HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya Riaa-steg på Tube Cad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/12 :  16:09:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ännu en intressant artikel: http://www.tubecad.com/2007/09/blog0118.htm

Schemat nedan är onekligen frestande...


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/12 :  16:48:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skulle just suckat "Får många rör ..." men RIAA-steg. Tja vaffö inte!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/09/12 :  16:50:21  Show Profile Send pix a Private Message
JRB´s Akido-koppling (återkopplar B+ rippel i motfas) är verkigen snygg på pappret.
Någon som har erfarenhet hur väl det funkar/låter i verkligheten ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/09/12 :  16:53:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Inte i RIAA, men som försteg. Bättre än GGP redan med standardkomponenter.

Layoutade hybrid-Riaat längre ner på sidan i Eagle, men det hamnar nog långt ner på att-göra-listan...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/12 :  16:56:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Intressant som vanligt från Broskie. Blir lite konfunderad när man man hittar ett seriemotstånd på 1M samt att signalförlusten på denna alternativa EQ-lösning är 33dB mot normala 20dB.

Har fått för mig att han blivit mer kommersiell på senare tid. Verkar som om han vill sälja in sitt Aikido-koncept i alla sammanhang. Har aldrig hört eller testat så det må kanske vara bra men mängden rör gör mig tveksam.

mvh
Surgubben som har suttit fast i för många momsdeklarationer de sista dagarna.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/12 16:57:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/12 :  17:07:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Surgubben
Just det ja, griniga gubben mad familykort har testat Aikido. Vad har du att säga om det Time?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/12 :  18:30:29  Show Profile Send time a Private Message
Jo, den låter mycket bra, kristallklar ! inget rörljud direkt så vill man ha värme och gulligt så får man ta något annat, väldigt neutral och transparant. Jag använde E88CC och 6N1P
Om man tittar på schemat ser det inte ut att låta något vidare men det gör den faktiskt, lite hög gain med 88 or bara.
Jag lånade ut den, fick lysande kritik och sedan har jag inte hört nåt...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/12 :  20:21:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Time: Är det RIAAn du testat?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/12 :  21:19:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Oj, vad kul! Tråkigt nog har jag bara två stereo-Aikidokort liggande, och de hade jag lust att använda till linjesteg eller drivsteg... Får bli att köpa fler då, när han gör nya kort till RIAA, vilket han lär göra så småningom med tanke på intresset runt just RIAA och Aikido som har funnit ett längre tag.
På diyaudio och audioasylum finns det ett par som har skrivit om att de har gjort Aikido-RIAA, även då med två uppsättningar Aikido och korrektionsnätverk emellan. Jag hittade dock bara ganska gamla posts, och beskrivningarna har varit väldigt knapphänta, vad jag har kunnat hitta iallafall. Så jag kommer att följa detta med stort intresse... kan det slå nuvistorRIAA:n ur brädet, eller helt enkelt bara vara lika bra, så blir det bygga av.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/13 :  08:12:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Då jag ville titta närmare på RIAAn passade jag på att spajsa den. Bifogar frekvensgång efter rev-riaa, lastade utgången med 50k. Ja, jag har dubbelcheckat! Kan någon svara på varför det ser ut som det gör?

Har också räknat lite på CCSn som utgörs av den övre halvan av ECC83 och får det till att den motsvarar ca 50k. Nog ska väl en 83a lastas lite mindre? Räknefel av mig? Ska läsa på lite mer om Aikidons ursprung, för jag har inte hajat vad finessen är med kretslösningen.



Edit: Bytte ut 1M seriemotståndet mot bästa möjliga(200k) och då blev det så här. Passar ihop med "surgubbens" min.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/13 08:37:36
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/13 :  08:54:10  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Svaret på varför det ser ut som det gör har du i artikeln. Han hade slängt in värden på ett ungefär, och hade inte "spajsat upp" (kool slang förresten - rörslang ) kretsen. Det kommer nog uppdateringar, Broskie sprutar ur sig kretsscheman som vi andra sprutar ur oss... ehhh, jag kanske inte ska fortsätta där... men han gillar kretslösningar iallafall, det är hans grej. Exakta värden kommer sen, om han tycker att det är värt att fortsätta i detalj med nåt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/13 08:54:29
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/13 :  10:31:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Zix: Broskie är en idéspruta och tankeväckare och jag har följt med på hans sajt sen den startades. Jag gillar verkligen att läsa hans artiklar och har flera av hans program(där resultaten inte alltid stämmer med verkligheten). Säkerligen mycket intelligent och han har ju förmåga att uttrycka sig i skrift......Men han är tydligen inget vidare på huvudräkning. Eftersom han samarbetar(delägare?) med Beige Bag är det förvånande att han inte spajsade sin RIAA innan han publicerade den. Man förvånas också då han inte ens använder den RIAA med 3,18uS brytpunkt som är standard.

Alla borde läsa den här publikationen: http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf

Edit: IEC införde ju en norm med basavskärning under 20Hz också. Har bearbetat ett Excelark så att man kan se alla varianter:

www.revintage.se/riaa.xls

Hoppas jag har uppfattat Broskies(?) RIAA-korrektion riktigt i mina antaganden nedan:
Hur blir det med överstyrningsmarigalen i övre registren på den föreslagna RIAAn??? Över 2122Hz förstärks signalen linjärt sisådär 70dB(runt 3000x) innan diskantavskärningen appliceras. Gissar att Aikidon förmår lämna ca 50Vrms vilket innebär att överstyrningsgränsen för en signal i 2kHz området hamnar några dB under 20mV. Låter det sunt? Kollade just med Jan-Erik P. och han sa att det är ung. samma nivåer i området upp till 3kHz som vid 1kHz. Vid 1kHz och en nominell utnivå från PUn om 5mV vill man i normalfallet helst ha långt över 100mV(+26dB) överstyrningsgräns.


Nu får jag väl pisk igen precis som när jag vågade ifrågasätta "Auktoritets-Thorstens" befängda Mk2 LCR-RIAA. Men jag tycker generellt att det råder en alltför okritisk hållning till de konstruktioner som dyker upp.

Observera att jag ansökt om och just beviljats medlemskap i GOM!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/13 12:55:02
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:03:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
GOM?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:25:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
"Grumpy Old Men"

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/13 :  16:52:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Då är vi minst två tjuriga gubbdjefflar här inne ....
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/13 :  22:31:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hmmmm... ja, vi får se vad som händer med phono-bloggandet på tubecad.
Vad Aikidon lämnar beror väl en hel del på matningsspänning och rör? Att han slänger in 12AX7 i första steget är ju inte så märkligt, hög förstärkning och så.
För förstärkningen i Aikido kan du räkna mellan tummen och pekfingret halva my av ingångsröret. Jag är inte rördesigner, ska gud(arna) veta, kan du använda detta som en ledtråd?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/13 :  22:51:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Zix: Vem ska använda vad som ledtråd? Om det är totalförstärkning du menar så konstaterades att den var ca 70dB i mitt inlägg 10:31.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/14 :  06:25:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
GOM verkar vara en klubb i min smak! Allt skall avnjutas med en smula skepsis.

Hur blir man medlem?
Kan medlemmarna hålla sams?

Jag följer naturligtvis tråden med stort intresse också. Även jag har en ny RIAA i pipeline och söker inspiration. AIKIDO-kopplingarna har väl inte riktigt fått mig att tända.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/14 :  07:31:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
I GOM beviljar man sig själv medlemskap. Inte f-n kan man hålla sams när man är sur på alla andra!

Här lite mer RIAA-läsning: http://vacuumstate.com/various/SP-15_Article.pdf

Kolla också in LCRphono-trådarna på www.intactaudio.com/forum

mvh
Ännu en sur värmlänning som kommit på avvägar

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/14 08:37:23
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:09:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Zix: Vem ska använda vad som ledtråd?

Eehhhh... ha hah... Jag har ingen aning! Vad jag än läste då så kan jag inte hitta det nu. Jag var väl antingen full så att jag feltolkade, eller också var jag full och läste något som egentligen inte stod där, eller så var jag bara helt enkelt full. Det är iallafall fullständigt borta nu.
Det där intactaudio verkar för övrigt bebos av idel ädel röradel. Steve Bench med flera... Där skulle man ju aldrig våga skriva nåt! En annan skulle ju inte vara värdig att ens knyta upp deras anodkablar skosnören.
LCR-riaa är ju annars en till sån där jättehypad krets som man aldrig kommer att kunna bygga förrän man blir rik och kan jonglera med transformatorvolymkretsar. Och då kommer man ändå aldrig ha tid att bygga kretsen, och därför aldrig får reda på om den är nåt att ha.
GOM skaffar sig tydligen snart en ny medlem i mig...

/glad värmlänning som också gått vilse

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:22:40  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har precis fått färdigt utgångssteget till sacd'n ("Aikido-variant") och det låter mycket lovande. En riaa skulle absolut kunna bli nästa projekt så.....
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/16 :  17:28:09  Show Profile Send time a Private Message
Jag har bara testat den "vanliga" Aikidon som den är med kort och allt, kom över ett kort billigt. RIAAn är jag osäker på, tänker istället bygga med LCR som ReVintage har i hyllan...
Välkommen i GOM !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/16 :  18:06:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Aikido = lätt att sätta ihop utan kretskort.
Lite mer delar blir det förstås i RIAA-version.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/18 :  21:21:48  Show Profile Send time a Private Message
Ronnie, jag vet, det är fusk med kretskort, för B-skådisar
Jag var skeptisk till conceptet på pappret men det visade sig spela förbaskat bra, ska bygga fler !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/18 :  23:57:25  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Nu har jag inte använt nått kort själv men att kalla just dom här korten för fusk var
lite magstarkt Går förmodligen att hugga ved med, bara att sätta längst ut på ett
skaft
Ni som har följt utvecklingen, brukar det ta lång tid mellan ide och färdiga kort
En riaa känns mer och mer lockande
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/19 :  00:12:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Heh.. jag har inget emot kretskort, utan ville mest uppmuntra folk att inte låta sig stoppas av nån eventuell kortbrist.

Idel standardkomponenter med långa fina ben, och lätt att pussla ihop.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000