Author |
Topic |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 23:54:01
|
Vart ett lite mer långdraget "projekt" än tänkt från början...haha...inte ovanligt i "min värld".
Nu satt den i alla fall
....e typ "rätt gla´ida´! !!! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 00:35:46
|
quote: "projekt"
Jag förstår inte riktigt? Har du trimmat bilen?
Grattis! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 08:27:07
|
Välkommen in i gemenskapen!
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 08:43:35
|
Nog behöver min bil trimmas: Dess 90 hästar är antingen halvtidssjuksrivna, eller så är 20-25 av dom helt enkelt borta ur stallet!!!
Hmm...ztenlunds bil(d)illustration kanske implicerar att jag eg menar jag nu kan köra på 1 hjul...?
Well, THAT simply won´t happen
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/09/11 08:45:54 |
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:14:11
|
Grattis! Men passa deg det är mycket fartkontroller just nu. MVH Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:15:02
|
Grattis! Men passa dig det är mycket fartkontroller just nu. MVH Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:20:47
|
Grattis
Välkommen till hojträsket |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:40:01
|
Trevligt! Bara att hoppas på att hösten blir bättre än sommaren. Vad är det du ska köra för sort? |
comfortably numb |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 16:48:47
|
Revoxarn: Fartkontroller? Äsch...jag kör nog "under radarn", so to speak, tror jag...med mitt gamla customjärn är 100+ inget man längtar efter. Hmmmm...kanske ska skaffa vindruta, så vore de möjligen tänkbart med 100+ *nån gång*...men tack för upplysningen det är altid bra veta mer än man gjorde nyss!
TobbeL & Jojje : Tack!
Magoo: Virago XV535 -95, får duga ett tag...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/09/11 16:51:11 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 17:47:10
|
- Grattis och välkommen i gänget!
Det är starkt vanebildande, men det vet du redan!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 23:44:22
|
Tack & tack! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 07:42:07
|
Skulle gärna vilja göra samma sak, men vågar inte, då jag har en aning om hur gashandtaget skulle hanteras,,,
Grattis! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 09:05:57
|
Zalve. Tack.
Ang gashandtagets evt behandling: antingen vill man leva länge eller så tar man lätt på sånt, hehe. Fattar nog...hade jag en 'racehoj' skulle jag iaf säkert köra fortare än nu...så de va ju enkelt ordnat: bara köpa halvslö hoj så går det inte *lika* fort ...
Sen e man ju ny och ännu ovan, nog bara bra ta det coolt... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 10:43:52
|
Grattis! Så avundsjuk man blir :) Teorin är klar. Snart kan vi ha ett helt audiofil-mcgäng |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 11:40:07
|
quote: Skulle gärna vilja göra samma sak, men vågar inte, då jag har en aning om hur gashandtaget skulle hanteras,,,
Kan tänka mig att det blir digitalt... ett eller noll. Mest ett förmodar jag. |
comfortably numb |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 22:58:46
|
ett = gas noll = broms
båda förutsätter varandra, typ... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Jonsolo89
Member
131 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 23:02:44
|
Grattis!
Ska köra upp den 18 alltså på tisdag :S har du nå tipps :P |
www.kanngi.se |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 00:56:15
|
Jonsolo89:
Tja...beror väl på VAD du evt tycker e svårt.
JAG hade hela tiden kanonsvårt att lära mej köra SAKTA (krypkörningen)*** utan att peta i foten eller åka ur spåret så att säga...men men. Man fick prova lite på både "låg å högfarten" innan själva *uppvisningen* (skolan tog med oss dit en dryg timme innan) och DÅ gick det bra, så man kunde släppa lite av anspänningen man evt hade i kroppen. Alla vi som var ute denna dagen fixade manöverprovet "galant" vilket ju var najs.
Jag sumpade första uppkörningen, då vart de bara fel trots att jag eg inte kunde det sämre då. Sladdade(!) i högfartsbanans bortre ände, hehe, utan att stanna eller köra omkull, iofs, men *det var ju inte så snyggt* hehe så blev att göra ny uppkörning...dro ner koner på 2 försök, sladdae på tredje... (man får inte alltid 3 försök heller...)
Denna gång gick dock allt "som tåget" trots att jag även denna gång var rätt tveksam till just hur lågfarten skulle gå...tur skolans MC är SÅ mkt bättre att svänga i låg fart med, samt har mkt bättre kopplingsprecision än min, så jag kände visst lugn ändå...hehe.
Du har väl gått skola så du vet vad som rent allmänt är viktiga moment att fixa?
I trafikdelen var det klockrent, UTOM att jag fegade lite vid infart till motorvägen. DET var inte jättepopulärt, men han bedömde att jag ändå hade ett sunt körsätt som helhet, hehe.Var ju gött det, hade jag slarvat lite mer där hade jag surat nu och fortfarande varit utan kortet...
*** Ang lågfarten: Det visade sej vid båda tillfällena jag körde upp, att "krypen" accepterades vara OK även lite(!) snabbare utförd än vad skolan lärde oss SKA vara fallet, om det kan vara värt nåt.Läraren visade mej, å jag skulle knappt tro jag kan köra SÅ sakta som han gjorde, men "nästan så sakta" räckte tydligen ända fram. Dvs kör för allt i världen sakta, men det tycks inte vara EXAKT så petigt med den *extrema* långsamheten, mest viktigt att du styr/manövrerar "tryggt" å "sansat" samt justerar farten snyggt med gas/koppling.
LYCKA TILL!!! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/09/13 01:03:09 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 10:46:47
|
När jag tog mitt A1-kort hösten -00, var det inte hastigheten utan kopplandet de var noga med. Det spelade ingen roll att jag kunde köra tillräckligt långsamt utan att använda kopplingen.
Jag antar att de blev bländade av urkraften i en 125cc parallell-twin. =) |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 00:39:13
|
Vemsom: Grattis!!!
Skönt det gick vägen..både få körtid i år, och att få kortet. Najs!!! Jag har ännu inte stängt in min hoj, men är nog inte sååååå många åkbara dagar kvar nu...
Rovis: Hmmm...jag trodde först det räckte köra så sakta som det blir på 1:ans tomgång, men icke.MKT saktare än så var det tänkt.
Vilket får mej undra hur sakta kan du köra på tomgången med din hoj? Dvs utan att använda kopplingen att slira med för ännu långsammare hastighet.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 08:07:09
|
Så sant Edison! Malmö är tydligen enda uppkörningsstället i Sverige där man får köra i oktober också (och även november om vädret tillåter och det gäller omkörning). Men det behövdes inte någon omkörning som tur var :) hade inte fått någon tid förrän i vår isåfall. Det ösregnade på uppkörningen men allt gick super. :) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 10:23:49
|
Edison: På min Suzuki GT125-X4 (såld sen många år) puttrade jag väl fram i cirka 3-4km/h vid tomgång på ettan. Då låg jag alltså på strax över 1000 varv/min, vilket krävde mycket varsamhet för att inte börja hacka.
Min erfarenhet av tvåtaktare är således kanske lite skev. Förvisso fanns all "kraft" mellan ungefär 4500-9000, men på de lägre växlarna drog den snällt från 1500 hela vägen upp till 10000. |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/10/19 : 12:43:15
|
Trevligt att ha en till att gratulera, GRATTIS vemsom!
På min tid så var det garaagevändning som gällde, tricket där var att ha hyfsat högt motorvarv (för att skapa lite större rörligmassa och därmed få en cykel som inte vill välta lika lätt) och slira lite lagom med kopplingen.
Men skaffa dig ett par varma vantar så blir säsongen lite längre. |
comfortably numb |
|
|
|
Topic |
|