HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gammalt slutsteg (Linn LK280)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  18:46:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har fått tag på ett Linn LK280 slutsteg från butik, årsmodell '89 = 1500pesetas. Tror ni att den kommer att hålla ett tag till, eller pajjar den snart? Jag kommer givetvis öppna fanskapet innan köp och spana inuti osv., 2x80 friska watt med dubbling hela vägen ner är precis vad jag behöver. Är det nåt man ska ha koll på? Jag antar att jag får med nån sorts garanti, eftersom det är köp från butik.

Taktoton i Luleå tar det dubbla för en föregångare, LK2-an. Ett LK280 där kostar 3800. Vankas det fetnapp, eller kommer mina baselement att sluta sina dagar som Das Kapital's Amphion? Linn påstår att deras elektrolyter inte åldras/blir uttorkade. Slutligen, hur kollar man om slutsteget är mycket använt? Tacksam för tips, visserligen är 1500kr "kaffepengar" för ett slutsteg, men jag är fattig och vill inte kasta cash i sjön.

Edited by - yalpa on 2002/12/08 19:03:48

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:12:51  Show Profile Send erik a Private Message
Billigt. Kondigar åldras men går att byta. Linn sålde utbytes förr.
Mycket förstärkare för pengarna. Låna hem och prova, ljudet är slankt men gör allt musikaliskt rätt.

/erik

Blås på!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:20:14  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det är ett fynd.
men att deras kondensatorer ej skulle torka det måste jag nog kalla skitsnack de kan inte upphäva naturlagar däremot är de kondensatorerna av väldigt bra longlife kvalitet så du behöver inte oroa dig för dem.

www.selleri.de
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:23:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nu är steget hemma, sjysst med hifi-butiker som har öppet en söndagkväll.
Det är en gamal LK2 uppgraderad till LK280, ska koppla in såfort den blir lite varm, det är -10 ute, jag vill inte riskera haveri...

Jag hoppas att kondingarna håller och även allt annat.
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:49:09  Show Profile Send daggen a Private Message
vart är det inhandlat? förresten, bor du i luleå yalpa?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:24:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har en LK2 som funkar helt ok. Inte världens mest transparanta slutsteg men mycket kraft. Om lytarna börjar bli slut vet jag inte men för dom pengarna kan man inte vänta sig någon outslitlig förstärkare.
Kanske en renovrering är lika kostbar. 280:an har väl mera must och så kan den förbättras med en separat nätdel tror jag. Spark var ordet.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:36:01  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag bor i Ume, hade tur med att Stereokompaniet hade "öppet" ikväll. Denna är alltså en LK2 som är uppgraderad till LK280. Den låter väl ok, men just nu är jag väldigt osäker om den går att köra i kombination med Classiken. Ljudet blir faktiskt lite mindre musikaliskt och slankare, fats det senare kanske beror på ökad kontroll? Hursomhelst ska den köras riktigt varm nu och sen ska jag utvärdera om hur jag gör, den är ju svinbillig.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:48:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Tjenare Z.
Bor också i Ume. Men visst är Classiken ensam bättre än LK2/280.
Jag har inte jämfört men det är möjligt att det senare alternativer bjuder på mera kraft och kontroll.
J

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:50:50  Show Profile Send daggen a Private Message
jaha, du var inte där i torsdags också? jag och en kompis var nämligen där och lyssnade på lite grejer då en kille stegade in o ville ha ett begat lk100, vi snackade lite om hans hemmabyggda högtalare...tänkte om det var du =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:59:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad jag nej. Har inte varit där på åratal. Tyvärr. Håller igång intresset genom att köpa skivor.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:17:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by daggen

jaha, du var inte där i torsdags också? jag och en kompis var nämligen där och lyssnade på lite grejer då en kille stegade in o ville ha ett begat lk100, vi snackade lite om hans hemmabyggda högtalare...tänkte om det var du =)



javisst var det jag...hehe...vad osannolikt att vi skulle träffas här på forumet...vad var ni på jakt efter då?

Nu efter en timmes lyssning så kan jag säga att LK280 låter lite mera mekaniskt och smalare. Den har lite skarpare mellanregister också. Åt andra sidan så har jag tredubblat effekten in i mina högtalare och det går inte att bortse ifrån. Ljudet har blivit så mycket klarare nu, det är klart roligt att lyssna på musik såhär. Jag kan omöjligt säga just nu om jag ska behålla den eller inte, men troligtvis får den stanna, den är billig och den låter inte direkt dåligt.

Edited by - yalpa on 2002/12/08 22:42:35
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:46:40  Show Profile Send daggen a Private Message
jag var ute efter aktiva kort samt ett till lk100 och min polare köpte ett lk140 samt kolektor
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:53:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
ok...
Kariken som fanns där var också riktigt fin, tyvärr så bor jag i studentlya och är även minimalist, nog så illa att jag måste fixa plats åt ett slutsteg. Den spelar i klass med Classikens cd, helt klart, om inte något lugnare och bättre.
Nu lutar det starkt åt att jag behåller LK280-n, den blir bara bättre å bättre, lite mekaniskt ljud mot mera kontroll, det kan det vara värt... man är ju ampere-bög

Edited by - yalpa on 2002/12/08 22:54:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000