Ikväll står det still i hjärnkontoret alternativt dom är på semester. Om jag har 2 st ringkärnetransformatorer på vardera 800 VA med 2*42. Dessa: http://www.elfa.se/se/index1.html Min fråga är nu kan jag koppla dom som att dom vore som en trafo på 1600VA?
Inte för att jag hittar din trafo på den adress du uppgett på ELFA.. (??) men om den har 2 separata lindningar finns det flera möjligheter. Är det däremot en lindning med centertapp måste du parallellkoppla de båda trafosarna: ELLER koppla ihop EFTER likriktning..,..
Svaret är JA. Nu är trafarna av samma typ och fabrikat så de går att parallellkoppla på AC-sidan eftersom de är så pass stora så hade jag likriktat först, sen parallellkopplat.
Peranders: Hur funkar det med en sån V4P nätdel från LC audio? Jag vill hålla det enkelt så jag kan gå i hamn med projektet. Ska jag byta trafo? Eftersom jag ska ha 4 st stereo kort anslutet till det, så behövs det väl en rejäl strömförsörjning. och en ringkärne trafo på 1600V VA, är det inte lätt att den står och brummar?
PA menar väl parallellkoppling av sekundärsidan före eller efter likriktaren. Föerslagsvis efter likriktning. Primärsidorna lär du ju få parallellkoppla oavsett lösning.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker