HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Grid-choke fasvändare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/22 :  13:20:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick en idé om att göra nytt drivsteg till mina PP 6B4G-steg. Tilltalas av både WE-drivsteg och grid-choke fasvändare. Har därför försökt kombinera dessa två. Slutrören kommer att ligga på några volts pluspotential vilket man får ta hänsyn till när man dimensionerar 6B4Gs katodmotstånd. Hoppas att Time åtar sig uppgiften att ta fram lämpliga kopplingskondensatorer. Har utelämnat likriktning av slutrörsglöd, gridstoppers etc. på principskissen:



Nu är jag kanske ute på cykeln, men för att separera nätdelen från signalen även på slutrörren kanske man kunde göra så här:


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/22 15:19:32

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/22 :  15:29:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har ett par grid chokes liggande som jag funderat på att sälja eftersom de inte kommit till användning men fasdelare var ju en kul idé!

Edited by - MatsT on 2007/09/22 15:30:25
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:33:14  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, det har jag med 1667/PP... men jag tror det blir svårt att få det brumfritt, kräver en bra nätdel.
Det blir fint sving från drivsteget med drosseln men jag skulle nog utnyttja ingångstrafon och göra ett symmetriskt steg från början och använda PP choken till drivrören... men det är ju jag det
Kanske man kan tänka sig att lägga utgångstrafon sekundärlinding på katoden om man har flera lindningar ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/23 :  10:19:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hm, Time: 1667 är en plate-choke, tror att den har alldeles för låg induktans för att fungera som grid-choke. Dessutom är WE-konceptets fördel att nätdelen isoleras från signaldelen med mkt låg risk för brum som följd.
Men det kräver bra signal-kondensatorer sägs det. Kanske du har förslag på lämplig kondensator (oil?) innan gridchoken, har inte räknat än men gissar 1-3uF 300V. Kondensatorn efter ingångstrafon ligger troligtivis mellan 0,1 och 1u, lågvolt.
Sekundären via katoden är en form av motkoppling och det känns inte så intressant. Dessutom skulle det krävas 4 och 16ohms utgång förutom 8 och det finns inte.

Det slog mig just att det nog saknas en kondensator mellan GCs CT och slutrörens katoder.

Edit: Stavfel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/23 14:15:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000