HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Designhjälp av nätdel!?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/18 :  13:45:11  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hej på er!
Bifogar schama från eagle där jag har knåpat ihop (snott ihop) en nätdel från diverse källor. Eftersom det var länge sedan elektroniklektionerna i skolan och jag inte har så stor erfarenhet av "Disssajjn" så skulle jag vilja ha hjälp med att verifiera design och komponentval.

Detta är den ena (positva 18V) halvan och skall kompltteras med en spegelvänd kopia för den negativa spänningen. Det som skiljer är IC1 (blir LM337) och Q1 (blir BC547). Dessa skall matas från en trafo med två separata sekundärlindningar och enda gemensamma punkt blir "GND" längst till höger.



Som sagt synpunkter/idéer någon??

mvh
zikkan


Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/18 :  15:28:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
resistorer i serie med dioderna? Du tänkte inte ha dom i serie med kondensatorerna istället?

4700µF efter regulatorn? Dela det med 47...
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/18 :  16:54:09  Show Profile Send zikkan a Private Message
- Näee.. resistorer i serie med dioder och kondensator paralellt över bägge. Enligt det stället jag hittade detta på skulle R begränsa strömtoppar och C dämpa det interna bruset hos D.

- Vad gäller för stort värde på C9 så kanske det fungerar att "byta plats" på C9 & C10?? Kanske ett R med låg resistans i serie efter regulatorn?

Inga synpunkter på val av diod på de olika platserna?

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/18 :  17:51:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kan kanske klara dig med att sätta 4700µF vid lasten men det beror på impedansen du har i kabelväg.
Jag skulle inte sätta en resistor i serie med spänningsregulatorn. Du förstör den "låga" impedansen du får från regulatorn. Vad ska den driva?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/18 :  18:14:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mycket synpunkter på dioderna. 1N4148 är ju en småsignaldiod, några mA, bara.

R på utgången??? Du vill väl ha lågimpediv utgång!!!!??????
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:01:59  Show Profile Send zikkan a Private Message
Har läst igenom lite emr av mina gamla klipp ....
Jaaa...... lite kraftigare dioder då; 1N4007?? Eller har du tips 'finare' dioder? Olika dioder på de olika platserna för att få optimal diod på varje plats.

- Schottky-diod över regulatorn har jag ett svagt minne av?
- R på utgången (mellan R7 och C9) skulle tydligen bli ett lågpass ihop med C9 (om denna är 4.7u istället) fast det kanske måste bli andra värden?

Det är tänkt att denna nätdel (+-18V) skall driva en liten förförstärkare, RIAA-steg eller hörlursförstärkare (någon gång ....) så lasten blir ju inte alltför betungande. Men det är ju kul att kunna "ta i" lite när man DYI. Man kan ju helt enväldigt bestämma var man vill lägga krutet .....

Mvh
Göran

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:32:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag känner igen konstruktionen, den kommer från Allt om elektroniks bygge "Superproffsig förförstärkare" från ca 1987. Jag har en exakt likadan nätdel i drift nu. Jag byggde den 1989, har funkat perfekt sedan dess.

Motstånden i serie med dioderna kommer att begränsa toppströmmen så man kommer undan med stora kondensatorer både före och efter regulatorn, dessutom är kretsen med q1 en mjukstart vill jag minnas. Dioderna bör naturligtvis inte vara 1N4148 utan något kraftigare. Dioden över IC1 behöver inte vara av schottky typ, den är bara till för att skydda regulatorn om spänningen på utgången (C9) skulle bli högre än ingångsspänningen (C6)vilket skulle få strömmen att gå i fel riktning genom regulatorn.

Ett tips är att använda en flervarvig trimpott till R6 då blir det lättare attt ställa in spänningen noggrant, jag använde inte det men jag borde ha gjort det.

På grund av motstånden i serie med dioderna kommer inspänningen till regulatorn att sjunka med ökad belastning, något att tänka på vid val av trafo.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/09/18 19:33:36
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:58:44  Show Profile Send zikkan a Private Message
Åh f***... det var därifrån den kom. Har bara schemat och en del text från artikeln, vet inte hur jag tänkte då egentligen (eller om jag fått kopian av en kompis kanske..)

Vi kanske skulle kunna utveckla/modifiera schemat till något slags standard-kvalitets-nätdel-som-är-lagom-komplicerad som man kan ta till för diverse byggen?

Om inte någon annan har ett bättre schema????? (som ni vill dela med er av)..

Jag tror att jag får modifiera schemat och återkomma imorgon, fick slarvigt nog inte med mig senaste versionen hem... :-(

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/09/18 19:59:09
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/19 :  12:56:43  Show Profile Send zikkan a Private Message
sådärja, lite justerat schema! Någon som har fler kreativa idéer??




Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/09/19 15:48:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/19 :  17:06:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fattar fortfarande inte varför du har motståndet på utgången - du ska ha NER utimpedansen för att öka drivförmågan. När efterföljande elektronik suger ström, dalar spänningen. BORT MED DET!
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/19 :  17:43:43  Show Profile Send zikkan a Private Message
De e lugnt .... R9 är bara med som ett exempel
Jag förstår!! Orsaken att jag tog med det är att i ett schema skall det tydligen fungera sm ett lågpass-filter tillsammans med efterföljande kondensator (C10). Men jag har kanske komplicerat saker och ting i och med att jag har lagt till C9 och C11???

Någon som har synpunkter på hur värdena på kondensatorena före och efter regulatorn skall förhålla sig till varandra??

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/19 :  18:06:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Pi-filter i all ära men i det här fallet(generella) ska du inte ha det då det kommer öka på distortionen pga den sviktande spänningen när du drar ström.
Sen finns det inget förhållande mellan kondensatorer före och efter regulatorn utan det som är intressant är det som är efter iomed att om den är för stor är sannolikheten stor att den kommer oscillera. (Edit: Huva, den där meningen var inte att leka med )
Jag citerar mig själv:
quote:
4700µF efter regulatorn? Dela det med 47...


Edited by - Lovan on 2007/09/19 18:07:36
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:37:37  Show Profile Send zikkan a Private Message
Det var nog jag som var lite otydlig....
Jag menade så här; hur skall de två/tre C som ligger före respektive efter regulatorn förhålla sig till varandra ..... ?
eller .... C7=C6/100 och C5=C6/100000 .... ?.... och samma sak med C9/C10. Så skulle jag nog skrivit från början! Sorry

//Zzzzzzzzzzzzzzikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/22 :  17:50:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
zikkan när du nu är i "snotagen", du kan segla på mitt hörlurssteg och dess nätdel.
http://sjostromaudio.com/hifi_files/qrv/qrv03r0schema_p2.pdf

Det är inte fel att lägga små motstånd i serie med dioderna, Lovan.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/09/24 18:35:42
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/22 :  18:41:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
PA: Fel är det inte väl inte per se men det känns som det finns bättre sätt att spendera pengarna. Nu är det ju inte speccat vilken strömstyrka den här kommer behöva ge(kontinuerligt) men säg att den ska ge max för lm317 vilket är 1.5A. Det innebär att vi kommer ha ~2w i resistorerna.
Jag hade hellre satt resistorerna i serie med kondensatorerna över dioderna för att få en snubber. Sen också ha satt en spole i serie efter dioderna för att minska högrekvent skräp ännu mer.
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/09/22 :  20:45:56  Show Profile Send zikkan a Private Message
PA: Tack så mycket, det skall jag Jag har varit inne och tittat en del på dina sidor men just hörlursteget har jag missat. Annars är jag mycket imponerad av din "lilla" samling konstruktioner!

Lovan: Just min tilltänkta tillämpning kommer inte att dra särskilt mycket kontinuerlig ström ett par hundra mA kanske. Men jag skall ta mig en funderare på ditt förslag.

Har någon av er en bra länk där jag läsa på lite om snubbers, tanken bakom och utförande?

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:44:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lovan: Man kan mycket väl bränna bort effekt i små seriemotstånd. Det bestämmer man själv. Jag har dessa för att reducera övertonerna från likriktningen. Ju slätare råspänning man har desto bättre är det, speciellt om man ska ha ultralågt brum och brus.

Snubber är egentligen fel benämning men den har blivit vanlig i DIY-kretsar. Snubbers har man som skydd vid switchning men här är det för att ta bort en resonans (tämligen liten runt några MHz) som vissa tycker sig kunna detektera. Det går både att mäta och simulera men ska man få rätt värde krävs ingående kännedom om valda komponenter och hur de är monterade.

http://sjostromaudio.com/smf/index.php/topic,11.0.html

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000