HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cabasse och lite annat :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/09/18 :  18:38:31  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Tjenare!

Jag är ju i tankarna om att köpa nytt. Min budget är lite flytande. Tänkte lägga mig kring 40-60 lappar för ett komplett hemmabiosystem utan projektor och så, för sådant har jag. Men hursomhelst, idag var jag till hificenter i Malmö och lyssnade på lite saker. Fick lyssna på Cabasse IO2 och blev väldigt imponerad trots att subben som det spelades med inte var riktigt integrerad till dom. Det är då ett härligt ljud!

Dessa Cabasse IO2 föll mig mycket i smaken. Dock, så måste man komplettera dom med en aktiv Subwoofer och då går tankarna kring det.. Man ska klara sig med 1 sub, men jag vill hellre ha 2 för det blir lättare att integrera, och så är det ju schysst att kunna basa på ganska friskt.

Tankarna är då som så att istället för att köra hemmabio på direkten så kör jag det i 2 steg.

Steg1:
1 par Cabasse io2
2 st Velodyne SPL-1200R
1 st Bladelius Thor II
sen lite kablage till det, vad det blir är en senare fråga.

Steg2:
1 väggmonterad io2 som center
2 st satteliter av lite mindre cabasse modell
1 hemmabioreciever

Så, vid 2 kanalslyssning så kör man med velodynesubbarna och thoren

Vid hemmabio så kör man thor som slutsteg till recievern och kör LFE kanalen till frontarna.

Vad tror ni om detta? Verkar det vettigt?

Detta är vad som fastnat mig i smaken mest för tillfället.
Råkade för övrigt lyssna på Martin Logan Vantage drivet av Bladelius Tyr, cabassen lät bättre i mina öron trots att subben inte riktigt var väl integrerad.. nu är det säkert fel förstärkeri till Vantage med en tyr. Men det var en intressant iaktagelse i alla fall :)


lyssna först, bedöm sedan.

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/09/19 :  10:24:02  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
För att kanske få lite fart på tråden så testar jag med två frågor.

Har ni haft/lyssnat på Cabasse io2, vad tyckte ni?

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/19 :  11:18:33  Show Profile Send iroise a Private Message
Har haft Cabasse-talare men inte lyssnat på de du nämner. Gillade mina skarpt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/19 :  11:19:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Cabasse har varit borta från den svenska marknaden i ganska många år så det är få som har lyssnat på dom nya modellerna. Men har dom kvar ljudidealet så lär det låta mumma

Ska du köra utan center vid 5.1 ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/09/19 :  13:02:56  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Nej det tänkte jag inte. Center kommer sedan i steg 2, en väggmonterad io2 tänkte jag. Steg 1 är som, 2 kanalsvägen först, sen komplettera med 5.1. Då kanske man kan få bra både och :) Både bra 2 kanal och bra 5.1!


lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/09/20 :  18:02:18  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Måste instämma här. Jag körde länge med ett par Drakkar och sedan Galion VI. Båda lät mycket bra. Dock lät dig inte luras av angivna känsligheten på 94Db. Galion krävde rejält med styrka för att börja sjunga.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/09/20 :  21:35:48  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Råkade för övrigt lyssna på Martin Logan Vantage drivet av Bladelius Tyr, cabassen lät bättre i mina öron trots att subben inte riktigt var väl integrerad.. nu är det säkert fel förstärkeri till Vantage med en tyr. Men det var en intressant iaktagelse i alla fall :)

Förvånar mig inte, var inne och lyssnade på dessa hos dem för en tid sedan när jag var i köptankar. Dom absolut misslyckats med uppställningen, lyckades inte sätta fingret på det men bra lät dem inte.

Dom där små cabasserna såg tuffa ut, har tyvärr inte hört dem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000