HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans hårda tips: SWALLOW THE SUN
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/23 :  21:17:06  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Swallow The Sun kommer från Finland och de spelar något som oftast brukar beskrivas som Gothic Doom/Death Metal.
Alltså dramatisk och melakolisk tung Metal med en stor dos sång av Death Metal typ, sk. Growl.

Jag misstänker att de har hämtat inspiration från band som Black Sabbath, Candlemass (en cover på "Solitude" finns med på vinylversionen av "The Morning Never Came"), tidiga Katatonia och ännu tidigare Paradise Lost.
Det handlar ofta om långa atmosfäriska och episka låtar som i ett ganska lågt tempo tar lyssnaren med på en svårmodig och tung resa genom de finska skogarna.



De har gjort tre album:
The Morning Never Came (2003)
Ghost Of Loss (2005)
Hope (2006)



Samtliga album finns även på tunga fina dubbelvinyler, Hope är ännu inte utgiven på vinyl men beräknas dyka upp alldeles snart - i en mycket begränsad upplaga.
På det senaste albumet har tempot skruvats upp ett par steg, man kan ibland även höra vissa likheter med nutida Katatonia och Amorphis. Men det kanske delvis kan bero på att sångarna från dessa två band finns med som gäster på skivan.
Produktionen och ljudet är mycket behagligt på alla tre plattorna.
Du som gillar band som Draconian, Candlemass, och tidiga Katatonia kanske även uppskattar Swallow The Sun.

Läs mer:
www.swallowthesun.net

Provlyssna och titta:
http://www.swallowthesun.net/2007/index.php?id=1435
http://www.swallowthesun.net/2007/index.php?id=1440
http://www.myspace.com/swallowthesundoom



Edit: Redigerat och rättstavat

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/09/25 20:46:29

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/23 :  23:52:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Intressant Opethic, ett riktigt bra tips!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:03:44  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
ska kolla upp detta.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/25 :  10:56:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har lyssnat igenom smakprov här och där... måste säga att jag tycker att det är fantastiskt bra. Måste i så fall vara det första finska band jag kommer att äga en skiva av (!). Håller med om jämförelserna med katatonia mfl.. tycker också att de drar åt Isis eller Cult of luna ibland. Kul att få dessa tips.

Edit: Jag fyller år snart så skivan "The morning never came" har åkt upp överst på min önskelista..!

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/09/25 14:59:48
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/25 :  13:14:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Deras skivor kan vara lite knepiga att hitta, särskillt vinylerna.
Den som vill ha tips på hur man får tag på skivor kan gärna PM'a till mig, eftersom det inte är tillåtet att länka till butiker eller auktioner här.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/25 :  15:34:35  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Ett underbart band må jag säga.
men jag tycke annorlunda än guy gadbois, Ghost of Loss är skivan som gäller

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:42:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vilken skiva som är bäst?
Det är helt klart en smaksak - de har alla sin egen karraktär, dock är variationen på varje enskilld platta inte så stor (kanske "Hope" är den mest varierade)
Själv tycker jag lika bra om alla tre, dagsformen (min alltså) avgör vilken som är favoriten.

Väntar med spänning på vinylversionen av "Hope", 500 ex i tre olika färger.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/26 :  10:32:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag börjar naturligtvis med deras första. Sen går jag vidare med nästa.

Edit: nu har jag fått "The morning never came" och lyssnat igenom några gånger. Toppbetyg utan reservationer! Jämn och bra skiva. Måste ha mer! Nu ska de andra två beställas...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/10/08 12:05:00
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/03/03 :  22:36:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nu har jag äntligen fått hem "Hope" på vinyl!

Dubbel 180g grön & svart maromerad vinyl som låter kanonbra.
Detta är formodligen den mest välljudande Metalplatta jag äger!
Mailade skivbolaget och gav lite beröm, jag frågade om de gjort en ny mastring för vinylutgåvan - det hade de

@Timo - Din skiva är nu i postens "trygga händer"

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/04 :  11:44:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul opethic! Bra initiativ att höra av sig till bolaget - det är nog bra att de känner att det är meningsfullt att lägga lite "extra" möda och att få positiv feedback för det.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/10 :  21:36:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Ett underbart band må jag säga.
men jag tycke annorlunda än guy gadbois, Ghost of Loss är skivan som gäller


Vet inte om jag tyckte annorlunda än dig - hade bara Hope och "never came"-skivan, har just införskaffat just Ghost of Loss (har äntligen alla tre skivorna ) och kan hålla med, det är en kanonskiva, just nu tycker jag att det är den bästa...

Har de nåt nytt på G? Någon som har koll, Opethic kanske?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/05/10 21:37:53
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/05/12 :  01:14:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för bra tips!
Är CD-mastringen mycket sämre än vinylmastringen på STS tre plattor?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/05/12 :  22:56:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Om jag inte är ute och cyklar så är StS ute på turné just nu - och förmodligen så kommer de att börja spela in nytt i höst?

Nu har jag ju bara jämfört vinyl vs. CD med "Hope" och där hörs en viss skillnad på ljud (och förmodligen är det mastringen som gör den skillnaden)
De andra två har jag ingen aning om (äger endast dessa på vinyl), men det är feta fina dubbelvinyler
Men om man jämför med mycket annat inom dagens hårdrock så har StS ett mycket behagligt och dynamiskt ljud.

Ni som gillar StS, kolla upp Draconian från Säffle. Nästan lika bra som StS och ganska lika sound - men med en extra krydda i form av vacker kvinnosång av Lisa Johansson.
www.myspace.com/draconianmusic

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000