HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-transport till Tact/Lyngdorf?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:26:44  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Skulle vilja ha förslag på en bra cd-transport till Tact/Lyngdorfs digitala förstärkare.Det ska vara en transport med balancerad digital utgång.

Lyngdorf har ju sin egen CD-1 och Nad S500i är en annan spelare med just balancerad digital utgång.Dock är ju dessa spelare inga renodlade cd-transporter vilket innebär att man betalar för D/A omvandlare etc som man ju inte behöver i detta fall.

Jag vet att man får ett riktigt bra resultat med en billig spelare/transport vilket ju är en av fördelarna med just Tact/Lyngdorfs förstärkare men det skulle vara intressant att få veta hur mycket det är att tjäna på en bättre mer påkostad transport vs en enklare variant i detta fall.

Ett plus i kanten är ju om transporten även klarar av SACD!

Representant för Respons högtalare i Sthlm

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:14:05  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag har en Tact 2.2x och min erfarenhet med den är att den är realivt okänslig på transportsidan. Jag vet inte hur det är med deras nya prylar men testa lite olika varianter i olika prissegment innan du bestämmer dig.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/08 :  16:20:18  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Ett plus i kanten är ju om transporten även klarar av SACD!

Kan vara svårt att skicka över AES/EBU.

quote:
The problem is the S/P DIF and TOS outputs will only work when you are playing standard CDs in the player. The SACD signal is a 1 bit Direct Stream Digital signal that is not compatible with S/P DIF or TOS. At this time there is no digital output standard for 1 bit Direct Stream Digital digital audio so no high definition digital audio outputs are supplied. IEE 1394 (Fire Wire) could easily transport the audio data if desired or yet another digital audio output hardware standard could be devised for 1 bit Direct Stream Digital.

Källa: http://www.puredigitalaudio.org/sourcematerial/index.shtml
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/09/08 :  17:04:57  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
"Kan vara svårt att skicka över AES/EBU"

Det var ju trist om det är på det viset!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/08 :  19:47:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lyngdorf lanserar ju sin cd1 som en transport och cdspelare, du kan helt stänga av dac sectionen så hyfsat utbyte som drive får du ändå verkar det som.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/09/08 :  20:57:02  Show Profile Send snare2 a Private Message
Best vinning får man om man kopplar CD-1 till Lyngdorf egna processor.
Det blir som Claes Ireland skriver att dac sektionen slås av & man kan använda full uppsampling ( om man nu vill detta ).
Den är faktiskt bättre som transport än som cd-spelare, även om jag upplever den som lite "rapplig"!.

Jag har dock upplevt att CD-1:an kan vara lite knusslig med att läsa in vissa skivor.
Det har hänt att jag får öppna & stänga cd-släden ett par tre gånger innan den har kunnat läsa in skivan.

Ta hem en och testa, den är ju dessutom prissänkt har jag för mig till 15,000:-

Lycka till

Mvh
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/09/09 :  09:29:05  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
CD-1:an och även nämnda nad S500i vet jag fungerar utmärkt men även om man kopplar förbi D/A sektionen så betalar man ju för den vilket känns onödigt.Min tanke är att det förmodligen finns bättre transporter där man bara betalar för just transport biten.Jag tänker mig då framförallt en begagnad sådan som då förmodligen är betydligt billigare och även bättre än exempelvis CD-1:an!

Frågan är hur många alternativ det finns med balancerad digital utgång?

Fortsättning följer.....

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/09 :  09:58:05  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kanske denna, ren drive

http://www.advance-acoustic.com/en-product.php?id=10
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/09/15 :  10:06:40  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Det verkar inte finns så många alternativ här.....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000