture for you to know who your deal with i am intrested in your car advertised i saw on ad I am contented with your last offering price and i am willing to buying it for that price if my terms of payment is acceptable by you,the shipping cost and all other expenses incured will be my responsibilty as i had a standby shipper on ground to arrange for the pick up/transportation as soon as we seal the transaction.
 
Most importantly i want you to email your information to me in response to this email showing acceptance of selling the car to me so that i could make out certified cheque payment and send it to you via express courier service soonest.
 
Please, note that i am going to entrust the shipping funds in your care, so i am going to procure a cheque for an excess amount, in clearance of the cheque you will assist me to send the overage to my shipper to effect the pick up arrangement.
 
The requested information are as follows:
1.Your full name .
2.Your contact address.
3.Your valid phone number.
4.COUNTRY..
5.(HOME,OFFICE,CELL)
 
Thanking you in anticipation as i awaits your swift response.
Regards.

____________________________________

Nu vet jag med all säkerhet att det är ett Nigeriabrev, så jag svarar med:



Hi!
 
As I said, no checks will be accepted since there are too many frauds and I can't be sure that the check is valid. If the check bounces (wich it will since this clearly is a fraud) I will have to reemburst the bank and I won't have a car left. So you get the car for free basicaly and that's the genious of your ill devised plan...
 
Since this is a fraud (and not a very good one for that matter) there will be no transaction between us.
 
I don't think that there's anyone here in Sweden who is that stupid that they will accept these terms anymore. It's been all over the national papers, car magazines and TV about these kind of frauds, so I would lay very low with this monkey business if I were you. What you're doing is illegal and imoral. If I had your adress and real name I would press charges within the hour.
But for now, you only get a big fat NO DEAL from me! 
___________________________________________________

Att folk orkar och törs hålla på med sån här skit trots all press det har fått...

Men jag har iaf haft en underhållande morgon! Inte varje dag man skäller ut nån på engelska...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/28 :  03:55:02  Show Profile Send jonasz a Private Message
Angaende jankarbilar, vilken modell "lonar" sig att gora sig besvaret att ta hem till Sverige? Tittade lite pa den har Mustang-66an och pa bilden ser den ju fin ut och priset ca 40 lakan later ju ocksa bra. Med frakt och alla avgifter som tillkommer kommer jag da att ha en bil som ar vard mer an vad jag lagt ut nar den val ar hemma i Svedala? Tips pa modeller nya som gamla, sa lange de inte ar for dyra, mottages tacksamt...

http://phoenix.craigslist.org/car/431417660.html

Sorry for OT

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/09/28 :  12:57:27  Show Profile Send ljud a Private Message
Oca: Har du fåt nån respons på ditt senaste mail till blåsaren?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/28 :  13:33:00  Show Profile Send OcA a Private Message
ljud -> Tyst som i graven, inte helt oväntat...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/09/28 :  14:25:01  Show Profile Send ljud a Private Message
Konstigt, han kanske inte hade rent mjöl i...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000