HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi recension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:01:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har ni någonsin läst en NEGATIV recension om hifi utrustning.
Negativ menar jag ! Där utrustningen sågas helt och hållet.
Saknas sådan utrustning eller är recensionsförfattarna fegisar ?
Det skrivs spalter om hur utrustning skiljs från varandra med exakta mättningar på kurvor, ohm, watt, mm och cm men ingen vågar skrika ut:
kungen är...... NAKEN !!!

Bara en fundering

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:39:04  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
HiFi & Musik skrev en riktigt dålig recension av en Yamaha tuner i slutet av 80-talet.
Jag kommer ihåg att recensionen var så kass (liksom tunern T-07) att yamaha vägrade annonsera i HiFi & Musik på väldigt länge.

Testet kom så lägligt eftersom min fd svärmor just köpt ett Yamaha-paket med sagda tuner och matchande förstärkare, A-07, och kassetdäck, vinylsvarv och burkar (kommer dock inte ihåg beteckningar på resten av anläggningen).

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:58:17  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Där ser man, slutet av 80-talet.... 20 år av enbart positiva recensioner !
Du kommer också med förklaringen: "att yamaha vägrade annonsera i HiFi & Musik på väldigt länge....."
Alltså med andra ord och i slutändan är recensionerna en annan sort av reklam godkännd för att tillfredställa producenterna, annars...
inga reklampengar !!!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:07:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Detta spörsmål är uppe till diskussion med jämna mellanrum.

En av trådarna är

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62106

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:11:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag brukar citera Ingvar Öhman när det gäller detta, han uttryckte det väldigt väl tycker jag:
quote:
Det är inte riktigt som du beskriver det, men visst har de flesta av de av mig testade apparaterna valts bort såsom objekt att skriva artiklar runt. Närmare bestämt gäller det alla de apparater som jag nästan bara skulle kunna skriva något negativt/avrådande om.

Skälen är följande:

1. Information om brister hos en produkt kan inte användas för att ta ställning för en annan produkt. Därför känns det som om de positiva rapporterna är de värdefullare, som konsumentinformation.

2. Det är jobbigt att skriva, och då känns det rimligt att prioritera de värdefullare rapporterna framför de mindre värdefulla. Det handlar ju inte bara om tid att skriva, utan om lust - och om att tid att skriva om saker att inte rekommendera kan bytas mot tid att TESTA nya apparater så är mycket vunnet när det gäller att hitta så många bra apparater som vi kan.

3. LTS, som inte är en kommersiell tidskrift, stöter sig tillräckligt med delar av branschen som det är. Att berätta att dåliga produkter är dåliga skulle inte göra situationen bättre med avseende på möjligheter att kunna testa nya apparater i framtiden. Att inte skriva om dem är fullt tillräckligt tycker jag, och helt relevant. Vi vill ju ta ansvar för att rekommendera dem, lika lite som vi vill det för de apparater som vi inte har testat alls. Att inte säga något om det vi inte vill rekommendera blir således konsekvent, i synnerhet när vi gjort det känt att vi gör så.

4. Jag personligen tycker att jag får på skallen tilräckligt, och att jag slösar bort tillräckligt med tid på att försvara "negativa synpunkter", som det är. Att skriva att något är dåligt kostar inte bara tid och är trist att göra - det får ofta efterräkningar som kan bli oöverskådligt stora dessutom. Jag kan dessutom tycka att det är fel att skriva ned saker man gillar, för det kan ju bero på att man bara inte "förstår deras värde". Då är det kanske bättre att den som gillar apparaten får bekriva den, och läsarna får ta ställning till vilken skribent/testare de känner igen sina egna upplevelser bäst genom. (Så gör även Stereophile)

Citatet kommer från: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16504&postdays=0&postorder=asc&start=2880

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:16:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Självklart sker också en gallring av "tråkiga/dåliga" produkter för att slippa fylla tidningen med skitprodukter, negativa recensioner/tester, etc. Jag menar - vem kommer på företagsiden att skapa en tidning som skall vara negativ istället för positiv?

Tidningen "Min trädgård" skriver: denna blomma är ful, luktar illa och svår att sköta. Denna buske påminner mycket om min svärmor. Vi har testat denna spade som gav mig ryggont, blåsor i händerna och den gick till slut av. Här besöker vi hemma hos Laila i Smålandsstenar som har en väldig misskött trädgård, se bara bild till höger.

Man får faktiskt inte poäng på att klaga.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:24:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det som slog mig när jag läste hifi&musiks senaste jättetest av golvare var att de sämsta (enl betyget) högtalarna i testet fick betyg 5 dvs normalbra. Antingen är högtalare nuförtiden väldigt bra eller också är bytygsystemet fel. Det verkar nästan som om normalbra är lägsta betyg, vilket borde vara medelbetyg. Statistiskt borde 5 vara medelbytyget i alla sammanlagda test eller spelar olika högtalare i olika prisdivisioner i olika betygsskalor det hela är lite förvirrande eftersom nästan alla högtalare i klassen 5000-10000 är nästan så bra det kan bli eller i sämsta fall normalbra, vad fan är då normalt? Annars tycker jag det är rätt kul att läsa tidningarna och titta på bilderna, det ska vara som porr, mycket titta och lite läsa

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:29:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
EA> Kul liknelse, faktiskt man vill ju läsa om bra grejjer, fly bort en stund och fantisera en smula. Inte se skit och depression.
Tänk er en heminredningstidning med massor av kassa jyskprylar och dyl, sunkiga hemrepotage hos folk med alkoholproblem som inte grävt fram damsugaren sen de köpte möblerna när de flyttade in på 70-talet kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:57:24  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Men om alla recensionerna är bra gör det mycket svårare att välja !
och recensionerna är ju avsedda att hjälpa till till ett någorlunda vettigt bra köp annars vilket syfte uppfyller de ???
Varför ska vi behöva läsa en recension som vi vet i förväg att den är positiv ? Förvirringen blir inte mindre, tvärtom !!
"Denna buske påminner mycket om min svärmor".... men busken kostar avsevärd mindre än en hifi produkt....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  12:06:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Just det: "hjälp till köp"! Det egna ansvaret kommer vi nog inte ifrån...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:11:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idé: Välj det som inte skrivs om idag och skapa en internetsite som sablar ner på allt och alla. Lycka till!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:25:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Som motvikt är detta inte alls dålig idé !
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/09/08 :  14:25:50  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Men om alla recensionerna är bra gör det mycket svårare att välja !

Det brukar gå bra att läsa "mellan raderna", att utrustningen är speciellt lämplig för viss sorts användning, eller tilltalar en viss musiksmak, osv. Vi har gått tillbaka och läst gamla tester om utrustning vi köpt, och konstaterar att man prickat in ganska väl hur utrustningen faktiskt spelar. Sen är det ju kört om recensenten är hårdrockare och man själv älskar akustisk musik.

Jag har märkt att många tidningar väljer att inte skriva alls i stället för att "såga", när något inte håller måttet. Personligen tycker jag att det är en bra princip.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/08 :  14:26:38  Show Profile Send mayro a Private Message
just hififolket är ett speciellt rätt i kritik onyanserade i sitt läsande. Därför vågar ingen skriva ens nyanser av ´kritik. För skriver man att det kunde bla bla bla med en ytterst liten liten kritik om en produkt så är den stendöd sedan där ute för stackars handlarna ÄVEN om produkten bredvid faktiskt är sämmre med har haft en mindre nogräknad reference som jämförande ..

Detta är tyvärr i hifisvängen ett av dom största problem som finns... Ett ord fel dödr helt utan någon nyans alls finns..Jag har vid enstaka tillfället begått felet att inte beakta detta fenomen ibland av obetänksamhet... Och reaktioner av astronomiska mått inkommer direkt... Vilket är förståerligt på ett sätt men så fel på ett annat..

Man borde verkligen hos envar börja förstå att nyanser INTE alltid är svart vitt utan endast ju är nyanser. Eller smak som kan skilja

Bara ett enda ord om att "hos mig lät det skit" kan slå ut en sak fast den inte ens bar ansvaret för VARFÖR det blev lite ytepyttefel kanske i toppen eller i basen..

Här är ett område som bakbider våra handlare rent otroligt i sina val av saluförd utrustning samt även begränsar deras lust ens att tåla kritik av ens liten nivå. Dom VET så jäkla väl HUR läsaren läser in rena katastrofen fast det är till o med ogrundat..

Man måste ALLTID prova och lyssna själv för att fälla sina egna omdömmen. Och endast använda andras recentioner såsom EN röst.. Inte en sanning..

Detta är mina tankar runt ämnet kritik...

MVH

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/09/08 :  23:04:17  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
På tal om recensioner så tycker jag det saknades fler svenska bidrag i nr 4 av HiFi&Musik när de testade stativare från 2500:- till 5000:-.

Jag skulle vilja se hur t.ex Dynavoice DM-5 (1995:-), QLN 601 MKII (2995:-) och Proson Reality Sat 51 MKII (sänkt fr. 2495:- till 1995:-) står sig mot "de andra" i ett sådant stortest.

Personligen tycker jag det är lika kul att läsa tester på budget-HiFi som det är att läsa tester på mer "seriös" utrustning.

Nu i somras var jag inne hos fynda och lyssnade på en del av deras högtalare i deras inte perfekta lyssningsrum och blev positivt överraskad av ljudet från Proson Reality 63 MKII som i deras lyssningsrum spöade MA RS6 rejält vid "side-by-side" test.

Sedan vet jag inte om det är så att högtalare från JWS fabriken i Falkenberg anses vara dåliga pga sitt ursprung men så dåliga tror jag inte de är, vare sig det står Proson, QLN eller Dynavoice på dem.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  00:11:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Bra inlägg mayro.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/09/09 :  13:44:25  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Adagio skrev:
quote:
Det som slog mig när jag läste hifi&musiks senaste jättetest av golvare var att de sämsta (enl betyget) högtalarna i testet fick betyg 5 dvs normalbra. Antingen är högtalare nuförtiden väldigt bra eller också är bytygsystemet fel. Det verkar nästan som om normalbra är lägsta betyg, vilket borde vara medelbetyg.

Intressant spörsmål. Man försöker väl hitta något slags reell skala där 1 är skräp och 10 är fenomenalt. Om sedan 8 är genomsnittsbetyget för testes produkter så innebär det väl att det var idel lyckade produkter som testades. En smula tråkigt kanske.

Sedan tror jag helt enkelt att det är så att t.ex. en budgethögtalare i genomsnitt låter otroligt mkt bättre än för 10 år sedan, därav genomgående höga betyg.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:44:09  Show Profile Send edison a Private Message
Enligt HiFi & Musik själva är deras skala relaterad till den prisklass som respektive pryl finns i, dvs en högis för 10.000/par med betyget 8 är inte i HiFi & Musiks ögon/öron lika bra som en som fått samma betygssiffra och som kostar 45.000 spänn.

-----------------------------------------

Kan hända (osäker här, så här spekulerar jag!) att man i ett enskilt test kan relatera betygen enbart till alla grejor som var med i samma test, även om de varit i skilda prisklasser.
Då avviker man ju från det ovan beskrivna, och isåfall står det i testet att man bedömt på det sättet, den gången.

"Normalmodellen", där priset är del av grunden för hur betyget sätts brukar finnas beskriven nånstans i tidningen, minns inte om det är i varje nummer eller bara ibland.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/09/09 14:45:07
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:06:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Föredrar definitivt den nu avsomnade amerikanska high-end tidningen "Fi"´s betygsystem;
***** = The sound of live music
**** = The closest you can come to the sound of live music, when price is no object
*** = Next best
** = Exeptionally naturally sound
* = Good sound at a fair price

"The sound of live music - is unattainable. No component on the FiList will ever be rewarded five stars. It may seem silly to use a category that´s beyond reach, but it´s just a fact that no piece of electronics can reproduce the sound of music heard live in a concert or a club. Pretending otherwise diminishes the value of our other ratings."

Låter sunt tycker jag.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/11 :  08:44:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Det går inflation i betyg på produkter både innom Hi-Fi och Musik.

Ta bar hur pass höga betyg Cdskivor får högsta betyg är mycket vanligt trotts att det egenligen är bara 50 skivor som spelats in som ska ha det. Samma sak borde gälla innom hi-fi.
Ljud ska bedömmas oavsett pris. Att en produkt förr 2000 låter som 5000 kan det få bra prisvärds betyg men den kan ju knappast jämföraas med Hi End.

Betygen är därmed oftast missvisande. Men vi får helt enkellt läöra oss att 5 betyder knappt godkänt eller nästan uselt emedan 10 är ett bra köp. kanske borde varit 8.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000