HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 HIM - Venus Doom
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:30:11  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Ja då var det dags för duon för denna månad att bli tre. Och det med ett album som jag har väntat på hela året. HIM ligger alltid på top hos mig, och det skäms jag inte för "with no further adue, HIM".

1995 börjar historien om HIM, som skapades av frontmannen Ville Valo, gitarristen Mikko "Linde" Lindström och bassisten Mikko "Migé Amour" Paananen. I början så agerade Juhana Rantala trummis, men lämnade bandet 1999 då han ersattes av "Kyyria" trummisen Mika "Gas Lipstick" Karppinen som har varit med bandet sen dess.
Andra medlemmar som har bytts ut innefattar enbart synten. I början var det Antto Melasniemi, som lämnade bandet 1998 då han byttes ut med Jussi-Mikko "Zoltan Pluto" Salminen som spelade sin sista konsert med bandet nyårsnatten 2000-01. Under samma konsert trädde det nya ansiktet upp bakom synten, Janne "Burton Emmerson" Purttinen. Så ser bandet ut just nu.

Allt handlar dock inte om medlemmarna, det är ju musiken som intresserar oss. 1995 spelar bandet in sitt första demo som senare har fått namnet "This is only the beginning". Den innehåller två band som endast är utgivna i Finland. Året efter släpps den första skivan genom ett skivbolag, den skivan som ses som startskottet för HIM i Finland. Jag berättar såklart om EPn "666 ways to love: Prologue". Men innan skivan släpps så byter banet namn från "His Infernal Majesty" till HIM då många förknippade bandet med vältandet av gravstenar och satanistiska riter. Även denna skiva är endast utgiven i Finland, då i tusen kopior.

I samband med att EPn blir utgiven, börjar Ville intressera sig av motsatser. Vilket hörs 1997 då både titeln på första studioalbumet, "Greatest lovesongs vol.666", och musiken innehåller element av motsatser. Det vill säga, sentimentala texter till tung musik, det är här genren Love Metal föds.
Något som bör nämnas om skivan är att den innehåller två covers, den ena är Chris Isaaks "Wicked game" den andra Blue Öyster Cults "(don't fear) The Reaper" i vilken Lindes dåvarande flickvän sjunger med i.
Även fast första skivan fick bra respons ute i Europa, så var det med den andra skivan som det stora internationella genombrottet kom.

1999 släpper då HIM sitt andra studioalbum, som fick namnet "Razorblade Romance", denna blev producerad två gånger i och med att Ville inte var nöjd med vad första producenten hade gjort med hans vision. Den nya producenten valdes och John Fryer, han har tidigare producerat band som "Depeche Mode" och "Nine Inch Nails", antog utmaningen.
Skivan, som är den första med ett "Heartagram" (Ville kallar symbolen hans egna yin&yang), tog Europa med storm. Det var för övrigt första gången i historien som ett finskt band hade både en singel och ett album som etta i en toplista utanför landet.
Razorblade Romance gjordes i två versioner, en nationell, och en internationell. Det som skiljer dom åt är att två nyinspelade låtar från Greatest lovesongs vol.666 finns med i den internationella.
Många av er kanske förknippar HIM med Bam Margera (Jackass), det gör ni rätt i, det var under denna tid som Bam kom i kontakt med HIM, i och med en skateboeardtävling i Finland, men det är en annan historia.

När arbetet på det tredje albumet, "Dark light and brilliant highlights", påbörjades så krävde BGM att Kevin "the caveman" Shierly (Iron Maiden & Aerosmith) skulle producera skivan, bandet krävde konstnärlig frihet och ville att producenten till demot, T.T. Oskala, skulle producera.
Omslagsbilden till skivan omfotograferades i Storbritannien på grund av att BGM inte var nöjda med fotografierna som togs i Finland, enligt "Synnin viemää" (boken om HIM) så brydde sig inte skivbolaget om att ens kolla på fotorna. 2001 visas resultatet av det hela och det blev ett svagt och rörigt album som inte borde ha låtits komma ut till publiken. Även fast skivan inte är något att bry sig om i HIMs karriär så nådde den ändå till toplistorna runt om i Europa.

När bråket med skivbolaget inte tog slut så beslutade bandet att ta semester. Linde skapade sig ett sidoprojekt vid namnet "Daniel Lioneye", Ville på trummor, Migé på bas och hårdrocksproducenten Kai "Hiili" Hiilesmaa som kör. Bandet har gett ut ett album som nästan är så långt från HIM man kan komma. Den är rå, smutsig och har märket [Parental Advisory] på konvolutet.

Fjärde skivan, "Love Metal", med HIM släpps 2004. Det blev en nytändning i karriären för bandet och skivan visade att dom ännu var att räkna med. Samma år släpptes samlingsskivan "And love said no" med två outgivna låtar, vilket ett av dom är en cover på Neil Diamonds Solitary Man, och DVDn "Love metal archives Vol.1".

Första skivan, bandets femte, med nya kontraktet med sire records gavs ut 2006 och fick titeln "Dark Light". Ett amerikaniserat HIM blev resultatet. Det är en "glad" skiva, kanske en reflektion av den konstnärliga frihet som bandet fick i samband med bolagsskiftet, kanske på grund av att Ville förlovade sig. Glädjen hörs, men den är ändå lite "deppig".

I år släppte bandet sitt sjätte album, "Venus Doom". Skivan är mörk, smutsig och teknisk, den låter som en hyllning till Black Sabbath då Ozzy var med. En skiva som inriktar sig på musiken, inte så mycket på Ville längre. Ett flyt finns i hela skivan då en låt avlöses av en ännu bättre. Singeln "The kiss of dawn" och "Passions killing floor" (Transformers soundtrack) är två måsten. Andra låtar som visar en bredd som inte funnits på de senare HIM albumen är "Sleepwalking past home", "Love in cold blood", "Cyanide sun" och titelspåret "Venus Doom".
Skivan bevisar en sak som jag misstänkt länge, bandet jobbar bäst med Hiili som producent. Greatest lovesongs vol.666, Love Metal och Venus Doom är dom bästa av HIMs skivor, och jag har svårt att bestämma mig om vilken av dom är bäst, även fast den senaste överglänser dom andra musikaliskt.


mer info:
www.heartagram.com

lyssna på skivan:
http://profile.myspace.com/heartagram

Diskografi:
Greatest Lovesongs Vol.666 (1997)
Razorblade Romance (1999)
Deep Shadows & Brilliant Highlight (2001)
Love Metal (2004)
Dark Light (2006)
Venus Doom (2007)

Daniel Lioneye - King of Rock'n Roll (2001)

Edit: Ni som är intresserade av Daniel Lioneye, här kommer ett smakprov http://www.youtube.com/watch?v=bpCRbQRwEz0

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/09/19 23:41:20

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:43:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Tack för tipset!

Inte riktigt min grej dock, absolut inte dåligt men lite för snällt för min smak.
Bra skrivet :)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:55:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En Trevlig recension.
Får nog ta en närmare titt på denna skiva, hade en sommarjobbare som diggade HIM stenhårt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/25 :  21:15:04  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo, jag kan nog hålla med om att det är det är till det mjukare hållet. Det intressanta är att det inte finns ett enda band till som spelar samma sorts musik som HIM. Det är lite svårt att börja lyssna på HIM, men lär man sig att uppskatta det lite alternativa soundet så är det musik som kan få en att rysa.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000