HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity Kappa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:18:20  Show Profile Send JW a Private Message
Skall köpa nya högtalare och hade på -80 talet ett par infinity av enklare modell. Nu säljs ju emellanåt Kappahögtalare från denna tid och min fråga är: låter dessa bra och är de prisvärda?

Ett annat alternativ som är mer sällsynt men har en häftig design är Bose 901, är det någon som har uppfattning om dessa och är de oerhört svårplacerade?

JW

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:23:58  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by JW

Skall köpa nya högtalare och hade på -80 talet ett par infinity av enklare modell. Nu säljs ju emellanåt Kappahögtalare från denna tid och min fråga är: låter dessa bra och är de prisvärda?

Ett annat alternativ som är mer sällsynt men har en häftig design är Bose 901, är det någon som har uppfattning om dessa och är de oerhört svårplacerade?

JW



Hej JW!

Jag har ett par Kappa 90 och de är mycket bra på det mesta, dessa kräver dock en mycket bra förstärkare. Har kamrater med Infinitys äldre Kappa serier t ex 9 och de låter också utmärkt för pengarna.
Bose 901 är inte något vidare köp, dessa låter inte så bra överhuvudtaget. Jag lyssnade första gången på dessa i början av 80- talet, hade t om ett par hemma en tid.
Försök att låna hem ett par Kappa occh testa hemma hos dig,vad har du för förstärkare föresten?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:31:35  Show Profile Send JW a Private Message
Hej!

Jag har för närvarande en Yamaha AX-750 men skall så småningom köpa nåt annat. Vad är lämpligt? Harman/Kardon har jag funderat på.

JW
Go to Top of Page

Mikael S
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:41:10  Show Profile Send Mikael S a Private Message
Jag har ett par kappa Infinity IIi. Ett par stora klossar på 70kg styck och är en fyrvägskonstruktion. Vad jag har hört så är det så att det var en person som jobbade på Infinity för ett par år sedan som ägde rätigheterna till diskant, mellan och bas konstuktionen. Men för ett par år sedan slutade denna personen och började på ett annat bolag (vet inte vilket), men poängen är att han tog med sig patenten och rättigheterna. Detta betyder att alla nya Infinity högtalare igentligen inte alls låter som de gamla. Dessutom är de tillverkade i Danmark numera istället för i USA, i alla fall de mindre modellerna. Ett par Kappa Infinity 9IIi kostar beg idag mellan 15000-20000. OM du lyssnar på rock och pop skulle jag nog våga påstå att det är ett bland de mest prisvärda högtalarna på marknaden. Den ända nakdelen är att du måsta ha ett stort slutsteg, mitt är på 380W i 8 Ohm. Det bästa är att köra med två för att verkligen få ut kraften från de 4 tolvtumms basarna. Men slutsatsen är att du har den gamla konstruktionen med EMIT-R konstuktionen på diskanden och Ploydome element. Satsa på ett par bättre beg Infinity så får du mycket för pengarna / MVH Mikael S
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  15:49:37  Show Profile Send yalpa a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23128

kolla på denna...
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:04:06  Show Profile Send JW a Private Message
Ja, de hade vart nåt, tyvärr både för stora och framförallt för dyra. Nu verkar de ju inte vara så väldigt lättsålda då dom varit ute på annons ett antal gånger under hösten.

JW
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:05:16  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by JW

Hej!

Jag har för närvarande en Yamaha AX-750 men skall så småningom köpa nåt annat. Vad är lämpligt? Harman/Kardon har jag funderat på.

JW



Hej igen JW!

Harmon/Kardon gör bra förstärkare, helst bör din nya förstärkare vara på minst 100 watt i 8 ohm, ju mer desto bättre. Din Yamaha får det nog lite svårt, med du kan ju alltid börja med den för att senare byta upp dig. Köp gärna en begagnad H/K ur Citation serierna de är mycket prisvärda.
Mvh
Kenth

" Yalpas tipslänk på IR är inte så dum, du bör få dessa för runt 15000 kr"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:08:01  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by JW

Ja, de hade vart nåt, tyvärr både för stora och framförallt för dyra. Nu verkar de ju inte vara så väldigt lättsålda då dom varit ute på annons ett antal gånger under hösten.

JW



Hej JW!

Köp då gärna ett par begagnade Kappa 90, dessa är bättre än storebror Kappa 100. Priset bör ligga på mellan 10- 12000 kr beroende på skick.
Unvik Kappa 80, den är visserligen billigare men saknar bla den berömda Emit diskanten.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:22:48  Show Profile Send David A a Private Message
Kappa 9 fungerar låter fint och storslaget i ett stort rum, men kräver ett smärre kärnkraftverk för att kunna drivas. Dippar till 0.5ohm i basen. Kräver oxå stort lyssningsavstånd för att inte ljudbilden ska upplevas som splittrad. Mellanregistret kan upplevas som lite kantigt och hårt i dom, men storslaget och högt kan dom spela. Hade ett HK citation 22 att driva dom med, ett av få som orkar med lasten. Din Yamaha skulle brinna upp kan jag säga.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:34:41  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Kappa 9 fungerar låter fint och storslaget i ett stort rum, men kräver ett smärre kärnkraftverk för att kunna drivas. Dippar till 0.5ohm i basen. Kräver oxå stort lyssningsavstånd för att inte ljudbilden ska upplevas som splittrad. Mellanregistret kan upplevas som lite kantigt och hårt i dom, men storslaget och högt kan dom spela. Hade ett HK citation 22 att driva dom med, ett av få som orkar med lasten. Din Yamaha skulle brinna upp kan jag säga.



Hej david!

Jag har alltid gillat H/KS Citatinons serier, har du en "susning" vad de kostar på begagnad marknaden idag?
Den första jag lyssnade på hette xxx tror jag, det var någon gång på 80- talet.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:55:26  Show Profile Send David A a Private Message
Var länge sedan jag sålde den, men en 5-6000 får du nog betala för en citation 22. Kommer ihåg att jag hade hem Rotels RHB-10, men den slocknade på Kappa 9orna, det gjorde däremot inte HKn!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/09 :  00:39:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm nu inte att Kappaorna går bara så lågt i motstånd om man kör dom i "extended mode" Jag har för mig att dom ligger runt 3-4 ohm i normal läge i den lägsta basen. Har berättat den innan en gång , en säljare för teechnics skröt om deras steg att dom tålde allt. Allt frågade vi , även Kappa 9 ?
Javisst sa han.................PUFF sa det

I extended mode handlar det om konternuerligt motsånd när kortis så slutsteget behöver tåla en heldel , minst sagt.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/12/09 :  07:37:53  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Jag skulle REK dig ett par Infinty Kappa 7.2 (helst i). Dom kräver inte så där jättemycket effekt, men du bör har en skaplig förstärkare, Ca 2 X 120 Watt och 100 Amp och upp.
Jag sålde mina från 96 i sommras för 6 500:- (nypris Ca 21 000:-)
Vi hade hemma nya kappa 600 och jag kan bara säga att alla var rörande överens om att dom gamla kappana lät MKY bättre i alla avsenden än vad dom nya gorde.
Om du hittar ett par i fint skick i den prisklassen så är det ett fynd och du behöver inte ett jättemonster till förstärkare samt att dom inte är så stora, Ca 110 X 38 X 25, H/B/D.
Mvh
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/12/09 :  07:47:02  Show Profile Send geten a Private Message
Jag hade ett par Infinity Kappa 7 som jag köpte för ca 3månader sedan, jag tyckte dom lät ruggigt bra !! Jag köpte dessa för 4000:- och sålde dom för 6000:-
Det är nästan så att man ångrar att man sålde dom :(

// Johan
Go to Top of Page

JW
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/12/09 :  21:10:32  Show Profile Send JW a Private Message
Nu börjar jag förstå, några Kappa 9 eller liknande blir det inte och var väl inte tänkt så heller. Kappa 6, 7 eller de nyare 6-7.1 eller 2 får det nog bli. Dessa kräver väl inte några kraftverk till förstärkare heller vad jag förstår. Nästa investering får väl bli en bättre förstärkare när jag väl hittt några högtalare.

Tack för goda råd

JW
Go to Top of Page

Mikael S
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/09 :  23:40:14  Show Profile Send Mikael S a Private Message
Hej igen. Här är en bra länk till ett par Kappa 7. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22920
Dessa har som jag nämde tidigare de kända EMIT diskanten och ploydome mellan. MVH Mikael S
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2002/12/17 :  16:00:54  Show Profile Send andreas s a Private Message
KAPPA 600 LÅTER KLART BÄTTRE EN GAMLA KAPPOR.
NACKDELEN ÄR ATT DOM KRÄVER 5 GÅNGER SÅ LÅNG INSPELNINGSTID, ÄGDE TIDIGARE ETT PAR 9,2I.
/ANDREAS
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:56:11  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by andreas s

KAPPA 600 LÅTER KLART BÄTTRE EN GAMLA KAPPOR.
NACKDELEN ÄR ATT DOM KRÄVER 5 GÅNGER SÅ LÅNG INSPELNINGSTID, ÄGDE TIDIGARE ETT PAR 9,2I.
/ANDREAS



Hej Andreas!

Självklart så låter Infinity Kappa 600 bättre en gammal kappa!
Kappor låter ju inte så mycket,möjligen kan de prassla lite i vinden.
Däremot så låter Infinity Kappa 90 samt 9 bättre än 600:an, detta beror dels på en betydligt dyrare konstruktion samt på EMIT diskanterna etc.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/18 :  00:51:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by andreas s

KAPPA 600 LÅTER KLART BÄTTRE EN GAMLA KAPPOR.
NACKDELEN ÄR ATT DOM KRÄVER 5 GÅNGER SÅ LÅNG INSPELNINGSTID, ÄGDE TIDIGARE ETT PAR 9,2I.
/ANDREAS



Hej Andreas!

Självklart så låter Infinity Kappa 600 bättre en gammal kappa!
Kappor låter ju inte så mycket,möjligen kan de prassla lite i vinden.
Däremot så låter Infinity Kappa 90 samt 9 bättre än 600:an, detta beror dels på en betydligt dyrare konstruktion samt på EMIT diskanterna etc.
Mvh
Kenth




Så rätt så , dom är mer storslagna , men samtidigt silkeslena. Har tuffa krav på rum o drivning.

Det var bättre för

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2002/12/18 :  07:15:13  Show Profile Send andreas s a Private Message
Hej Kenneth!
Okej, det med EMIT diskanten kan du glömma direkt. Dom nya har en helt annan upplösning och snabbhet, dom gamla var helt enkelt för slöa för att hänga med snabbheten i Kappa 600, för att inte tala om basen helt annan snabbhet och fasthet. Felet många gör är att lyssna på oinspelade kappa 600 och med billig kringutrustning och då låter det inte roligt, men när väl de är fixat så kan jag lova dig en upplevelse långt utöver både vad kappa 9 och kappa 90 kan prestera. Och du behöver inte berätta skillnaderna för mig för jag har ägt ett par 9,2i i fyra år.
/ Andreas
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/12/18 :  07:47:48  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by andreas s

Hej Kenneth!
Okej, det med EMIT diskanten kan du glömma direkt. Dom nya har en helt annan upplösning och snabbhet, dom gamla var helt enkelt för slöa för att hänga med snabbheten i Kappa 600, för att inte tala om basen helt annan snabbhet och fasthet. Felet många gör är att lyssna på oinspelade kappa 600 och med billig kringutrustning och då låter det inte roligt, men när väl de är fixat så kan jag lova dig en upplevelse långt utöver både vad kappa 9 och kappa 90 kan prestera. Och du behöver inte berätta skillnaderna för mig för jag har ägt ett par 9,2i i fyra år.
/ Andreas




Då kan du väl ta och berätta vad du hade för stärkare att driva de med?
Mvh
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2002/12/18 :  08:18:31  Show Profile Send andreas s a Private Message
Nad 208x2 biampat, har även provat Krell FPB-300.
/Andreas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000