Author |
Topic |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 09:55:09
|
Köpte ny TV i somras, Fujitsu Myrica VQ 40-1, 40-tummare, som förstås har HDMI-ingång. Det har dock inte min DVD. Min fråga är därför: Hur mycket bättre blir det med HDMI jämfört med komponent. Blir det alltid bättre, eller är det bara vissa filmer som det gör skillnad på.
TVn är HD-ready, men inte full HD.
Tänkt DVD är Pioneer DV-600 Regionsfri DVD spelare med HDMI, 1080P uppskalning, DVD-Audio & SACD & USB på fronten. - SACD genom HDMI - 108 MHz/12bit video DAC
Vad tror ni? |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 12:06:48
|
Kan nog bli bra
Fick min DV600 i måndags men har bara kört den med hdmi så jag kan inte uttala mig om hur stor skillnad det är.
Däremot så tycker jag att min lilla Sony förstärkare har trevligare dac än vad dvd600:an har. Men samma sak här har inte hunnit testa dvd-audio eller sacd än..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 12:26:17
|
Jag tror att uppskalningen i samband med HDMI skulle kunna ge en skarpare bild än component. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 13:52:50
|
Vaa! SACD via HDMI.... vilken förstärkare kan ta emot en sådan signal. Är det bara Pioneer som klarar sådant? Jag trodde att SACD bara går att få ut som en analog signal. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 13:57:05
|
Tycker också det är en konstig formulering.
Texten kommer från Reference Audios hemsida. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 16:50:47
|
quote: Vaa! SACD via HDMI.... vilken förstärkare kan ta emot en sådan signal. Är det bara Pioneer som klarar sådant? Jag trodde att SACD bara går att få ut som en analog signal.
Alla med hdmi 1.2 eller nyare. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 17:01:59
|
HDMI och DVI är digital överföring utan komprimering och bör vara bäst eftersom plattskärmarna är digitala. Den största skillnaden mellan DVI och HDMI är att HDMI också har digitalt ljud men det har inte dvi som enbart är för bild. DVI och HDMI är oftast kompatibla så det går att köra en kabel med DVI i ena änden och HDMI i andra eller med en adapter.
Komponent och alla andra typer är analoga och komprimerade. Om spelaren inte har DVI eller HDMI så är det bästa sättet med komponent och då tillkommer på vägen först i spelaren en da-omvandling och i skärmen en ad-omvandling.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 17:24:05
|
quote: Komponent och alla andra typer är analoga och komprimerade.
Nja en VGA kabel är inte komprimerande men dock analog.
HDMI före v1.3 (dvs fortfarande de flesta apparater) har bara 8 bitar för bilden mao kan det bli bättre bild via en VGA kabel men det kräver en bra kabel och bra DA / AD omvandlare.
Sen blir ju allt 124981364 gånger mer komplicerat av att uppskalning görs olika bra i olika produkter mm så det landar nog i slutändan på att prova själv i det egna systemet.
|
|
|
|
Topic |
|