HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fråga om Rush - Snake & Arrows
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:09:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I ett repotage i EQ Magazine påstås det att skivan skall vara varsamt mastrad och att det inte är krossad. Någon som vet om det stämmer? Kanske en bild på en mätning?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:30:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=52906

Cygnus X1 skriver:
quote:
I "rushed" out to buy this new album today, and while not quite in the league of Moving Pictures or Hemispheres, S&A is definitely Rush. I'm even hearing some big riffs, keyboards, chorus pedals, and flanging on some of the songs. A nice departure from Vapor Trails!

The mastering, while a definite improvement from Vapor Trails, still isn't great, though. There's noticeable distortion on "The Main Monkey Business" and a few parts of "Spindrift,' for example, and everything is LOUD without any dynamic contrast. I suppose that's what might be expected for a 2007 rock album - I'm just not used to it since I've bought so few "new" rock albums this decade. Maybe the LP will be better - though I would hope that an album of this length would be a double LP, as the inner tracks would be squashed as hell and distorted. If they try to squeeze this on to one platter, it's going to sound atrocious.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:50:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skall köpa tidningen men en kompis säger att de inte använt någon kompression alls under inspelningen, bara lite i mixen. Men det verkar stämma dåligt med vad du hittade ztenlund. Tack

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:08:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan distortionen bero på något annat än mastringen och komprimering - jag tänker på de ursprungliga ljudkällornas kvalitet, effektpedaler osv osv..? Att skivan är högt mastrad tyder ju dock på att det är komprimerat som tusan...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/14 :  03:29:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Skönt att fler uppmärksammat disten,trodde det berodde på min lur annläggning.

quote:
and everything is LOUD without any dynamic contrast. I suppose that's what might be expected for a 2007 rock album

Hmm,tycker det är lite konstigt att ett så pass poupärt band som Rush som väl lär ha några av de bästa studio teknikerna i världen kan tillåta detta.För inte kan det väl vara så att merparten av fansen vill ha ett så pass komprimerat ljud.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/09/21 00:25:01
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/21 :  08:58:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag gav efter och köpte den men har lyssnat ganska lite för musiken var väl så där lagom kul eller behöver kanske fler lyssningar för att komma till sin rätt.
Ljudet är OK modernt dvs väldigt producerat med massor av trix och fix i varje låt. Trummorna kan låta på fem olika sätt i samma låt och kanske finns det sådana som tycker det är kul men det gör inte jag. Cymbalerna är grymt hissade, typ 10-15 dB.

Skall låta den gå några varv i helgen så får vi se vad jag tycker på måndag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  12:51:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vill tipsa lite om Trettioåriga Kriget.
Utomlands anses de vara en föregångare till Rush!
Kolla min tråd om Trettioåriga Kriget.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000