HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med motstånd mellan hörlurar - mp3 spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:09:41  Show Profile Send Henmyr a Private Message
Jag har en cowon D2. Den tycker inte om lurar med låg impedans, så jag tänkte som ett nybörjarprojekt göra en kabel med ett motstånd i att ha mellan d2'n och mina hörlurar.

Har aldrig gjort något liknande förut och är ingen elektriker, så har tyvärr ingen aning om något. Har en lödkolv dock.

Vad behövs för för en sådan? Den ska inte vara speciellt dyr, men bör helst inte förstöra ljudet något. Kvalitén ska alltså vara lika bra som en standard hörlurskabel.

Jag tänker mig ett totalt motstånd på cirka 40-60 ohm i kabel + motstånd.

Jag har kollat på några DIY kablar här i forumet, men har inte hittat någon som är gjord för portabelt bruk. Den bör vara cirka 1,5-2dm lång. Men ju kortare desto bättre. Dock inte så kort så att det blir påfrestningar i hörlurskontakten på d2'n.


Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:36:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du kan ju alltid ta en vanlig lågresistiv kabel och sen bara sätta motstånd. Man brukar sätta en 120 ohm resistor på utgången i hörlursförstärkare så du kan ju utgå från det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000