HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Motkoppling igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:51:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mina teorier angående motkopplingens för och mestadels nackdelar har stött på viss kritik från en del håll. Bla med anledning av detta vill jag här göra några förtydliganden då jag kanske vid närmare eftertanke varit lite för kategorisk i mina uttalanden. Som ett flertal kanske känner till har jag under senare tid endast arbetat med triodförstärkare i ren Klass-A drift. Och mina uttalanden gäller i första hand dessa typer av förstärkare. Däremot om förstärkarna är Pentod/Tetrod kopplade MÅSTE motkoppling tillföras då Pentoder/Tetroder har mycket hög förstärkning och därmed är olinjära till sin natur, detta gäller även transitorer. Likaså bör även motkoppling införas (och då gäller det även för trioder) om förstärkaren arbetar i Klass AB1 eller AB2 (fixed bias). Med andra ord bör "motkopplingsfria" förstärkare endast komma i fråga vid ren Klass-A drift samt med triodrör eller triodkopplade pentoder. Och då gäller även att utgångstransformatorn håller en mycket hög kvalitet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2007/09/07 09:52:50

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:03:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Read you loud and clear!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:22:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tydligt och bra. Tack Erik!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:30:27  Show Profile Send marens a Private Message
Det är värt respekt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/07 :  15:27:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tillägg till mitt tidigare inlägg. Singel-end förstärkare som drivs med gallerström (sk A2 drift) bör även de motkopplas. Med detta förfarande är det möjligt att pressa ut c:a 18 watt ur en enda 300B samt c:a 30 watt ur en 211:a. Speciellt välljudande blir det dock ej.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2007/09/07 :  18:28:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Tack Erik, det var bra!

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2007/09/09 :  01:16:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Speciellt välljudande blir det dock ej.

Skönt att höra.

Förtydligande:Att mina framtida A2 planer grusades.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/09/09 01:58:12
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/09 :  09:06:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ryssen: Låt ej mina inlägg påverka dina experiment, koppla och prova pula och prova igen det är väl det som är meningen med med teknikforumet. Och allting kan ej vara bäst, men provar man inte lär man sig ingenting!
Det är av den anledningen jag ej kommenterar kopplingscheman som finns på detta forum. Lek och lär och ha kul!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/09 :  10:24:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det inlägget från Erik tyckte jag mycket om. Precis så ska andan vara i den här avdelningen!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/09 :  10:36:38  Show Profile Send Peg a Private Message
Hur bra funkar det att köra motkopplings fritt med JFETar (om man nu skulle hitta några) som med Zen 8 och 9 ?

Nån som har provat ?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2007/09/10 :  00:22:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Ryssen: Låt ej mina inlägg påverka dina experiment, koppla och prova pula och prova igen det är väl det som är meningen med med teknikforumet.

Jo,pula ska jag väl,men det är ju inget roligt när det inte kommer låta bra.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/10 :  07:01:24  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
F-n det är knepigt att vara objektiv alla gånger.Jag borde skrivit: "Jag tycker att det inte det är speciellt välljudande". Det är enormt mycket tyckande i den här branschen att att för min egen del vill jag bilda mig egna uppfattningar om det mesta. Men det är genom misslyckanden och erfaranheter man lär sig. Och om nu man tycker Klass A2 kopplingen inte låter bra, är det mycket intressant att klura ut VARFÖr. Eller?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/10 :  09:24:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Läser man Bruce Rozenblits Audio Reality, inser man att han i stort har samma åsikter. Motkoppling behövs ofta för att kunna ta kontroll över kopplingen, och (främst) få ner utimpedansen och därmed öka dämpfaktorn.
Det förefalla finns något Heisenbergskt över det hela - man kan inte få det bästa av två världar: full kontroll över hötalaren, stor bandbredd, låg distortion och ingen (negativ) återkoppling.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/10 :  09:27:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag borde skrivit: "Jag tycker att det inte det är speciellt välljudande".

Så tolkade jag det från första början men när en sådan tungviktare som Erik uttalar sig så verkar många tolka det som fakta. Inte Eriks fel.

Beträffande drift in i klass A2 så finns det rätt många som tycker att Audio Note Ongaku låter bra så visst kan det vara värt att prova.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/10 :  10:05:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad beträffande Ongakun vilken jag lyssnat på vi flera tillfällen så behöver man kmappast spela så högt på den att den börjar dra gallerström (A2).

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/10 :  10:49:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det borde vara självklart att ett A2-steg har väldigt stora chanser att låta mindre bra. Och det är antagligen inte slutrören som låter sämre.

Det måste vara ett veritabelt h-e att vara driver vid ett anslag när övergången från A till A2 kommer. Från att enbart behöva driva ev. gallerläcka och Millerkapacitansen måste man nu tvärt, dessutom vid högre signalnivåer, driva ett galler som kanske har sisådär 1k inimpedans. Gissar att Millerkapacitansen är densamma vilket i så fall borde innebära att lasten kan bli flera tiotal kilo-ohm lägre. Tuuuuungt! AC-arbetspunkten för det stackars rör som driver en IT bör då förändras radikalt.

Kan motkoppling göra saken så mycket bättre?

Har inte riktigt hajat, men är det så att det dessutom bara är den ena halvvågen som blir lågohmig? I så fall blir det väl ungefär som bänkpress med oändliga repetitioner.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/10 10:50:08
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:34:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
ReVintage: Intressant inlägg. Om vi nu pratar audiotrioder, som 300B,2A3,845 etc så har de låg förstärkningsfaktor varvid även millerkapacistanserna blir ganska blygsamma. Däremot som du fullt riktigt skriver sjunker rörets inre motstånd drastiskt när gallerströmmen inträder. Detta ställer stora krav på driversteget som nu måste leverera en viss ström. Detta löses ofta med drivertransformator eller katodföljare med alla nackdelar det innebär. När rörets inre motstånd sjunker ändras även stegets arbetsbetingelser, för att kompensera detta införes motkoppling
Du frågar om bara en halvperiod förstärks, fullt så illa är det inte
i och med att arbetspunkten för röret höjs. I annat fall hade vi en likriktare och det är mindre bra.Detta gäller som sagt trioder, för pentoder gäller helt andra premisser.
Nu kan det diskuteras vad som är bra ljud eller inte. Jag skriver bara vad jag tycker men det finns massor av andra åsikter som bör respekteras i detta sammanhang.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2007/09/10 11:35:31
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:58:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Quote Erik "Du frågar om bara en halvperiod förstärks, fullt så illa är det inte i och med att arbetspunkten för röret höjs. I annat fall hade vi en likriktare och det är mindre bra."

Nja, meningen med frågan var om huruvida det bara var den positiva halvperioden som blev lågohmigt lastad vid utstyrning över 0V Ug i SE-steg? Därav liknelsen med bänkpress.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/10 :  13:08:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ursäkta! Jag missuppfattade frågan. Det där är en sak att grunna på, men jag tror nog att det gäller båda signalhalvorna i och med att arbetspunten flyter. I Push-Pull däremot blir det naturligtvis bara ena halvan.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:57:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men när en sådan tungviktare som Erik uttalar sig så verkar många tolka det som fakta. Inte Eriks fel.

Gibetvis inte Eriks fel,när dom värsta ångest svettningrana över inköpta/sammlade komponenter lagt sig,läste jag något om motkopling,som jag,lättviktare som jag är får ta och läsa på lite om..
Mycket intressant diskussion i tråden!
Men det lilla jag snappat upp om motkoppling,så behövs väl mer förtsärkning i ingångsteget med motkoppling,än utan?Vilket betyder att jag nog får sätta in ett ytterligare rör.

OT:Ja,jag tycker det är (mycket)svårt ibland,inte bara i detta fallet,om man frågar om råd,ALLTID finns det olika skolor/uppfattning om vad som är "bäst",så i slutändan blir det nog i alla fall att labba/testa själv,även om fakta/åsikter är guldvärt!

Edit:Har endast hittat info om A2 triod SE utan motkoppling,länka gärna till info om A2 triod med motkoppling om det finnes ,i studiesyfte.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/09/11 00:17:38
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/11 :  11:12:45  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bygg en 3 stegs förstärkare då har du mer möjligheter att experimentera. Ordna också en in och urkopplingsbar motkoppling och studera hur förstärkaren beter sig. Det blir lärorikt. Du bör ha tillgång till oscilloskop och tongenerator men det har du säkert.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2007/09/11 11:13:05
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:00:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det blir lärorikt. Du bör ha tillgång till oscilloskop och tongenerator men det har du säkert.

Ja det finns.Blir till att planera in ett till rör..

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000