HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bygga slutsteg? eller köpa och bygga om?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/14 :  14:06:42  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan är sugen på att antingen bygga ett slutsteg eller köpa beggat och laga eller bygga om. vad ska man satsa på? tanken är väll antingen ett monoslutsteg på runt 3-400w i 2ohm eller mer eller ett stereo-steg på runt 100-200w i 4ohm. Jag ska driva mina baslådor med dessa. baslådorna är dom berömda lenn art med tangband. Nu har jag ingen kunskap om att bygga från skratch men jag har en teknik kunnig kompis som just nu designar sitt eget slutsteg från grunden så lite hjälp finns att få. sen har jag ju er här på forumet. budget är runt 1000kr helst under 1000kr. Effekt är kanske inte så noga men det ska ändå kunna driva 2 st 8or med bra tryck som dessutom är låg verkningsgrad på och äter ström till frukost. alla tips motages även på grejor som är beggade som är lönt att laga eller bygga om Jag har lite små plock här hemma bland annat så har jag lite gammla förstärkare och sådant tjafs som är trasigt. kanske kan man nyttja delar från dem?

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/14 :  16:52:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
För tusingen är det nog bäst att titta efter ett beg. HK,rotel eller adcom eller dyl.
Till ett strömstarkt hembygge räcker tusenlappen till trafon

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/14 :  18:33:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
En tusenlapp skulle nog kunna gå att få en lm4780-förstärkare för. Två sånna chip parallella så har du nog rätt bra med ström.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:26:26  Show Profile Send hobbes a Private Message
En AMP5 från www.41hz.com kanske kan vara nåt, komplettera med låda och trafo..

Edited by - hobbes on 2007/09/15 09:29:06
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:26:06  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm den ser trevlig ut den från 41hz.com. Frågan är bara vad ska man ha för nätdel? och sen kylning?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:35:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En del av förstärkarna har inbyggd nätdel och kräver bara en lagom transformator. De små förstärkarna behöver inte mycket till kylfläns. Effektiviteten ligger på 80% (och över) varför den mesta energin blir akustisk.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:39:47  Show Profile Send 80-talet a Private Message
just amp5 har inbyggd nätdel..

eoJeud
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:46:17  Show Profile Send dwain a Private Message
Okej men det verkar ju vettigt att bara tillsätta en nätdel. Det står att man som mest kan använda +/- 35v är det lämpligt? för isåfall ska jag bara hitta en lämplig transformator på kanske 400-500w.
En annan fråga måsste man lödda ihop korten själv?
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/09/15 :  11:13:56  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
En annan fråga måsste man lödda ihop korten själv?

Japp, prylarna kommer som ett kit som du löder ihop själv, det är dock hålmonterat så det är inte så svårt.. Värre med de andra kiten med ytmonterade komponenter, där gäller det att ha bra koll..
Tråden får läggas på toroiderna själv vilket kan vara lite pilligt, men det går.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  11:36:07  Show Profile Send dwain a Private Message
ja min löddningsförmåga är inte specielt stor. Å dessutom så äger jag enbart en lödkolv för 25kr från netto Den är bara sådär bra
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/09/15 :  12:33:18  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hur är det med de danska lcaudio och newclassd? kommer de också som "halvfabrikat" eller kommer modulerna färdiglöda? och hade inte anaview i helsingborg ett kit för DIYare? men alla dessa går över budget ändå..

http://www.thomann.de/se/tamp_ta600_endstufe.htm finns ju annars och behringer har väl några stärkare som funkar.. men tusen spänn är en stram budget!

eoJeud
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  13:27:03  Show Profile Send dwain a Private Message
ja fast fläktkylt går väck hehe. Jag hade ett pa-slutsteg innan på 2x365w 8ohm och 2x750w 4ohm men det lät som en damsugare å det var inget att ha. Men mkt effekt var där
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000