HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Engelholm Audio - Delo, ny kostym
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:47:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Under lång tid har både Delo och Prelo fått finna sig i tråkiga standardapparatlådor. Den tiden är nu över.

Först ut är Delo i ny kostym!



Prelo's låda är identisk sånär som på fler rattar och vippor på framsidan, samt något annorlunda in/ut-kontaktlayout på baksidan. Detta ger en möjlighet till Delo-kunder att på ett effektivt sätt kunna uppgradera från Delo till Prelo samtidigt som 80% av lådan, 80% av kontakterna och 30% av elektroniken behålls.

Bortsett från sidorna (som är extruderade) är toppen, botten, front och bakplatta framtagna med vattenskärande teknik. Detta ger bra toleranser och är på sikt kostnadseffektivt. All "text" är graverad med antingen diamant- eller frässpets. För ökad läsbarhet behandlas den frästa ytan med ett medel vilket reagerar med den nakna aluminiumen (eloxeringen är ju bortfräst) och blir svart.

Genomgående används Neutrik's kontakter som utöver god kvalite också står för säkerhet - se bara på RCAkontakterna som är infällda!

Delo/Prelo finns också mot kostnadstillägg i valfri eloxerad finish.

quote:
Engelholm Audio Delo är ett aktivt delningsfilter för den som söker ett sätt att komplettera med bättre basprestanda och justeringsmöjligheter. Såväl RCA som XLR in/ut finns.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/08 11:05:07

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:18:58  Show Profile Send Njord a Private Message
Vad ska man ha de här lådorna till?

Om man är en teknisk idiot som jag så behövs det en riktigt pedagogisk förklaring.

Det står på din hemsida att du gör "brukshifi". Är Delo och Prelo något för en vanlig människa med en liten anläggning?

En "Delo for dummies" skulle vara bra att ha.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:20:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Delo - Aktivt 2vägs delningsfilter vid 80Hz
Prelo - Försteg med inbyggt DELO (har jag för mig.)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:21:26  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Infälla rca kontakter har jag inte sett innan, stiligt!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:32:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njord: detta är mitt bud på hur man skall göra om man till exempel vill komplettera stativhögtalare med "subbwoofer". Stativarna kan för den delen vara elektrostatpaneler eller varför inte magnetostatpaneler, ja även golvstående högtalare!

Grejen är att Delo (eller Prelo) gör en aktiv filtrering vid 80 Hz så pass "kraftigt" att du inte kommer höra varken Diana Krall eller Leonard Cohen ur dina basar - du behåller det fina mellanregistret/diskanten i stativarna men lägger till basmoduler enligt eget tycke (eller köper REL, Velodyne, XTZ, nått från mig, bygger själv, etc). Tillika blir stativarna (eller panelerna) avlastade så att dom inte behöver svettas med jobbig bas. Stativarna fokusera på det dom kan, basmodulerna på det dom kan.

En bonus är att man kan välja slutsteg mer specifikt för mellanregister/diskant (/typ röster och de flesta instrument) och ett annat till basmodulerna. Under en (lycklig tid) körde jag ARC VT100 mk III på topparna och Krell KAV-2250 till basarna...

Mer läsning finns i denna länk

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:53:11  Show Profile Send Njord a Private Message
Tack för ett bra svar EA.

Det verkar vara en produkt som borde stoppas in som ett intressant förslag i några av de trådar där man har efterlyst musikaliska subwoofers. Nu senast Hinken74 och nyligen Ohmboy.

Men du kan förstås inte ohämmat göra reklam för dina egna produkter.

Det var i alla fall skönt att ställa en korkad fråga och få ett vettigt svar. Många gånger blir man så imponerad av kunskapsnivån hos andra skribenter att man inte vågar ställa de enkla frågorna.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  12:24:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack själv!

Ang korkade frågor är min åsikt att det är bättre att ställa frågan och (eventuellt) låta folk tycka man är korkad - man har ju ändå själv blivit klokare av svaret!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/08 :  21:22:09  Show Profile Send Lech a Private Message
Hmmm
quote:
Det verkar vara en produkt som borde stoppas in som ett intressant förslag i några av de trådar där man har efterlyst musikaliska subwoofers.


Finns fler kandidater.

MVH
Lech [quote][/quo

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/09/08 21:26:35
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/09/09 :  00:51:45  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ser bra ut, Engeln!

Men (!) jag hade gärna sett att skruvarna i fronten hade fått en mindre iögonfallande framtoning. Kanske en tjockare frontplatta med försänkta skruvskallar eller försänkta insexskruv typ MF6S eller maskerade i form av handtag eller ...
Hur som, gratulerar till ett bra, ekonomiskt och genomtänkt produktsortiment med en egen identitet!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/09 :  10:00:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vet inte vad du menar, Lech, men det verkar som att du var på krigsstigen igår?

Allt går att lösa, Amatören men oftast till en merkostnad. Nu har jag försökt få skruvarna att bli en (kraftig) del av estetiska designen. Nästan lika stora skruvar sitter på topp- och bottenplattan men även baksidan för att det skall bli enhetligt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/09/09 :  10:24:16  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej Engelhom här är lungt.
Blev nog en föveckling som jag skäms över.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:30:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Missade ditt inlägg, Lech men nu är jag med igen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000