HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Teoretisk fråga om högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:17:45  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag har en fundering. Jag kan inte alls mycket om HiFi men försöker lära mig så gott det går! Jag hade en gång 2 st Genexxa högtalare med dubbla 10 tums basar som jag gav runt 2000 kr st för. Jag tyckte dom lät helt ok fast för rätt grötigt. Nu när man åker och kollat på mer exklusiv HiFi så är ju alla högtalare så fruktansvärt små förhållandvis, och kostar grymt mycket mer pengar. Ta gämnföreslse vis ett par Audiovector M3 Advantgarde för 38 000 kr jämnför med mina gammla Genexxa för 4000 kr. Låter dom verkligen 34 000 kr BÄTTRE? Behöver man så exklusiva högtalare och vad får man för pengarna egentligen förutom att det är ett hantvärk så att säga...... Kan dessutom en så liten högtalare ge ett lika stor ljud som en liten högtalare oavsett kvaliten ?

Tacksam för lite åsikter

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:23:50  Show Profile Send norman a Private Message
"Låter dom verkligen 34 000 kr BÄTTRE?"
För att svara på det måste man först ta reda på hur pengar låter..

Om man behöver dyra högtalare får man nog bestämma själv.. lyssna runt lite och välj sedan!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:27:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej C!

Ställ frågan på DIY-avd så kommer du då få så mkt med svar du bara orkar,
-detta gA*ranteras!!





vh A*.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:36:12  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Storleken på högtalarlådan har ingenting att göra med hur stort de låter.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:51:25  Show Profile Send marens a Private Message
Det är med dyra högtalare precis som med allt annat dyrt. En dyr högtalare har färre potentiella köpare, vilket gör den ännu dyrare.

Det lustiga med högtalare är att de låter så olika och ser så olika ut. Nästan alla CD-spelare är en 44cm bred svart plåtlåda med ett grönt kretskort i. Detta beror på att högtalare innehåller så pass mycket kompromisser (som ofta är dyra att lösa) att utförandet bestäms mycket av vad konstruktören tycker är viktigt. Det behöver inte betyda det bästa ljudet alla gånger, även om det oftast gör det för konstruktören. Men ingen vet riktigt hur man gör en perfekt högtalare så det blir mycket gissningar och antaganden mm, vilket speglas av att de flesta högtalare har en speciell nish.

Det gäller att försöka bilda sig en uppfattning om hur en högtalare bör bete sig för att spela all musik/ljud på ett trovärdigt sätt och sedan försöka hitta en högtalare som nära nog åstadkommer detta. Kanske går för 2000kr om man har tur men oftast så kostar det mer ju mer man inser de många brister som alla högtalare har på olika sätt. Dom flesta låter egentligen riktigt dåligt om man tänker efter men det är sånt man nästan får acceptera mer eller mindre.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:59:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
En del av det du frågar om går inte att svara på, som vad som är värt 34 tusen. Där måste man själv väga den förbättring man upplever och bestämma om det är värt att hiva upp 34 tusen.
Varför är det prisskillnad på högtalare? Mycket kort är det skillnad på lådornas kvalitet. En bra låda skall minimera resonanserna och måste då konstrueras av tungt och massivt material och sättas ihop mer eller mindre hantverksmässigt för att få tillräckligt hög kvalietet. Om man sedan vill ha en snygg finish kostar detta också.
För att få fram en bra högtalare krävs också bra högtalarelement. Ett bra element kostar ofta ett par tusen kronor, att jämföra med standardelement för ett par tior eller hundralappar. Det är dyrare med ett bra delningsfilter än ett simpelt för ett par tior. Slutligen är det skillnad på utvecklingskostnaderna om man bara skuvar ihop litet på måfå eller gör en väl genomtänkt design som sedan testas och förbättras i många steg.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/09 :  00:00:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Dock, Genexxa är nog svåra att bräcka i kasshet !!








Mvh A*.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:07:16  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det är ju som när teknikens värld testade 2 st Hyundai Atos mot en Mercedes A-klass. Hyundai vann... Men det beror ju på ens behov. Om jag var en person, vilket jag är, skulle jag inte ha nå'n nytta av två hyundai atos... alltså skulle jag hellre ha en mercedes A-klass

Jag dricker hellre vatten än Mascara (alltså det vita vinet från Algeriet) Men till musslorna tar jag helst ett Chateau Bonnet, nära 2,5ggr priset på Mascara. Hur många ggr mer prisvärt är det, när jag inte alls vill dricka Mascara och ändå måste betala de ca 40:- det kostar?

Stereon kan ju utsättas för samma resonemang. Jag fick grejer stulna en gång, och var då hänvisad till betydligt sämre grejer. Jag slutade lyssna, och därmed var ju de sämre grejernma faktiskt värdelösa!

Är Audiovector M3 34000:- kronor bättre än Genexxa?
Ja, man kan också ställa frågan: Är Genexxa värda någonting över huvud taget?

Omöjligt att svara, och därför finns detta forum där det finns galna människor som har grejer som kostar väl över 100 000:-. Visst är det underbart Det finns kanske också människor här som har grejer för under 10 000:-, som just har gått ifrån midistereon dom köpte på onofff för 10 år sedan.

mvh
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:14:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Genexxa är de perfekta ungdomshögtalarna.
PERFEKTA

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:11:14  Show Profile Send falukorv a Private Message
[ Lär dig växa med Genexxa ]

Den bjuder jag på
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:40:49  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Storleken på högtalarlådan har ingenting att göra med hur stort de låter.



Hej DrMabuse!

Du har fel,visst har lådans storlek en betydelse för hur det i slutändan låter!!!!!!!!!!!!!
Varför har inte alla högtalare likadana lådor om storleken, utseendet m.m inte hade någon betydelse.
Fråga alla DIY:are på detta forum hur många timmar de lägger ned på att beräkna lådstorlekarna på sina alster.
Där med inte sagt att en stor låda med stora element alltid låter bättre än små lådor.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:10:26  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag tolkar det som att han menar hur väl ljudet fyller upp rummet. Dvs att ett riktigt ljudpanorama från golv till tak ska uppenbara sig.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/09 :  20:15:35  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
He he, jag tror vi tappade tråden lite här (ursäkta det billiga skämtet).

Frågan var ju eg om ett par audiovector M3A låter 34000 SEK bättre än ett par Genexxa.

Frågan är ju knepig att svara på... jag kan iaf säga såhär:

1. Jag har 4000 SEK och ska köpa högtalare, är genexxa mitt första val? Svar: NEJ
2. Jag har 38000 SEK och ska köpa högtalare, är Audiovector M3A mitt första val? Svar: NEJ

Dvs, smaken är som baken... i stort sett alla du frågar på forumet kommer ge ganska så olika svar på denna fråga.

Kan man överhuvudtaget jämföra ett par så fundamentalt åtskilda produkter som ett par audiovector och genexxa även om de båda kallas högtalare? Svar: JA

Man ska här väga in det som kallas för pris/prestanda, dvs: Hur mycket välljud får man per investerad krona? När det gäller 38000 SEK för ett par audiovector M3A så VET jag att dessa högtalare är värda varenda krona som de betingar i nypris, de låter helt enkelt fantastiskt... problemet i den perfekta världen är att just 38000 SEK är hysteriskt mycket pengar för gemene man....

Om man däremot ställer in ett par Genexxa bredvid dessa högtalare så kanske de inte framstår som 34000 SEK bättre, dvs exponentiellt enligt ljudförbättring/investerad krona men ändock ett flertal kronor bättre med accent på flertal.

Det DU Creator ska fråga dig själv är,
(dvs, efter en seriös lyssning på högtalarna ifråga):

Är JAG beredd att betala 34000 SEK för den förbättring jag hör i dessa Audiovector M3A mot mina nuvarande Genexxor...?

Om du har svaret på denna fråga är det tämligen enkelt att bestämma sig. Eller hur?

mvh//Jouni



Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:21:18  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Halloj. Typ nästan första gången jag postar här så hej allihopa. Har också ägt samma (tror jag) genexxahögtalare med dubbla tior. Har för mej att jag inte betalade så mycket som 2k för paret (troligen typ 1,6k). Använde dom ihop med en yamahastärkare och yamaha-cd. Och så mycket kan jag säga att man inte behövde betala 34k mer för att få en trevligare musikupplevelse. Det rimligaste är ju att jämföra billigare hötalare mot inte fullt lika billiga för att på så sätt ta sig uppåt i "hifistegen" eller?
Så jag bytte dom mot ett par B&W601 s2 som då gick lös på runt 3k. Resultatet kan lätt beskrivas som en total uppryckning. Har faktiskt kvar dessa högtalare ännu även om jag bytt ut all kringutrustning (högtalarna lär vara nästa sak att uppgradera).

lazyboy
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:44:14  Show Profile Send poppop a Private Message
Min första anläggning bestod av en gammal pioneerstärkare med bas och diskant i botten + loudness, en tiobands equalizer med discokurva, kassetter inspelade med equalizerkurvan samt ett par Jamo JA-160. Jäklar vad bra det lät! Tyckte jag då... Jag undrar vad jag skulle ha tyckt idag... Men det var vad jag ville ha då, och det fungerade alldeles utmärkt! Musikglädje! Basdunk med Yello! Italodisco Yeah!
Idag vill jag istället ha ett rakt och rent ljud med en diskant som tål transienser uttan att skära i öronen av distorsion samt ett klart mellanregister och en distinkt och fast bas. Tycker man att genexxa låter bra så gör dom det! Allt handlar om vad man vill åstadkomma! Vilken referens man har. Discot i fredags eller Victoria Tolstoy ståendes mitt i vardagsrummet...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:17:21  Show Profile Send candyraver a Private Message
tjooflax, italodisco e fett, synd de svårt o hitta :(

hmm min julklapp får nog bli ett bättre ljudkort i år, med tanke på det är min enda & bästa signalkälla... helt off topic =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000