Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 09:11:52
|
Hej Erik (och ni andra) Jag har en AEG "Type D" radio från 20-talet. Min svärfar fick den som 12-åring, och den användes senast på 50-talet (då kristallen byttes) Tror den är tillverkad på 20-talet. Någon som har en idé hur den funkar? Enl. ägaren krävs inget batteri el. extern strömkälla för att användas med högohmiga lurar, vilket jag har svårt att förstå (radiovågorna har ju knappast energi att driva lurar). Men den har bara utgångar för: lurar "Telefon" Jord "Ende" Antenn "Antenne" Jag är mest intresserad att se om/hur jag kan få den att fungera. Har ett par fungerande Western Electric lurar enl. bilden. Detektorn (Kristallen) på min radio är inte enl. bilden utan ett vertikalt rör med Kristallen i botten samt "växelspaken" vertikatl ovanifrån. kristallen är alltså helt synlig från utsidan.
Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 14:28:35
|
På följande sida hittar du lite info:
http://www.esr.se/exteknik/radioteknik/kristallradio.html
quote: (radiovågorna har ju knappast energi att driva lurar)
-Jodå, det går bra!
Ett rykte som säger, att en smart bonde i närheten av Hörbysändaren fixade gratis belysning i sina stallar på detta vis!
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2007/09/09 15:14:07 |
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 14:56:43
|
Tack MG Men länken fungerar ej för mig. Pratar vi AM-sändningar här ?(och sänds det fö. några sådana nuförtiden) /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 18:17:58
|
Pix: Det är en kristallmottagare för mellanvågsbandet. Den är i första hand avsedd för kraftiga lokalstationer, några sådana mellanvågsstationer finns ej längre i Snålsverige någonting som såvitt jag vet vi är ensamma om. Ett undantag är den svaga Sölvesborgssändaren vilken sänder utlandsradio på 1182 Kc. Jag har lyckats ta in Stavanger på en kristallmottage vid några tllfällen men då har jag en kraftig longwireantenn till hjälp. Jag tycker nog den här apparaten bäst fyller sin plats som prydnad. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
pix
200.000-klubben
4174 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 19:49:45
|
Tack Erik. Kul att veta lite om den. Jag ger dock inte upp, utan att försöka vad krävs för att tillverka en "kraftig longwireantenn" ? Svärfar (som ägt den sedan 30-talet) minns en antenn bestående av mängder av koppartråd lindad runt en trävinda (ca 0,5m i diam). Eller kan man helt enkelt dra tråd längs med taknocken på huset ?
När jag vet att den låter (fungerar), så kommer den att få pryda sin plats i bokhyllan.
Mvh /Pix |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 21:23:00
|
Från skorsten till ett lämpligt träd den bör vara 40-50 meter lång. Isoleras i ändarna med porslinsisolatorer eller på annat lämpligt sätt. Lycka till |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
|
|
Topic |
|